وزیر آموزش‌وپرورش بریتانیا: هوش مصنوعی می‌تواند ‏نقش «معلم کمکی» را ایفا کند

گزارش اختصاصی: این مقام بریتانیایی می‌گوید دولت خطرهای هوش مصنوعی را می‌داند، اما در ضمن می‌خواهد ‏‏«از قابلیت‌های جادویی آن بهره بگیرد»‏

چت‌جی‌پی‌تی نوعی هوش مصنوعی زایشی است که می‌تواند شبیه به انسان به پرسش‌ها پاسخ دهد- Max Fischer/pexels

وزیر آموزش و پرورش [بریتانیا] گفته است استفاده از هوش مصنوعی در نقش معلم کمکی می‌تواند شکاف موفقیت تحصیلی بین دانش‌آموزان فقیر و ثروتمند را از میان بردارد.

بارونس بارن، وزیر مدارس، گفت هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که از فشار کاری معلمان بکاهد و بازخورد بیشتری در مورد تکالیف دانش‌آموزان به آن‌ها بدهد.

او در نوشتاری اختصاصی برای ایندیپندنت گفت که «کارهای بیشتری» هم از هوش مصنوعی برمی‌آید. «آیا نمی‌شود از هوش مصنوعی برای دادن برای آموزش آسان‌تر به کودکان دارای نیازهای ویژه و کم‌توان کمک گرفت؟ آیا نمی‌تواند با انجام کارهای تکراری پرزحمت مثل تصحیح تکالیف از بار اجرایی معلم بکاهد؟ آیا نمی‌تواند با «تدریس خصوصی» رایگان به کودکان محروم شکاف در موفقیت تحصیلی را کاهش دهد؟»

او افزود «وزیران خطرهای هوش مصنوعی را می‌د‌انند، اما در ضمن می‌خواهند «از قابلیت‌های جادویی آن بهره بگیرند.»

این در حالی است که درست یک هفته پیش، مشاور ریشی سوناک هشدار داد که در دو سال آینده، به کمک این فناوری می‌توان سلاح‌های مرگ‌بار برای «کشتن انسان‌ها» تولید کرد.

جیلیان کیگان وزیر آموزش و پرورش [برتیانیا]، می‌گوید امروز برای فهم خطرهای هوش مصنوعی در مدرسه‌ها، دانشکده‌ها، و دانشگاه‌ها کار بیشتری لازم است.

وزیران از صاحب‌نظران آموزش و پرورش و کارشناسان فناوری می‌خواهند که در مورد چگونگی استفاده «ایمن و بی‌خطر» از هوش مصنوعی در آموزش و پرورش نظر بدهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این و به دلیل نگرانی‌هایی راجع به اینکه هوش مصنوعی ممکن است به تقلب کردن دامن بزند، اداره‌های اصلی آزمون در بریتانیا توصیه کرده بودند دانش‌آموزان برخی از تکالیف‌ را «در کلاس و با حضور مراقب» انجام دهند.

کیگان در سخنرانی برای کارشناسان فناوری و آموزش گفت: «هوش مصنوعی دنیای اطراف ما را متحول و به رشد اقتصاد کمک خواهد کرد.»

پیش از این و در پی نگرانی‌هایی که راجع به تقلب کردن با استفاده از هوش مصنوعی پیش آمده بود، اداره‌های اصلی آزمون در بریتانیا توصیه کرده بودند مدرسه‌ها از دانش‌آموزان بخواهند برخی از تکالیفشان را «در کلاس و با حضور مراقب» انجام دهند.

چت‌جی‌پی‌تی نوعی هوش مصنوعی مولد است که می‌تواند شبیه به انسان به پرسش‌ها پاسخ دهد و خیلی شبیه به گفت‌وشنودهای میان انسان‌ها، زمینه سوال‌های بعدی را نیز درک کند. همچنین، در صورتی که از او بخواهند، می‌تواند مقاله بنویسد، و همین موضوع موجی از نگرانی به راه انداخت که مبادا دانش‌آموزان از آن برای انجام تکلیف مدرسه استفاده کنند.

ماه پیش، موسسه‌ بی‌سی‌اس، که گواهی رسمی برای فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات دارد، خواهان گنجاندن هوش مصنوعی در دوره‌های تربیت معلم شد تا معلمان به کمک آن بتوانند بفهمند دانش‌آموزان چگونه دارند از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان