رهبر واگنر از خود دفاع کرد: هدف شورش، نجات واگنر بود نه سرنگونی دولت

پریگوژین:‌ حرکت به سمت مسکو، مشکلات امنیتی «بسیار جدی» روسیه را برملا کرد

یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر، دوشنبه، ۲۶ ژوئن (۵ تیر)، در نخستین پیام خود پس از متوقف کردن شورش دو روزه‌اش علیه کرملین، با این ادعا که هدف این اقدام نجات گروه واگنر بود نه سرنگونی دولت روسیه، از شورش گروه خود دفاع کرد.

پریگوژین این سخنان را در یک پیام صوتی ۱۱ دقیقه‌ای بیان کرده است که ساعتی پیش منتشر شد، اما مشخص نیست که پریگوژین دقیقا کجا است و از کجا این پیام را منتشر می‌کند.

او در این پیام صوتی گفت: «رفتیم تا اعتراض خود را نشان دهیم؛ نه برای سرنگونی قدرت در کشور.» او همچنین گفت که حرکت به سمت مسکو، مشکلات امنیتی «بسیار جدی» روسیه را برملا کرد، و افزود که نیروهای واگنر در شهرهایی که در جریان شورش از آن‌ها عبور کردند، با حمایت غیرنظامیان «خوشحال» روبه‌رو شده‌اند.

رهبر گروه واگنر گفت: «در شهرهای روسیه، غیرنظامیان با پرچم‌های روسیه و نمادهای واگنر با ما دیدار کردند. وقتی ما از آنجاها عبور می‌کردیم، همه آن‌ها خوشحال بودند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که نیروهای او در فاصله ۲۰۰ کیلومتری مسکو متوقف شدند و «کلیه زیرساخت‌های نظامی»، از جمله پایگاه‌های هوایی، را در مسیر خود مسدود کردند.

نیروهای گروه واگنر جمعه، ۲۳ ژوئن، دست به شورش زدند و بدون هیچ مانعی وارد شهر روستوف شدند و صدها کیلومتر به سمت مسکو پیشروی کردند. با این حال، پریگوژین، رهبر گروه واگنر، شنبه به سربازانش دستور داد به اردوگاه‌های خود در اوکراین بازگردند و در کنار سربازان ارتش روسیه بجنگند.

پریگوژین هم بر اساس توافقی با مسکو، به بلاروس رفت و با اینکه گفته‌ می‌شد اتهام‌ها علیه او کنار گذاشته می‌شود، دوشنبه، ۲۶ ژوئن، خبرگزاری‌های روس خبر دارند که به‌‌رغم توافق پریگوژین با مسکو، رهبر واگنر همچنان تحت پیگرد است. سه خبرگزاری اصلی روسیه به نقل از یک منبع در دفتر دادستانی گفتند که پرونده جنایی علیه پریگوژین مختومه نشده است.

پریگوژین در پیام صوتی ۱۱ دقیقه‌ای خود همچنین افزوده است که الکساندر لوکاشنکو، رئیس ‌جمهوری بلاروس، راه‌هایی برای ادامه فعالیت واگنر پیشنهاد کرده است. او گفت: «لوکاشنکو دست خود را دراز کرد و پیشنهاد کرد که راه‌حل‌هایی برای ادامه کار شرکت نظامی خصوصی واگنر در یک حوزه قضایی قانونی پیدا کند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وبلاگنویسان ارتش روسیه گزارش دادند که نیروهای واگنر شش هلیکوپتر و یک هواپیمای فرماندهی و کنترل ارتش روسیه را در حین پیشروی‌ خود سرنگون کردند و در سطح بین‌المللی، شورش آن‌ها جدی‌ترین بحران امنیتی روسیه در ده‌های اخیر تلقی شد.

اگرچه به نظر می‌رسد که بحرانی که گروه واگنر برای کرملین ایجاد کرد، در کوتاه‌مدت حل شده است، واشنگتن‌پست می‌نویسد که این گروه در حال ساخت یک امپراطوری واقعی در آفریقا است و در برابر دریافت حقوق استخراج معادن ارزشمند، امنیت دولت‌ها را در برخی کشورهای آفریقایی تامین می‌کند.

مقام‌های ایالات متحده می‌گویند که محرک اصلی پریگوژین، دستور وزارت دفاع روسیه در دهم ژوئن بود که بر اساس آن، همه گروه‌های نظامی داوطلب باید با دولت قرارداد امضا کنند. یک مقام ارشد اوکراینی گفته است که مقام‌های نظامی اوکراین نیز پس از اطلاعیه ۱۰ ژوئن دولت روسیه، پریگوژین را زیر نظر داشتند و به طرز فزاینده‌ای بر این باور بودند که او ممکن است نیروهایش را علیه مسکو بسیج کند.

بیشتر از جهان