از تایتان تا اورست؛ ۵۸ نفر از آغاز سال ۲۰۲۳ در ماجراجویی‌های خطرناک جان باختند

امسال ۱۲ کوهنورد در تلاش برای فتح اورست جان خود را از دست دادند و پنج نفر دیگر نیز مفقود شده‌اند

نام پنج کاوشگر زیردریایی نافرجام تایتان به فهرست ده‌ها تن از ماجراجویانی پیوست که امسال در مرگبارترین تفریح‌های جهان جان خود را از دست داده یا ناپدید شدند.

نیویورک پست در مقاله‌ای به ۵۸ نفری اشاره می‌کند که در سال ۲۰۲۳ در ماجراجویی‌های پرخطری مانند صعود به اورست، فرو رفتن در اعماق اقیانوس، یا جدال با بهمن – یا حتی هنگام ورزش‌های کم‌خطرتری مانند اسکی بک کانتری [اسکی در طبیعت و خارج از پیست] یا موج‌سواری روی امواج غول آسا جان خود را از دست دادند.

هفته گذشته، پلیس ساحلی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد پنج کاوشگری که در زیردریایی اوشن گیت تایتان به سمت لاشه تایتانیک در اعماق اقیانوس اطلس می‌رفتند، جان باختند.

پل هانری نرگئوله، فرمانده شناخته‌شده نیروی دریایی فرانسه معروف به آقای تایتانیک، همیش هاردینگ، میلیاردر بریتانیایی، شاهزاده داوود، تاجر میلیاردر پاکستانی، و پسرش سلیمان که دانشجو بود و استاکتن راش، بنیانگذار و مدیر اجرایی شرکت اوشن گیت سرنشینان این زیردریایی بودند .

این قربانیان که بین ۱۹ تا ۷۷ سال سن داشتند، به فهرست طویل ماجراجویان کشته‌شده سال ۲۰۲۳ پیوستند .

تعدادی بی‌سابقه از کوهنوردان قله اورست در جریان صعود به ارتفاعات جان خود را از دست دادند.

هر ساله هزاران نفر تلاش می‌کنند از اورست، بلندترین کوه جهان که بین تبت و نپال قرار دارد بالا بروند. قله این کوه حدود هشت هزار و ۸۴۸ متر بالاتر از سطح دریا واقع است .

نیویورک پست گزارش داد که امسال ۱۲ کوهنورد در تلاش برای فتح اورست جان خود را از دست دادند و پنج نفر دیگر نیز مفقود شده‌اند.

تعداد انگشت‌شماری از کشته‌شدگان و مفقودین شرپا بوده‌اند؛ راهنمایانی که مسئول کمک به سایر کوهنوردان در رسیدن به قله و سپس پایین آمدن از آن‌اند.

نجات کوهنوردانی که سقوط کرده‌اند، مرده یا زنده، بین یخ‌های لغزنده و شکننده، برودت طاقت‌فرسا، عبور و مرور دشوار کوهستان و ارتفاع زدگی به خودی خود تلاشی مخاطره‌آمیز است.

گای کوتر مدیرعامل شرکت ادونچر کانسالتنتس (Adventure Consultants) به آلن آرنت که کوهنوردی باسابقه است گفت که نجات با بالگرد و انتقال تجهیزات به پایگاه‌های اورست در طول فصل صعود سال ۲۰۲۳ تقریبا هر روز انجام می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در مقاله‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرد، نوشت: «تعداد نجات‌ها بی‌سابقه بود، در طول این فصل حدود ۲۰۰ پرواز به پایگاه دو انجام شده است.»

قله اورست از سال ۲۰۱۴ تاکنون اینقدر مرگبار نبوده است. به گزارش گاردین، یوبا راج خاتیواد، مدیر گردشگری نپال، دلیل تعداد بالای مرگ و میر اخیر را «تغییر آب و هوا» دانست.

او گفت: «دلیل اصلی تغییر آب و هوا است. شرایط جوی در این فصل مساعد نبود و بسیار متغیر بود. تغییر اقلیمی روی کوهستان تاثیر زیادی می‌گذارد.»

رئیس سابق انجمن کوهنوردی نپال نیز به کاتماندوپست گفت که شانس نجات امدادگران ۵۰-۵۰ است. با اینکه اورست بلندترین قله جهان است، اما تنها کوهی نیست که قربانی می‌گیرد. در سال جاری تاکنون، دست‌کم یک نفر در کانگچنجونگا، سومین قله بلند جهان جان خود را از دست داده است.

به گزارش الجزیره، لوئیس استیتزینگر در ماه مه بدون کمک اکسیژن اضافی به این قله صعود کرد، اما در بازگشت جان باخت. آناپورنا، دهمین قله بلند دنیا، دست‌کم جان سه نفر را گرفت، از جمله نوئل هانا، کوهنورد معروف ایرلندی که پس از رسیدن به قله جان باخت. به گزارش بی‌بی‌سی، هانا نخستین ایرلندی بود که در سال ۲۰۱۸ به قله آناپورنا رسید.

حتی کوه‌های کوتاه‌تر و کم‌خطرتر نیز قربانی می‌گیرند. جولیان سندز، بازیگری که در ماه ژانویه گذشته هنگام پیاده‌گردی در کوه بالدی از رشته‌کوه‌های سن گابریل در کالیفرنیا ناپدید شد، احتمالا یکی از آن‌ها است.

پلیس روز شنبه گفت که کوهنوردان به تازگی بقایای انسانی را در طبیعت نزدیک جایی که این بازیگر قدیمیِ فیلم‌های «اتاقی با یک منظره» و «وارلاک» دیده شد، کشف کردند.

پلیس هنوز اعلام نکرده است که بقایای این جسد با سندز ۶۵ ساله همخوانی دارد یا خیر. پارک‌های ایالتی و ملی نیز با این مصیبت بیگانه نیستند.

تاکنون در سال جاری بیش از ۱۲ نفر از بازدیدکنندگان چنین پارک‌هایی جان خود را از دست داده‌اند که چندین مورد آن‌ها از لید مید، پارک ملی آرچز و گرند کنیون گزارش شده است.

کن فیلیپس، رئیس سابق خدمات فوریت‌های پزشکی که چند دهه عمرش را برای جست‌وجو و نجات افراد در پارک ملی گرندکنیون صرف کرد و اکنون بازنشسته شده است، پیش‌تر به نشریه پست (The post) گفته بود که این پارک سالانه دست‌کم ۱۲ قربانی می‌گیرد. او گفت که این مرگ و میرها به دلایل مختلف از جمله گرمازدگی، رعد و برق، غرق شدن در رودخانه، سانحه هوایی، خودکشی و سقوط تصادفی بوده است.

در همین حال، براساس داده‌های مرکز اطلاعات بهمن کلرادو، تنها در ایالات متحده آمریکا در سال جاری تاکنون ۲۸ مورد مرگ در اثر سقوط بهمن گزارش شده است.

این داده‌ها نشان می‌دهد که ۹ نفر از قربانیان بهمن امسال اسکی‌باز بوده و هشت نفر ماشین برف‌پیما داشتند. در مجموع هفت نفر از این تعداد کوهنورد یا کوه‌پیما و سه نفر سوار بر اسنوبورد [تخته اسکی] بودند.

فعالیت یکی از قربانیان هنوز مشخص نشده است. دست‌کم پنج موج‌سوار از جمله قهرمانان صاحب نام ورزشی نیز در حوادث جداگانه‌ای جان باختند.

شاید مهم‌ترین آن‌ها مارسیو فریره، اسطوره موج‌سواری اهل برزیل، باشد که در ماه ژانویه امواج سهمگین ساحل پرایا دو نورته در شهر نازاره پرتغال جانش را گرفت.

نشریه گاردین می‌نویسد که طرفداران فریره او را اسطوره می‌دانند.

بیشتر از سفر