اورشلیم‌پست: اثر انگشت‌های خون‌آلود سپاه در حملات تروریستی جهان پیدا است

اقدام تروریستی خنثی‌شده جمهوری اسلامی برای حمله به شهروندان اسرائیلی در قبرس تنها یک حلقه از زنجیره‌ اقدام‌های مشابه ایران است

اورشلیم‌پست در یادداشتی که روز سه‌شنبه ۲۷ ژوئن (ششم تیر) منتشر کرد، به حمله تروریستی ایران در قبرس علیه یهودیان و مردم اسرائیل که اخیرا خنثی شد، پرداخت. این یادداشت به این مسئله اشاره می‌کند که حمله خنثی‌شده ایران در قبرس علیه اهداف اسرائیلی را نباید به طور مجزا بررسی کرد بلکه باید آن را در قالب زنجیره‌ای از برنامه‌های تروریستی دیگر سپاه پاسداران ایران علیه اسرائیل و حتی در دیگر نقاط جهان دید.

نویسنده یادداشت اورشلیم‌پست پس از نقل جملاتی از بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل مبنی بر خنثی‌سازی حمله تروریستی ایران در قبرس و تاکید بر اینکه «ایران عامل اصلی تروریسم در جهان است»، افزود: این بیانیه مطبوعاتی پس از گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه موساد به مقام‌های قبرس کمک کرده است که یک حمله تروریستی در این جزیره را خنثی کنند؛ جزیره‌ای که یک مقصد گردشگری محبوب برای اسرائیلی‌ها است و در سال‌های اخیر به محل زندگی بسیاری از تجار اسرائیلی تبدیل شده است.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که این حمله که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را طراحی کرده بود، با همکاری قبرس و شرکای غربی آن از جمله اسرائیل و آمریکا خنثی شد.

بر اساس گزارش‌های مختلف، در این راستا هفت نفر از اعضای سپاه پاسداران دستگیر شدند و یک نفر هم متواری شده است. همچنین اعلام شد تجهیزاتی که قرار بود در این استفاده شوند، در خانه تروریست‌ها پیدا شده‌اند. به زمان خنثی شدن این حمله برنامه‌ریزی‌شده هیچ اشاره‌ای نشده است اما گمان می‌رود ماه گذشته بوده باشد.

بنا بر تاکید نویسنده اورشلیم‌پست، این اولین بار نیست که اسرائیل و قبرس با یکدیگر همکاری می‌کنند تا از توطئه‌های ایران برای حمله به اسرائیلی‌ها جلوگیری کنند. در سال ۲۰۲۱ نیز یک شهروند روسی‌ــ‌آذربایجانی بازداشت شد که از طرف سپاه اجیر شده بود تا تجار اسرائیلی را در قبرس بکشد. از این رو، آخرین حمله برنامه‌ریزی‌شده یک حادثه مجزا و اتفاقی نیست بلکه یکی از حلقه‌های زنجیره‌ای از تلاش‌های مشابه ایران محسوب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این مطلب آمده است: «نباید فراموش کرد که موساد در ماه مارس، ارتباط بین یک هسته تروریستی محلی در یونان و عملیات تروریستی گسترده‌تر و جهانی ایران را فاش کرد. در سپتامبر ۲۰۲۲ نیز سازمان اطلاعاتی اسرائیل با همتایان ترک خود در یک عملیات پیچیده به منظور مقابله با طرح ایران برای ربودن چند گردشگر و دیپلمات اسرائیلی در استانبول همکاری کرد.»

این اقدام‌ها نشانه روشنی بر آن است که سازمان اطلاعاتی موساد علاوه بر ارتباط نزدیک با همتایان بین‌المللی خود، در کشورهایی که اسرائیل با آن‌ها روابط دیپلماتیک ندارد نیز ارتباطش را حفظ می‌کند؛ زیرا تهدید تروریسم به اهداف اسرائیلی و یهودی محدود نمی‌شود.

در شرایطی که حملات گروه‌های جهادی مانند القاعده، داعش و شاخه‌های منشعب از آن‌ها در سراسر جهان رخ می‌دهد و اروپا، آمریکای شمالی، آفریقا و آسیا را تهدید می‌کند، موساد در موارد متعدد تلاش کرده است که به جلوگیری از حملات تروریستی کمک کند.

در بخش‌های پایانی یادداشت اورشلیم‌پست تاکید شده است که اشتباه خواهد بود اگر توطئه‌ای را که در قبرس ناکام ماند، یک موضوع محلی بدانیم که فقط اسرائیل، قبرس و جامعه یهودی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ زیرا تهدیدهای رژیم ایران‌ــ که از گروه‌های تروریستی مانند حزب‌الله، حماس و حوثی‌ها حمایت می‌کندــ بسیار فراتر از خاورمیانه است و هیچ کشوری نباید خود را از این تهدیدها در امان بداند. ایران پیش‌تر نشان داده است که به مرزها یا کنوانسیون‌های بین‌المللی احترام نمی‌گذارد. حزب‌الله در نقاط دوردستی مانند بوینوس‌آیرس در آرژانتین و بورگاس در بلغارستان هم عملیات انجام داده و تلفات جانی زیادی به بار آورده است. اکنون در قبرس نیز که یکی از اعضای اتحادیه اروپا است، نقض حاکمیت از سوی سپاه پاسداران باید زنگ خطر دیگری برای جامعه جهانی باشد.

نویسنده این یادداشت در پایان تاکید می‌کند: جامعه بین‌الملل باید درک کند هرگونه توافق با ایران که نتواند به نقش مخرب این رژیم در سراسر جهان رسیدگی کند، در بهترین حالت، اتفاقی کم‌اهمیت و در بدترین حالت، توافقی زیان‌بار خواهد بود. لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به سرازیر شدن سرمایه‌ای به این کشور منجر می‌شود که بدون شک برای اهدافی پلید استفاده خواهند شد.

او معتقد است که اکنون اثر انگشت خون‌آلود سپاه پاسداران ایران در حملات تروریستی سراسر جهان پیدا شده است و هر معامله‌ای که به رژیم ایران منابع مالی بیشتری بدهد،‌ به گسترش عملیات تروریستی جهانی منجر می‌شود و برای همه کشورها خطری جدی خواهد بود.