سربازی که هر دو پایش را در افغانستان از دست داد، قله اورست را فتح کرد

سربازی نپالی ارتش بریتانیا هر دو پایش را در انفجار بمب در افغانستان از دست داد اما از فتح اورست ناامید نشد

هاری بودا در کنار تیم نپال در مسیر صعود به قله اورست - Hari Budha Magar/twitter

یک سرباز سابق ارتش بریتانیا که در پی انفجار یک بمب دست‌ساز در افغانستان، هر دو پایش را از دست داد، ۱۳ سال پس از این حادثه، بلندترین قله جهان را فتح کرد. او روز جمعه ۲۹ اردیبهشت (۱۹ مه) به قله اورست رسید و دو روز بعد از آن این خبر را در اینستاگرام منتشر کرد.

این مرد افسانه‌ای یک سرجوخه سابق هنگ گورکه در ارتش بریتانیا است و هاری بودا ماگار نام دارد. در اینستاگرام او آمده است: ۱۳ سال پس از از دست دادن پاهایش در افغانستان، هاری ثابت کرد که معلولیت مانعی برای فتح قله ۸۸۴۹ متری نیست.

هاری اهل نپال است و تا زمانی که دو پایش را از دست داد، سرباز هنگ گورکه‌ها، یک واحد سربازان نپالی بود که از ۲۰۰ سال پیش تاکنون در ارتش بریتانیا خدمت می‌کنند. 

هاری بودا به مدت ۱۵ سال و در پنج قاره به عنوان تک‌تیرانداز، ناظر مخفی و پزشک تیم به ارتش بریتانیا خدمت کرد. او که برای ماموریت بریتانیا به افغانستان رفته بود، در سال ۲۰۱۰ هنگام گشت‌زنی در اثر انفجار یک بمب دست‌ساز به‌شدت آسیب دید و زخمی شد. 

سربازان آمریکایی او را نجات دادند و قبل از اینکه برای تکمیل درمان به انگلستان منتقل شود، تحت دو عمل جراحی قرار گرفت. درمان او چهار سال طول کشید. 

هاری بودا پس از بهبودی، مصمم شد به قله اورست صعود کند اما پیش از رسیدن به این هدف، قله‌های مون‌بلان و کلیمانجارو و قله شش هزار و ۴۷۶ متری میرا در نپال را فتح کرد. هاری در چندین چالش دیگر از جمله چتربازی، کایاک سواری، پاراگلایدر و بانجی جامپینگ هم شرکت کرد و سپس برای فتح اورست به نپال برگشت.

هاری بودا این ماموریت را «الهام‌بخش و هدف آن را تغییر نگرش در مورد ناتوانی و معلولیت در سطح جهان» عنوان کرد. 

کریش تاپا، یک کوهنورد معروف و مربی ارشد سابق در زمینه کوه‌نوردی در هنگ نیروهای ویژه ارتش بریتانیا، به هاری بودا در این مسیر کمک کرد. این دو از سال ۲۰۱۶ تمرین‌های چالشی را شروع کردند. هاری برای صعود به اورست چندین مدل مختلف پای مصنوعی یا به قول خود «پای عنکبوتی» تهیه کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او پس از فتح اورست، در مصاحبه با خبرگزاری پامیدیا در بریتانیا گفت که به دلیل یخبندان شدید، فقط توانست چند دقیقه در اوج بایستد و سپس برای پایین آمدن تلاش کرد. هاری گفت: «همه ژاکت‌هایم کاملا یخ‌زده بودند. حتی آب گرمی که در قمقمه ریختیم هم یخ زده بود و نمی‌توانستیم بنوشیم.»

هاری بودا گفت که فتح اورست بیش از آنچه فکر می‌کرد دشوار بود. او در یک تماس ماهواره‌ای از اورست گفت: «سخت بود. سخت‌تر از چیزی که تصورش را می کردم. ما فقط باید ادامه می‌دادیم و برای رسیدن به اوج تلاش می‌کردیم. مهم نیست چقدر درد داشت یا چقدر طول کشید. اگر من بتوانم به قله جهان صعود کنم، یعنی هرکس، صرف‌نظر از ناتوانی‌اش می‌تواند به آرزویش برسد.»

ماگار برای رسیدن به قله‌ــ یک آزمون استقامتی جدی برای هر کوهنوردــ باید به پاهای مصنوعی طراحی‌شده خاص یا به قول خودش پاهای عنکبوتی تکیه می کرد.

هاری بودا ماگار اولین فردی نیست که با وجود قطع هر دو پایش، اورست را فتح کرده است. پیش از او، مارک اینگلیس نیوزیلندی در سال ۲۰۰۶ این رکورد را به نام خود ثبت کرد و شیا بویو از چین نیز در مه ۲۰۱۸ در پنجمین تلاش خود به اورست صعود کرد. پاهای این دو نفر از زیر زانو قطع بود، در حالی که پاهای هاری بودا از بالای زانو قطع شده‌اند.

او سال ۲۰۱۹ در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفته بود: «بالای زانو و زیر زانو تفاوت بزرگی است. زانو داشتن بسیار سودمند است. می‌توانید پای خود را بالا و پایین ببرید. اما (بدون زانو) شما مثل یک پنگوئن‌ می‌شوید.»

این ماجراجوی نپالی‌ــ‌بریتانیایی اکنون امیدوار است که با صعود به اورست، ۸۸۴ هزار و ۹۰۰ پوند یعنی مبلغی دو برابر ارتفاع اورست به اضافه دو صفر، جمع کند تا آن را به پنج موسسه خیریه حمایت از کهنه‌سربازان اهدا کند.

بیشتر از جهان