حمله با خودرو بمب‌گذاری‌شده در بدخشان؛ معاون استانداری طالبان کشته شد

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است

محل انفجار خودرو بمب‌گذاری‌شده در شهر فیض‌آباد-SamimFrogh/Twitter@

بر اساس گزارش‌ها، در روز سه‎‌‌شنبه ۱۶ خرداد حدود ساعت ۸ صبح به وقت محلی، انفجاری در شهر فیض‌آباد، مرکز استان بدخشان در شمال افغانستان رخ داده است. به گفته یک منبع آگاه در بدخشان، مولوی نثاراحمد احمدی، معاون استانداری طالبان در بدخشان، و راننده‌اش در این انفجار کشته شده‌اند.

معزالدین احمدی، سخنگوی دفتر استانداری طالبان در بدخشان، در پیامی که در توییتر منتشر کرد، نوشت شش نفر دیگر از جمله محافظان مولوی نثاراحمد احمدی هم در نتیجه این حمله انتحاری مجروح شده‌اند.

عکس‌های منتشرشده از محل حادثه در فضای مجازی نشان می‌دهد که دو خودرو از جمله خودرو حامل مولوی نثاراحمد احمدی در نتیجه انفجار به‌شدت آسیب دیده و تکه‌های آن‌ها در جاده افتاده است. به نظر می‌رسد این خودرو بمب‌گذاری‌شده را یک عامل انتحاری‌کننده می‌رانده و با نزدیک شدن به خودرو حامل مولوی نثاراحمد احمدی، آن را منفجر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی نثاراحمد احمدی دهم تیرماه ۱۴۰۱ هم در روستای کزرنشر شهرستان خاش استان بدخشان هدف حمله مسلحانه افراد ناشناس قرار گرفت، اما در آن حمله آسیبی ندید.

دی‌ماه ۱۴۰۱ نیز انفجاری در شهر فیض‌آباد رخ داد که در آن مولوی عبدالحق ابوعمر، فرمانده پلیس طالبان در بدخشان، و چندتن از محافظانش کشته شدند. مسئولیت این حمله را داعش خراسان به عهده گرفت.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت حمله اخیر به معاون استانداری طالبان را به عهده نگرفته است؛ اما در دو سال گذشته این داعش خراسان بوده که چندین حمله انفجاری علیه مقام‌ها و افراد طالبان در بدخشان را سازماندهی و اجرا کرده است. این استان که در دولت پیشین افغانستان از جمله استان‌های امن افغانستان به شمار می‌رفت، اکنون به یکی از کانون‌های نفوذ داعش تبدیل شده است.

بدخشان از استان‌های تاجیک‌نشین افغانستان است و بیشتر مسئولان رده اول طالبان در این استان نیز از طالبان محلی‌اند. مولوی امان‌الدین منصور که پیش‌تر فرمانده نیرو هوایی طالبان بود، از نزدیک به یک سال پیش استاندار طالبان در بدخشان شده است. قاری فصیح‌الدین فطرت، رئیس ستاد ارتش طالبان که در میان طالبان تاجیک‌تبار قدرت و نفوذ زیادی دارد، هم اهل بدخشان است.

گفته می‌شود مولوی امان‌الدین و قاری فصیح‌الدین به جناح قندهار و به‌ویژه ملا محمد یعقوب، وزیر دفاع طالبان، متعهدند و برای حفظ کرسی‌های خود در رژیم طالبان از حمایت مستقیم ملا یعقوب برخوردارند.