«بایدن در پی اهداف سیاسی-انتخاباتی خود از عادی‌سازی روابط ریاض-تل‌آویو است»

به‌نوشته نیویورک‌تایمز، دولت نتانیاهو هم تلاش دارد از روند عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی، به‌عنوان ابزاری سیاسی در برابر مخالفانش استفاده کند

MANDEL NGAN / POOL / AFP

کمتر از دو هفته بعد از سفر آنتونی بلیکن، وزیر خارجه آمریکا، به عربستان سعودی، برت مک گورک، یکی دیگر از مقام‌های ارشد کاخ سفید و مشاور جو بایدن، رئيس‌جمهوری ایالات متحده، برای دیدار و گفت‌‌وگو با مقام‌های سعودی عازم ریاض است.

وب‌سایت خبری-تحلیلی آکسیوس شامگاه شنبه ۱۷ ژوئن (۲۷ خردادماه ۱۴۰۲) به‌نقل از دو مقام دولتی آمریکا نوشت انتظار می‌رود مشاور ارشد کاخ سفید در سفر به عربستان سعودی با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

هم‌زمان، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت تلاش‌های دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای نزدیکی بیشتر و تقویت روابط سیاسی با ریاض، در واقع بخشی از سیاست‌ و رویکرد انتخاباتی دولت او در آستانه شروع رقابت‌های ریاست جمهوری در ایالات متحده است.

به‌نوشته نیویورک‌تایمز، دولت بایدن تلاش می‌کند تا قبل از پایان سال جاری میلادی، روند عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض را به‌گونه‌ای پیش ببرد که از آن به‌عنوان یک «دستاورد» مهم سیاسی در رقابت‌های انتخاباتی، در برابر جمهوری‌خواهان، استفاده کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در ابتدای گزارشی که روز شنبه ۱۷ ژوئن منتشر شد، نوشت دولت بایدن طی دو سال گذشته تا اندازه زیادی به «بازی پوکر» کنونی در خاورمیانه، با بازیگردانی ایران، عربستان سعودی و اسرائیل، راضی شده بود، اما اکنون تلاش می‌کند در آستانه شروع رقابت‌های انتخاباتی و میان‌حزبی در آمریکا، رویکرد خود را تغییر دهد و در این بازی منطقه‌ای تاثیر بگذارد.

به‌نوشته آکسیوس، باربارا لیف، دیپلمات ارشد وزارت خارجه آمریکا که در سفر قبلی بلینکن به عربستان سعودی او را همراهی کرده بود، این هفته قرار است از اسرائیل، کرانه غربی، مصر و اردن بازدید کند. انتظار می‌رود تداوم تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی در دستورکار باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیویورک‌تایمز به‌نقل از چند مقام‌ ارشد آمریکا نوشت احتمال دستیابی به یک توافق سیاسی میان اسرائیل و عربستان سعودی پنجاه‌پنجاه است.

وزیر خارجه آمریکا پیش‌تر گفته بود هیچ «توهمی» درباره روند نزدیکی دو کشور ندارد؛ می‌داند که عادی‌سازی روابط بین ریاض و تل‌آویو زمان‌بردار خواهد بود.

به‌نوشته نیویورک‌تایمز، عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی به نفع دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، است و نتانیاهو هم سعی می‌کند از عادی‌سازی روابط با سعودی‌ها، به‌عنوان ابزاری سیاسی در برابر مخالفان داخل خود استفاده کند.

با این همه، مقام‌های ارشد دولت عربستان سعودی، از جمله شاهزاده محمد بن سلمان و فیصل بن فرحان، وزیر خارجه، بارها تاکید کرده‌اند که پیشبرد روند عادی‌سازی روابط با دولت اسرائیل منوط به تامین حقوق فلسطینی‌ها است. عربستان سعودی از راه‌حل تشکیل دو دولت مستقل حمایت می‌کند.

روزنامه نیویورک‌ تایمز در بخش دیگری از گزارش روز شنبه‌اش ضمن اشاره به سیاست فعلی عربستان سعودی در قبال دولت بایدن نوشت شاهزاده محمد بن سلمان از تقویت همکاری‌های نظامی، خریدهای تسلیحاتی و روابط امنیتی با ایالات متحده استقبال می‌کند و به‌دنبال آن است که رضایت و همراهی آمریکا را برای پیشبرد برنامه هسته‌ای عربستان سعودی داشته باشد.

به‌نوشته نیویورک‌ تایمز، علاوه بر مواضع اسرائيل و حکومت ایران، روابط چین و عربستان سعودی هم برای دولت آمریکا مهم است.

به‌نوشته نویسندگان نیویورک‌ تایمز، دولت آمریکا هم‌زمان تلاش می‌کند تا با جلب نظر سعودی‌ها، جلو نزدیکی بیشتر ریاض به پکن را بگیرد.

بیشتر از جهان