برگزاری جشن تیرگان در تاجیکستان؛ اشتیاق تاجیک‌ها برای احیای میراث باستانی

تاجیک‌ها با رقص و آواز و برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی و محصولات کشاروزی تیرگان را جشن گرفتند

دولت تاجیکستان روز یکشنبه ۴ تیر در ادامه تلاش‌هایش برای احیای میراث فرهنگی حوزه تمدن فارسی، برای نخستین‌بار جشن تیرگان را در این کشور برگزار کرد. این جشن در باغ ارم شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان و با حضور صدها تن از شهروندان این کشور همراه با رقص، آوازخوانی و نمایش آثار هنری و محصولات کشاورزی بر پا شد.

تیرگان از جشن‌های باستانی حوزه تمدن فارسی‌زبان است که در تیرماه برگزار می‌شود. در بخش‌های مختلف ایران از سال‌های دور تاکنون این جشن در روز ۱۳ تیر برگزار می‌شد. در برخی آثار تاریخی، جشن تیرگان را روزی می‌دانند که آرش کمانگیر از فراز البرز تیری پرتاب کرد. ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه جشن تیرگان را روز بزرگداشت جایگاه نویسندگان در ایران باستان دانسته است.

 

تیرگان پس از هجوم مغول‌ها در فاصله سال‌های ۱۲۱۹ تا ۱۲۵۶ میلادی از رونق افتاد اما در ادوار مختلف مردم همواره آن را گرامی می‌داشتند.

دولت امامعلی رحمان در ۱۰ سال اخیر تلاش کرده است با احیای میراث فرهنگی و برجسته کردن جشن‌های کهن تاریخی، به وجهه فرهنگی جامعه تاجیکستان رونق بیشتری بدهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این جشن از سال‌های دور تاکنون در بخش‌های مختلف تاجیکستان به گونه‌های متفاوت و تحت عناوین مختلف جشن گرفته شده، اما با ابتکار جدید رئیس‌جمهوری تاجیکستان، این جشن در رده جشن‌های نور، مهرگان و سده قرار گرفته است که همه‌ساله در شهرهای بزرگ این کشور برگزار می‌شوند.

فرهاد رحیمی، رئیس آکادمی علوم تاجیکستان، به ایندیپندنت فارسی گفت قرار است جشن‌های کهن و باستانی در تاجیکستان احیا شوند و برگزاری جشن تیرگان برای نخستین‌بار در شهر دوشنبه در راستای همین تلاش‌ها بوده است. رحیمی افزود: «جشن و سنت‌های مردمی از نو احیا و از این پس در سراسر کشور جشن گرفته می‌شوند.»

 

رئیس آکادمی علوم تاجیکستان در ادامه تاکید کرد که رئیس‌جمهوری این کشور به سنت‌های مردمی، تاریخی و باستانی توجه ویژه‌ای دارد و بر اساس فرمان رئیس‌جمهوری، از این پس جشن‌های مردمی به صورت باشکوه برگزار می‌شوند.

فرهاد رحیمی افزود: «جشن تیرگان به جشن باران و حاصل وابستگی دارد. به‌خصوص آن محصولی که کشاورزان به دست آورده‌اند. این بار نخست است که جشن تیرگان با حضور کشاورزان و با نمایش محصولات آنان برگزار شد.»

در جریان برگزاری جشن تیرگان در شهر دوشنبه، شماری از زنان با پختن غذاهای محلی، تماشاگران و شرکت‌کنندگان این جشن را به سفره‌های رنگین تاجیکی دعوت کردند و آوازخوان‌ها و نوازندگان نیز موسیقی‌های محلی نواختند.

رئیس آکادمی علوم تاجیکستان وعده داد که جشن تیرگان در سال‌های آینده، بزرگ‌تر و وسیع‌تر از امسال برگزار خواهد شد.

بیشتر از جهان