برای نخستین‌بار یک فرمانده پشتون‌تبار زمام امور بدخشان را به دست می‌گیرد

اوایل بازگشت طالبان به قدرت توافق شده بود اداره بدخشان به افراد غیربومی محول نشود

ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در فرمانی که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه، روز یک‎شنبه ۴ تیر در توییتر آن را همرسانی کرد، برای نخستین‌بار یک فرمانده پشتون‌تبار را به استانداری بدخشان منصوب کرد. در این فرمان آمده است که قاری محمدایوب خالد که پیش از این استاندار کنر در شرق افغانستان بود، از این پس استاندار بدخشان خواهد بود. خالد از اواخر سال ۲۰۲۱ تا اواسط ۲۰۲۲  فرمانده مرکز نظامی ۲۰۳ منصوری در شرق افغانستان بود.

مولوی امان‌الدین منصور، استاندار فعلی که از تاجیک‌های بومی بدخشان است و پیش از سلطه طالبان بر افغانستان، از فرماندهان نظامی این گروه در جنگ علیه دولت پیشین افغانستان بود، در سفر حج است. او بر اساس فرمان جدید رهبر طالبان، فرمانده مرکز نظامی ۲۱۷ عمری در قندوز شده است.

هم‌زمان با انتصاب استاندار جدید برای بدخشان، مولوی قدرت‌الله ابوحمزه، استاندار طالبان در زابل، هم به استانداری کنر منصوب شد و مولوی حزب‌الله افغان، معاون مرکز نظامی ۲۱۷ عمری، استاندار زابل شد.

در میان انتصاب‌های جدید برای چند استان و مرکز نظامی، انتخاب یک فرمانده پشتون‌تبار به استانداری بدخشان ممکن است واکنشی متفاوتی در پی داشته باشد. بدخشان در شمال‌شرق افغانستان و در مرز با تاجیکستان با بیشترین جمعیت تاجیک‌تبار، تنها استانی است که از آغاز بازگشت طالبان به قدرت، طالبان بومی تاجیک‌تبار آن را اداره کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قاری فصیح‌الدین فطرت، رئیس ستاد ارتش طالبان، مولوی امان‌الدین منصور، استاندار سابق بدخشان، قاری دین‌محمد حنیف، وزیر اقتصاد طالبان، از چهره‌های ارشد تاجیک‌تبار در صفوف طالبان‌اند که مناصب مهمی دارند.

در دولت‌های پیشین افغانستان نیز استانداران بدخشان از میان تاجیک‌های بومی این استان انتخاب می‌شدند و به‌ندرت افراد غیربومی در این استان عهده‌دار مسندهای کلیدی بودند. با آغاز به کار قاری محمدایوب خالد به عنوان استاندار طالبان در بدخشان، او نخستین پشتون‌تباری خواهد بود که پس از حدود ۲۰ سال اخیر زمان امور بدخشان را در دست می‌گیرد.

مولوی امان‌‌الدین منصور که برای شرکت در مراسم حج در عربستان سعودی به سر می‌برد، به برکناری‌ خود از مسند استانداری بدخشان واکنش رسمی نشان نداده است.

یکی از نزدیکان مولوی منصور به شرط محفوظ ماندن نامش به ایندیپندنت فارسی گفت که در اوایل بازگشت طالبان به قدرت، توافق شده بود امور بدخشان به طالبان تاجیک‌تبار بدخشانی واگذار شود و رهبر طالبان نیز این مسئله را تایید کرده بود. این منبع افزود که فرمان ملا هبت‌الله در مورد انتصاب قاری محمدایوب خالد هنوز نهایی نیست و ممکن است تغییر کند. به علاوه، تا زمانی که مولوی امان‌الدین منصور از عربستان سعودی به بدخشان بازنگردد و موافقت خود را با فرمان جدید رهبر طالبان اعلام نکند، قاری محمدایوب خالد وارد بدخشان نخواهد شد.

پس از وقوع حملات انتحاری مرگبار در روزهای ۱۶ و ۱۸ خرداد که به مرگ نثاراحمد احمدی، معاون استاندار طالبان بدخشان، و مولوی صفی‌الله صمیم، فرمانده ارشد این گروه، منجر شد، برخی منابع از اعزام حدود ۵۰۰ نفر از طالبان پشتون‌تبار به بدخشان خبر دادند. جمعه گذشته، لطیف پدرام، نماینده بدخشان در مجلس پیشین افغانستان، به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان بومی تاجیک‌تبار طالبان پشتون‌تبار را از بدخشان بیرون کردند، چون طالبان پشتون‌تبار ساکنان بومی را تحقیر و به آنان توهین می‌کردند.

حالا باید منتظر و دید آیا فرمان جدید رهبر طالبان بدون اعتراض طالبان بومی تاجیک‌تبار در بدخشان جاری می‌‎شود یا قاری فصیح‌الدین فطرت، مولوی دین‌محمد حنیف و مولوی امان‌الدین منصور، سه طالب تاجیک‌تبار بدخشانی، به این فرمان اعتراض خواهند کرد.