فاریاب؛ مرگ شش زن در کمتر از ۱۰ روز

منبع مطلعی در فاریاب به ایندیپندنت فارسی گفت از ۱۸ خرداد تاکنون شش زن در این شهر کشته شده‌ یا خودکشی کرده‌اند

موارد خودکشی و قتل زنان در استان فاریاب افزایش یافته است -- ارسالی ایندیپندنت فارسی

منابع محلی در استان فاریاب به ایندپندنت فارسی گفتند روز شنبه، ۲۷ خرداد (۱۷ ژوئن)، زن سی‌و‌چند ساله‌ای به نام جمیله، مادر چهار فرزند، در شهرستان گرزیوان خود را حلق‌آویز کرد و از این طریق به زندگی‌اش پایان داد.  

به گفته آنان، این حادثه در روستای دهندره از توابع شهرستان گرزیوان رخ داده است.  

به روایت منابع مردمی، همسر جمیله با همسر دومش برای تفریح رفته بود و زمانی که به خانه برمی‌گردد، با جسد حلق‌آویز شده جمیله مواجه می‌شود. 

یک مسئول طالبان در فاریاب که خواست نامش فاش نشود، به ایندیپندنت فارسی گفت تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد جمیله به‌ دلیل مشکلات خانوادگی خودکشی کرده است. اما روزنامه هشت صبح افغانستان مدعی است جمیله با شلیک گلوله به قتل رسیده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زن جوان دیگری نیز روز پنجشنبه گذشته در شهرستان قیصار فاریاب با خوردن سم خودکشی کرده بود. منابع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفتند دلیل این رویداد هم مشکلات خانوادگی بوده است. 

منبع مطلعی در فاریاب به ایندیپندنت فارسی گفت از ۱۸ خرداد به این‌سو، شش زن در این شهر و توابع آن کشته شده یا خودکشی کرده‌اند. 

با به‌قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان، آمار خودکشی زنان در سطح کشور افزایش یافته است. طالبان زنان را از بسیاری از حقوق‌ اولیه‌شان محروم کرده‌اند و زیر حاکمیت طالبانی، زنان کمتر می‌توانند از خانه‌های خود بیرون بروند و بخش عظیمی از آنان از کار کردن در نهادهای غیردولتی محروم شده‌اند. 

از سوی دیگر، شمار زیادی از زنان از تامین عدالت در پیوند با درگیری‌‌های خانوادگی‌ در نهادهای قضایی طالبان ناامید شده‌اند و برای رهایی از مشکلات زندگی، به خودکشی متوسل می‌شوند. در حکومت طالبان و نهادهای قضایی این گروه، تبعیض علیه زنان اعمال می‌شود و این مراکز بیشتر به نفع مردان حکم صادر می‌کنند. 

گزارش سازمان ملل متحد در پیوند با وضعیت حقوق‌ بشر در افغانستان در دوران طالبان که ۲۵ خرداد منتشر شد، از افزایش آمار خودکشی زنان خبر داد. در این گزارش ذکر شده است که آمار افسردگی و خودکشی، به‌ویژه در میان دختران نوجوان محروم از آموزش، افزایش یافته است و این آمار، ادعای طالبان را مبنی بر کاهش پرونده‌های خودکشی و بهبود سلامت روان، رد می‌کند. 

 

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به خودکشی فکر می‌کنید، با شماره‌ تلفن‌های اورژانس اجتماعی در ایران ۱۲۳، در افغانستان ۱۲۰ و در آمریکا و کانادا ۹۱۱ تماس بگیرید.