عروس خاموشی موقوفات امینی را ماهیانه ۹۰۰ هزار تومان اجاره کرده نه یک میلیون تومان

سازمان اوقاف از نهادهای زیرمجموعه علی خامنه‌ای است و فعالیت‌های اقتصادی کلان دارد

حسینیه امینی‌های قزوین یک عمارت چند صد هکتاری با ارزش تاریخی است-باشگاه خبرنگاران جوان

پس از افشای اسناد مربوط به واگذاری «حسینیه امینی‌ها»ی قزوین به عروس مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف، روابط‌ عمومی این سازمان در بیانیه‌ای ادعا کرد حسینیه امینی‌ها از نوع موقوفه‌های «غیرمتصرفی» است که تولیت خاص دارد و قرارداد مذکور بدون دخالت رئیس سازمان اوقاف به تایید «تولیت موقوفه» رسیده است.

روابط عمومی سازمان اوقاف اخبار مربوط به واگذاری تقریبا رایگان حسینیه امینی‌ها به عروس خاموشی را «شایعه‌پراکنی» خواند و مدعی شد این سازمان درباره موقوفه‌های غیرمتصرفی صرفا نقش ناظر را دارد.

این اطلاعیه پس از آن صادر شد که وحید اشتری، از فعالان رسانه‌ای نزدیک به جمهوری اسلامی، در رشته‌توییتی افشا کرد حسینیه امینی‌ها و یک دامداری بزرگ به مبلغ ماهانه یک میلیون تومان و «تقریبا به‌صورت رایگان» به مونا چایچیان، عروس رئیس سازمان اوقاف، واگذار شده است.

این فعال رسانه‌ای اسناد مربوط به واگذاری حسینیه امینی‌ها به مونا چایچیان را نیز منتشر کرد و در ادامه نیز نوشت از آن‌جا که خاموشی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی کار می‌کند، «کسی هم نمی‌تواند بگوید بالای چشمش ابرو است و به هیچ جا هم پاسخگو نیست».

اما تنها چند ساعت پس از انتشار این اطلاعیه، ابوالفضل امینی‌ها‌، فرزند متولی این موقوفه اجاره موقوفات چند صد هکتاری استان قزوین به عروس خاموشی را تایید کرد و گفت که حتی مبلغ اجاره هم از یک میلیون تومان کمتر است: «در خبرها آمده که این اراضی با یک میلیون تومان اجاره به خانم چایچیان‌ واگذار شده درحالی که اجاره بهای ماهانه حدوداً نهصد هزار تومان است‌.»

امینی‌ها ادامه داد: «من وقتی روی‌ کار آمدم‌ دیدم این خانم مستاجر ماست‌ اما به ما فشار می‌آوردند که صدایش را درنیاوریم.»

امینی‌ها در پاسخ به جزئیات ماجرا گفت: «من دنبال دردسر نمی‌گردم، فقط بدانید که این موضوع به دوره قبلی برمی‌گردد‌ و امضای متولی دوره قبل، پای قراداد، صحت مطلبم را گواهی می‌کند.»

مهدی خاموشی از منصوبان و نزدیکان علی خامنه‌ای است. سازمان اوقاف و امور خیریه نیز مانند ستاد اجرایی فرمان امام و سازمان بسیج مستضعفین، زیر نظر مستقیم رهبر جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های اقتصادی کلان دارد و به جایی هم پاسخگو نیست.

درآمدها و دارایی‌های سازمان اوقاف از محل امام‌زاده‌ها همواره در هاله‌ای از ابهام قرار داد. این سازمان طی سال‌های پس از انقلاب بسیاری از املاک و دارایی‌های مردم را تحت عنوان «وقف» در جهت منافع حاکمیت مصادره کرد. پیش‌تر هم خبرهای متعددی از «زمین‌خواری» سازمان اوقاف منتشر شده بود؛ غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، در پیوند با همین موضوع گفته بود که سازمان اوقاف یک «زمین‌خوار بزرگ است که زمین‌ها و منابع ملی را تصرف می‌کند».

حسینیه امینی‌های قزوین، که اینک با رقمی ناچیز به عروس رئیس سازمان اوقاف واگذار شده است، یک عمارت چند صد هکتاری با ارزش تاریخی است.

محمدرضا امینی، تاجر مشهور قزوینی، در سال ۱۲۷۵ هجری قمری این عمارت را در غرب رودخانه دیزج قزوین با ۴۸ هزار تومان ساخت. این بنا یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی شهر قزوین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نقاشی‌های روی سقف، تالارهای باشکوه و زیبا، گچ‌بری‌های متنوع و شیشه‌های رنگی به سبک معماری معاصر ایران از دیدنی‌های منحصربه‌فرد حسینیه امینی‌ها است.

گردشگران برای ورود به خانه امینی‌ها، باید از یک در چوبی عبور کنند و سپس، چند پله‌ پایین بروند تا به حیاط سرسبز آن وارد شوند. در وسط حیاط حوض زیبایی وجود دارد که سبک زندگی ایرانیان تا قبل از توسعه شهرنشینی را یادآوری می‌کند. دورتادور حیاط را خانه‌هایی احاطه کرده‌اند که محل سکونت خواهران و برادران محمدرضا امینی بود.

حیاط اندرونی، تالارهای شربت‌خانه، چای‌پزخانه، حمام، درشکه‌خانه و اتاق مخصوص حاج‌آقا نیز دیگر بخش‌های خانه امینی‌ها را تشکیل می‌دهند. این عمارت زیرزمین بزرگی دارد که برخی فیلم‌ها سریال‌های تلویزیونی از جمله «کفش‌های میرزا نوروز» و «شب دهم» در آن تصویربرداری شده‌اند.

یکی از جذاب‌ترین دانستنی‌ها درباره معماری این خانه، قسمت «شوتینگ» است؛ به این صورت که درشکه بارها را روی پشت‌بام خالی می‌کرد و آن‌جا دریچه‌ای برای هدایت بار قرار داشت. چینش آجرها و طراحی دقیق‌ آن‌ها از آسیب‌دیدگی بار تا رسیدن به پایین بام جلوگیری می‌کرد.

خانه امینی‌ها، سال‌ها بعد از ساخت، در فهرست میراث ملی ایران ثبت شد. درباره علت وقف آن نیز چنین گفته‌اند که قرار بود ناصرالدین‌شاه از این خانه بازدید کند؛ محمدرضا امینی نگران بود چون تصور می‌کرد ممکن است مجبور شود عمارتش را به شاه پیشکش کند، به همین دلیل آن را وقف امام سوم شیعیان کرد.

پس از آن، خانه امینی‌ها به محلی برای برگزاری آیین‌های محرم و روضه‌خوانی و اطعام فقرا تبدیل شد و مساحت آن نیز افزایش یافت. اینک اخبار مربوط به واگذاری این عمارت به دختر یکی از نزدیکان علی خامنه‌ای در حالی منتشر می‌شود که گردشگران برای بازدید از آن باید بلیت خریداری کنند.