تماس تلفنی رئیسی با امیر قطر؛‌ آزادی زندانیان ایرانی و امضای قرارداد اعزام نیروی کار ماهر ایرانی 

حمیدرضا دهقانی پوده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر، از آزاد شدن هفت تبعه ایرانی که در قطر زندانی بودند خبر داد

هم‌زمان با تماس تلفنی امیر قطر و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در روز سه‌شنبه و تفاهم آنها بر سر بهبود مناسبات و همکاری‌های دوجانبه‌ای، منطقه‌ای و بین‌المللی، اخبار و گزارش‌ها از شروع مذاکرات میان مقام‌های دو طرف برای اعزام نیروی کار ایرانی به قطر خبر داده‌اند و سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه از آزاد شدن چند زندانی ایرانی از زندان‌ قطر خبر داده است. 

به گزارش خبرگزاری‌ها در ایران، ابراهیم رئیسی و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، ظهر سه‌شنبه ششم تیر (۲۷ ژوئن)، تلفنی گفت‌وگو کردند و در آستانه فرارسیدن عید قربان، ضمن تبریک این روز بر وجود «ظرفیت‌های خوب گسترش همکاری‌های دوجانبه‌ای، منطقه‌ای و بین‌المللی»‌ با یکدیگر گفت‌وگو کردند. 

به گزارش ایرنا، رئیسی بر بهبود سطح همکاری‌ها میان دو کشور تاکید کرد و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، از آمادگی قطر برای افزایش همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران خبر داد. 

هم‌زمان، در روز سه‌شنبه حمیدرضا دهقانی پوده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر، از آزاد شدن هفت تبعه ایرانی که در قطر زندانی بودند خبر داد و ساعاتی پیش در توییتی نوشت که این افراد «با همکاری مقامات ذی‌ربط قطر، امروز آزاد شدند و به سوی ایران پرواز کردند». او همچنین تصویری از صفحه نمایشگر فرودگاه دوحه که مشخصات پرواز عازم تهران را نشان می‌دهد، در این توییت منتشر کرده است. مشخصات این پرواز حاکی است که هواپیمای عازم تهران از دوحه با هواپیمای خطوط هوایی«LATAM» متعلق به کشور شیلی، ساعت سه‌ونیم بامداد سه‌شنبه در تهران فرود آمده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرس‌تی‌وی نوشت که شش نفر از این زندانیان به‌دلیل ورود غیرقانونی و در عین حال غیرعمدی به آب‌های قطر بازداشت شده بودند و به یک سال حبس محکوم شده بودند و حکم آنان تعلیق شد.

پرس‌تی‌وی نوشت که ایران و قطر در سال ۲۰۱۰ قرارداد استرداد مجرمان را امضا کرده‌اند. 

رسانه‌های ایرانی همچنین از آغاز مذاکرات مقام‌های جمهوری اسلامی با قطر برای اعزام نیروی کار به این کشور خبر داده و نوشته‌اند که وزیران کار دو طرف روز دوشنبه در تهران تفاهم‌نامه اعزام نیروی کار ماهر ایرانی به قطر را امضا کردند. 

حمیدرضا دهقانی بوده، در توییتی که قبل از سفر وزیر کار قطر به تهران منتشر شد از دیدار با او خبر داد و نوشت که با علی بن صمخ المری، «در زمینه کار و مشکل ویزا و اقامت تجار ایرانی و فرصت‌های شغلی برای ایرانیان» گفت‌وگو کرده است.  

به گفته وزیر کار دولت قطر هم‌اکنون حدود ۳۰ هزار ایرانی در قطر شاغل‌اند و افزود که دولت قطر قصد دارد برای حدود ۴۲۰۰ نیروی کار ایرانی مجوز صادر کند. 

او گفت که در شش ماه گذشته پنج هزار ایرانی خواستار مجوز کار در قطر شده‌اند و از این تعداد ۵۰۰ نفر موفق به کسب مجوز شده‌اند.  

قطر در حالی به مقصد نیروی کار متخصص و تحصیل‌کرده ایرانی تبدیل شده است که دست‌کم در دو دهه گذشته گزارش‌های زیادی از فرار مغزها از ایران به کشورهای خارجی منتشر شده است. 

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، یک هفته پیش به قطر سفر کرد و در تاریخ ۳۰ خرداد با امیر قطر و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر، ملاقات کرد و سپس عازم عمان شد؛ کشوری که در مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن عملکرد فعالی دارد.    

در آن زمان گفته شد که دیدار‌های مقام‌های جمهوری اسلامی با مقام‌های عمان و قطر استمرار مذاکرات غیرمستقیم با واشنگتن است و اهدافی از جمله آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده، مبادله زندانیان، درگیری نظامی روسیه و اوکراین و فعالیت‌های هسته‌ای را دنبال می‌کند.  

قطر در چند سال گذشته واسطه و میزبان مذاکرات غیرمستقیم میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا برای احیای برجام بوده است.