انتقال گاز از نوار غزه به اروپا محور دیدار اردوغان و نتانیاهو است

از زمان روی کار آمدن حزب «عدالت و توسعه» به‌رهبری اردوغان در ترکیه، روابط تل‌آویو و آنکارا فراز و فرودهای پرشماری داشته است

رجب طیب اردوغان و بنیامین نتانیاهو-RONEN ZVULUN and OZAN KOSE / AFP

خبرگزاری بلومبرگ شامگاه جمعه در گزارشی به‌نقل از منابع خود نوشت رجب‌ طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، طی هفته‌های آینده با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

طرح انتقال گاز طبیعی از یک میدان گازی در محدوده نوار غزه به اروپا، از طریق خاک ترکیه، محور گفت‌وگوهای این دیدار عنوان شده است. در گزارش بلومبرگ به محل و نیز زمان دقیق این ملاقات دیپلماتیک اشاره‌ای نشده است.

خبرگزاری بلومبرگ شامگاه جمعه ۲۳ ژوئن (دوم تیر) در گزارشی نوشت ترکیه و اسرائيل، پس از گذشت بیش از یک دهه تنش، اکنون خواهان تقویت همکاری‌های اقتصادی و به‌طور مشخص طرح انتقال گاز طبیعی به اروپا از طریق ترکیه‌اند. هرچند به‌ نوشته بلومبرگ موضوع‌های فنی پرشماری در میان است و برای پیشبرد چنین طرحی به زیرساخت‌هایی نیاز است که معمولا چند میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

از زمان روی کار آمدن حزب «عدالت و توسعه» به‌رهبری اردوغان در ترکیه، روابط تل‌آویو و آنکارا فراز و فرودهای پرشماری داشته است. ترکیه و اسرائیل، که زمانی متحد نظامی نزدیک هم بودند، در حال حاضر نیز در عرصه‌های گوناگون، از جمله گردشگری و مبادلات بازرگانی، شریک اقتصادی یکدیگرند.

در ماه مه ۲۰۱۸، دولت اردوغان در واکنش به برخورد نیروهای اسرائیلی با معترضان فلسطینی در نوار غزه، سفیر خود را از تل‌آویو فراخواند. هم‌زمان، سفیر اسرائیل نیز اخراج شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکیه و اسرائیل در تابستان سال گذشته روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند. در دی‌ماه سال پیش نیز سفیر اسرائیل در آنکارا استوارنامه‌اش را تحویل اردوغان داد. سال گذشته، چند هفته بعد از ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و ترکیه، اردوغان در حاشیه نشست‌های سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک ابراز تمایل کرد که روزی بتواند به اسرائیل سفر کند.

خبرگزاری بلومبرگ در بخش دیگری از گزارش روز جمعه خود به‌نقل از چند منبع آگاه، بدون ذکر نام، نوشت: «شرایط اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین و اخلال در زنجیره تامین کالا و خدمات از انگیره‌های اصلی تقویت روابط دوجانبه میان اسرائیل و دولت ترکیه است.»

به‌ نوشته بلومبرگ، علاوه بر موضوع‌های اقتصادی، مسائل ژئوپلیتیک (جغرافیای‌سیاسی) و ملاحظات منطقه‌ای نیز در نزدیکی روابط دولت‌های اردوغان و نتانیاهو اهمیت دارد.

ترکیه و اسرائیل هر دو نگران نفوذ حکومت ایران در سوریه‌اند و هر دو نیز از سیاست‌های منطقه‌ای آذربایجان، به‌طور مشخص در قبال ارمنستان، دفاع می‌کنند. اسرائیل از تامین‌کنندگان اصلی پهپادهای نظامی ارتش آذربایجان است و ترکیه نیز متحد اصلی جمهوری آذربایجان در منطقه‌ است.

بیشتر از جهان