آغاز سقوط شبکه خانگی در ایران؛ صدا‌و‌سیما با تیغ آخته به میدان آمد

هنرمندان زیادی در روزهای اخیر با انتقاد از مصوبه شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی، آن را آغاز سونامی ممنوع‌الکاری هنرمندان نامیده‌اند

خانه سینما با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد که سانسورهای بیشتر بر شبکه نمایش خانگی موجب مهاجرت بیشتر هنرمندان می‌شود- ایسنا

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، با تایید اعمال سانسور جدی این سازمان بر سریال‌ و برنامه‌های تولیدی شبکه نمایش خانگی، اعلام کرد حتما باید هنجارهایی وجود داشته باشد و نظارتی صورت بگیرد. این موضوع از نظر بسیاری می‌تواند پایان کار شبکه خانگی در ایران باشد.

جبلی دوباره بر مصوبه شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی مبنی بر نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی تاکید کرد و سازمان تحت ریاست خود را مسئول تشخیص و سیاست‌گذاری این حوزه دانست.

روزنامه جام‌جم، ارگان رسمی سازمان صداوسیما، نیز با اشاره به واکنش هنرمندان و رسانه‌ها پس از مصوبه شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی، تصریح کرد که پلتفرم‌های آلوده مدت‌هاست مشغول پول‌پاشی در رسانه‌ها شده‌اند و انواع و اقسام رسانه‌ها، از انقلابی‌نما گرفته تا غرب‌گرا و عوامل آن‌ها در جریان‌های مختلف سیاسی را وامدار خود کرده‌اند که نتیجه آن پول‌های کثیف، همین تخریب‌های پیوسته است.

حامیان صداوسیما حالا این سازمان را مرز تشخیص حق و باطل نامیده‌اند و معترضان به نظارت این مجموعه بر تولیدات شبکه نمایش خانگی را خودی‌هایی می‌دانند که تا دیروز نفعشان در رسانه ملی بود و امروز خط تخریب را در هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی پیش می‌برند.

حمله به شبکه نمایش خانگی در ایران طی هفته‌های اخیر شدت بیشتری گرفته است و در کنار تبلیغات منفی رسانه‌های نزدیک به دولت که با انتشار بخشی از سریال‌های این شبکه‌ها آن را مصداق بی‌عفتی عمومی نامیده‌اند، برخی ائمه جمعه نیز در روزهای اخیر رواج شرب خمر و بی‌حجابی را نتیجه سریال‌های نمایش خانگی اعلام کرده‌اند.

نگرانی از شدت اعمال سانسور بر شبکه نمایش خانگی پس از واگذاری مسئولیت اعطای مجوز و نظارت به صداوسیما، زمانی تشدید شد که پیمان جبلی با مستهجن خواندن سریال‌های نمایش خانگی گفته بود هیچ‌کدام از شما حاضر نخواهید شد همراه خانواده پای یکی از قسمت‌های این سریال‌ها بنشینید.

هنرمندان زیادی در روزهای اخیر با انتقاد از مصوبه شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی، آن را آغاز سونامی ممنوع‌الکاری هنرمندان نامیده‌اند.

پرویز پرستویی، بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون، نیز این مصوبه را فرصتی برای انتقام‌گیری صداوسیما از هنرمندانی دانست که با این سازمان همکاری نمی‌کردند. پرستویی گفت کاری می‌کنند که یا دوباره به تلویزیون بازگردند، یا حسابشان با کرام‌الکاتبین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیکی کریمی، محمدحسین مهدویان، نیما جاویدی، شهرام شاه‌حسینی، محسن کیایی، مهراب قاسم‌خانی، هدی زین‌العابدین، علی شادمان، آناهیتا افشار، ایمان صفا، عباس جمشیدی‌فر، احسان ظلی‌پور و ده‌ها هنرمند دیگر نیز با انتشار استوری مشترک، ابراهیم رئیسی را بانی پایان نمایش خانگی خواندند و نوشتند با چراغ‌سبز رئیس دولت سیزدهم، نمایش خانگی هم به دست صداوسیما افتاد و این یعنی سونامی ممنوع‌الکاری هنرمندان و پایان سرگرمی‌های مردم.

خانه سینما نیز با انتشار بیانیه‌ای هشدار داده است سانسورهای بیشتر بر شبکه نمایش خانگی موجب مهاجرت بیشتر هنرمندان می‌شود. در این بیانیه تاکید شده است مصوبه شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی تنها بحران‌های حوزه فرهنگ را پررنگ‌تر می‌کند و باعث می‌شود شبکه‌های تلویزیونی خارج از ایران تقویت شوند.

خانه سینما اصرار بر روش‌های منسوخ گذشته را عامل افول میزان مخاطبان دانسته و خواستار آن شده است که شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی و هر نهاد مرتبط دیگر، ضمن تجدیدنظر و تصحیح مصوبات، برای تصمیم‌گیری درباره مدیریت هنر و صنعت سینما و نمایش خانگی به دست‌اندرکاران متخصص حرفه‌ای و هنرمندان رجوع کند.

فعالان سینمایی بر این باورند که با رونق‌گرفتن شبکه نمایش خانگی که موجب کوچ گسترده هنرمندان از سریال‌های صداوسیما به تولیدات این شبکه‌ها شده بود، هدف مدیران صداوسیما از افزایش نظارت بر این شبکه بازگرداندن هنرمندان به صداوسیما است تا بتوانند از ریزش بیشتر مخاطبان خود جلوگیری کنند.

همچنین اظهارات رئیس این سازمان مبنی بر تدوین آیین‌نامه تخلفات هنرمندان، این نگرانی را ایجاد کرده است که حکومت قصد دارد از طریق اعمال ممنوع‌الکاری هنرمندان در حوزه‌های مختلف، با روند اعتراضی هنرمندان به‌ویژه زنان بازیگری که کشف حجاب کرده‌اند، مقابله کند.

پیش‌تر، رئیس سازمان سینمایی اعلام کرده بود تهیه‌کنندگان حق امضای قرارداد با هنرمندانی که کشف‌حجاب‌ کرده‌اند را ندارند. هرچند در موضوع واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما، وزیر ارشاد نحوه اطلاع‌رسانی را نادرست خوانده و گفته است این مصوبه تنها مربوط به پخش زنده و سریال‌های شبکه نمایش خانگی است.

اختلاف‌نظر بر موضوع نظارت بر شبکه نمایش خانگی، سال گذشته نیز پای نمایندگان مجلس را به این دعوا باز کرد و مجتبی توانگر، رئیس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی، تابستان ۱۴۰۱ در نامه‌ای خطاب به پیمان جبلی، رئیس صداوسیما، گفت فشار مضاعف بر شبکه‌‌های نمایش خانگی ریختن آب به آسیاب دشمن است. توانگر با زیرسوال ‌بردن اهداف صداوسیما از اعمال نظارت بر دیگر حوزه‌های رسانه، گفته بود مخاطب این پلتفرم‌ها در صورت محرومیت از این محتوا یقینا به‌سوی صداوسیما چرخش نخواهند کرد.

نگرانی نمایندگان مجلس پس از آن بود که تیرماه سال گذشته تصویر نامه‌ای از رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) به رئیس صداوسیما منتشر شد که نشان می‌داد اقدامات تنبیهی علیه پلتفرم‌های نمایش خانگی تشدید شده است.

در این میان آنچه اعمال ممیزی به شیوه صداوسیما را بر این شبکه‌ها محل تردید کرده، نفوذ سرمایه‌گذاران و مالکان اکثر این شبکه‌ها در لایه‌های مختلف نظام است که به‌سادگی از منافع مالی خود چشم‌پوشی نمی‌کنند.

بیشتر از فیلم