تداوم دخالت‌های سیاسی در فوتبال ایران؛ جواد نکونام ممنوع‌الکار شد

مدیرعامل آبی‌های پایتخت با اطاعت محض از همکارانش در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، گزینه محبوب هواداران را کنار گذاشت و به سراغ گزینه‌های خارجی رفت

جواد نکونام، بازیکن اسبق استقلال و تیم ملی فوتبال ایران - AFP

منابع ایندیپندنت فارسی در باشگاه استقلال تهران خبر داده‌اند که جواد نکونام، بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران که سابقه سرمربی‌گری تیم‌های نساجی مازندران و فولاد خوزستان را در کارنامه دارد، ممنوع‌الکار جدید فوتبال ایران است.

در حالیکه حجت کریمی، سرپرست باشگاه استقلال تهران، در روزهای اخیر با جواد نکونام برای هدایت آبی‌های پایتخت در فصل آینده لیگ برتر فوتبال ایران به توافق کامل رسیده بود و انتشار این خبر با استقبال زیاد هواداران مواجه شد، ساعاتی پیش از اعلام رسمی این توافق، یک تماس تلفنی مهم با حجت کریمی، پرونده حضور کاپیتان سابق اوساسونای اسپانیا را روی نیمکت استقلال تهران  بست، تا کریمی حالا جویای جذب سرمربی دیگری برای تیمش باشد.

بنا به اعلام فردی در باشگاه استقلال تهران در تماس با ایندیپندنت فارسی، در این تماس تلفنی، یکی از مقام‌های سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مدیرعامل آبی‌ها که خود نیز سابقه نظامی و امنیتی دارد، گفت که از نظر این دستگاه سرکوبگر و اطلاعاتی، جواد نکونام به دلایلی همچون حمایت از خیزش سراسری اخیر، جذب وریا غفوری در تیم فولاد خوزستان و نیز کناره‌گیری ناگهانی از تیم فولاد در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا، صلاحیت نشستن روی نیمکت باشگاه استقلال را ندارد.

این منبع مطلع افزود: «کار تمام شده بود و حتی قرارداد داخلی هم بین کریمی و نکونام امضا شد، اما این تماس تلفنی از طرف اطلاعات سپاه، همه‌ چیز را خراب کرد. البته که مدیرعامل ما هم با سوابق خاص خودش، همیشه در مقابل این نهادها حرف‌گوش‌کن است و بدون اندکی مقاومت و اصرار، قرارداد با نکونام را پاره کرد و حالا به سراغ مربیان دیگری رفته است.»

حجت کریمی نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران، این رخداد را تلویحی تایید کرده بود: «به‌هرحال اتفاقی است که افتاده... قرار بود مشکلش را حل کنند که حل نشده است.»

حجت کریمی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عضو سابق اطلاعات ناجا و کارمند اسبق شهرداری تهران در دوران محمدباقر قالیباف بود که پیش از سرپرستی باشگاه استقلال، در سفر به کشور آمریکا در جایگاه سرپرست تیم‌های ملی کشتی ایران، به دلیل سوابق نظامی و اطلاعاتی‌اش، تحت بازجویی پنج ساعته کارمندان سفارت ایالات متحده در امارات قرار گرفت.

نهادهای امنیتی وریا غفوری، کاپیتان پیشین باشگاه استقلال تهران، را نیز به دلیل بیان دیدگاه‌های صریح و انتقادی‌اش علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و حمایت از اعتراضات مردمی، در سالیان اخیر بارها احضار و تهدید کرده‌اند و بنا به برخی گزارش‌ها، او به دلیل همین مواضع انتقادی، در ابتدای لیگ بیست‌ویکم، زمانی که جواد نکونام سرمربی تیم فولاد خوزستان بود، از باشگاه استقلال تهران کنار گذاشته شد.

نکونام در مرداد ۱۴۰۱ وریا غفوری را  جذب تیم خود کرد و در ادامه، با آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی که به بازداشت غفوری به دلیل همراهی و حمایتش از مردم معترض منجر شد، جواد نکونام و بازیکنان این تیم در اعتراض به بازداشت هم‌تیمی خود، چندین جلسه از حضور در تمرین‌های تیم فولاد خوزستان امتناع کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دی‌ماه همان سال و در بحبوحه اعتراضات مردمی، حمیدرضا گرشاسبی، مدیرعامل فولادی‌ها، نیز از سمت خود استعفا داد؛ رخدادی که از نگاه برخی از حاضران در باشگاه خوزستانی، ارتباط مستقیم با حمایت او از مواضع سیاسی وریا غفوری و جواد نکونام داشت، زیرا نکوی فوتبال ایران نیز همراه با وریا، بارها در صفحه اینستاگرام خود، به کشته ‌شدن کودکان و جوانان به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی اعتراض کرده بود.

این رویدادها در شرایطی رخ داد که تیم فولاد خوزستان نتایج خیره‌کننده‌ای با جواد نکونام در لیگ قهرمانان آسیا کسب کرده بود و رویای حضور در فینال آسیا را داشت، اما حمیدرضا رادکیا، جانشین گرشاسبی در مدیریت فولاد خوزستان، به دلیل سابقه امنیتی و اطلاعاتی خود، رابطه خوبی با نکونام نداشت و مذاکرات پنهانی او با دراگان اسکوچیچ، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران، برای جانشینی، سرمربی فولاد خوزستان را بر آن داشت تا پس از برد الفیصلی و یک روز مانده به دیدار نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان مقابل الهلال عربستان سعودی، استعفا دهد و به ایران بازگردد. اینک مشخص شده است که این تصمیم تا چه میزان موجب عصبانیت و خشم ماموران نهادهای امنیتی در نظام جمهوری اسلامی شد تا همچنان مانع از بازگشت نکونام به فوتبال ایران شوند. 

این ماموران در سال‌های اخیر بسیار بیشتر از گذشته در فوتبال دخالت داشته‌اند و برکناری شهاب‌الدین عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال ایران، مدیرعاملی سردار مصطفی آجرلو در استقلال و احضار و تهدیدهای دسته‌جمعی علیه بازیکنان و مربیان باشگاه پرسپولیس، صرفا چند نمونه از دخالت‌های مستقیم آن‌ها است.

حالا دستیار سابق کارلوس کی‌روش، که در اندک سال‌های مربیگری‌اش، نتایج درخشانی همچون رسیدن به مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا با فولاد، یا صعود با تیم نساجی مازندران را به لیگ برتر فوتبال ایران برای اولین ‌بار در تاریخ رقم زده است، مجبور خواهد بود به خانه‌نشینی و دوری از فوتبال ادامه دهد، یا تصمیم به مربی‌گری در لیگ کشورهای حاشیه خلیج فارس بگیرد.

البته با توجه به چند پیشنهاد خوب باشگاه‌های متمول عربی به نکونام، احتمال وقوع مورد دوم اینک بیش از گذشته خواهد بود.

بر اساس آخرین اخبار، در باشگاه استقلال تهران نیز اینک کریستین پانوچی و کیکه سانچز فلورس، اصلی‌ترین گزینه‌هایی‌اند که حجت کریمی درحال مذاکره با آن‌ها برای در اختیار گذاشتن نیمکت فنی استقلال است.

بیشتر از فوتبال