جشن مد "مت ۲۰۱۹" موضوع، زمان و میزبان

هر چه می‌خواهید در باره بزرگترین نمایش مد سال بدانید

اولین دوشنبه ماه می یکی از چشگمیرترین رخدادهای تقویم مُد هرسال است.

در این روز، موزه هنری متروپولیتن نیویورک میزبان جشن موسسه لباس است که در آن، طراحان مد، هنرمندان، مدل‌ها، ستاره‌های موسیقی و بازیگران برای گرامیداشت هنر و رونمایی از نمایش عظیم مد این موسسه دور هم جمع می‌شوند.

در طول سال‌ها، این رویداد برای افرادی چون جیجی حدید، کیم کارداشیان و زندایا، ایده‌آل‌ترین مکان برای به نمایش گذاشتن خلاقیت‌های هنری‌شان بوده است.

در جشن پارسال که پس‌ زمینه‌اش مذهب کاتولیک بود، ریانا پیراهنی پر از مروارید و کریستال با طراحی میسن مارگیلا و کلاهی هماهنگ با الهام از آثار کلیسای کاتولیک پوشیده بود. همان زمان، لانا دل ری کلاهی پردار و شنلی خامه رنگ به تن داشت که روی آن تصویر یک قلب سه بعدی بود که خنجرهای کوچکی سوراخش کرده بودند.

گذشته از زرق و برق لباس‌ها، این جشن در طول سال‌ها بحث‌های فراوانی را هم دامن زده‌است.

در سال ۲۰۱۵، پس از مضمون "چین: درون آینه"، این جشن به نژادگرایی و برتری‌جویی فرهنگی متهم شد.

دو سال بعد، پس از آن که افراد مشهور دنیای هنر در دستشویی جمع شدند تا سیگار بکشند، اداره بهداشت نیویورک خشم خود را ابراز کرد.

و سال گذشته، پس از اعلام مضمون "تن‌های بهشتی: مد و تخیل کاتولیک" این رویداد از سوی کلیسای کاتولیک "کفرآمیز" قلمداد شد.

پیشاپیش جشن امسال، تمام چیزهایی که باید در باره‌اش بدانید – از مکان آن تا مضمون و میزبان و بقیه چیزها – به این قرار است:

جشن مِت چیست؟

جشن مت سمفونی سالانه‌ای است از هنر، مد، فیلم و موسیقی که در آن مشهورترین اعضای صنعت نمایش برای شروع تازه‌ترین آثار به نمایش گذاشته شده در موزه، دور هم جمع می‌شوند.

بنیانگذار این جشن، النور لمبرت در سال ۱۹۴۸ بود تا از طبقه بالای نیویورک برای "موسسه لباس" اعانه جمع کند. در آن زمان، نام جشن، "پارتی سال" بود.

در حال حاضر این جشن به خاطر مضمونش، که چه از طریق مد بیان شود یا دکوراسیون داخلی شهرت دارد. در طول سال‌ها، جشن تِم‌هایی از "الهه: روش کلاسیک" تا "انسان و ماشین" را در برگرفته ‌است.

جشن مت ۲۰۱۹ هفتاد و یکمین سالگرد این رویداد است.

این جشن در فیلم پرفروش "اوشنز ۸" محصول سال ۲۰۱۸ بازسازی شد، که در آن بازیگرانی چون ان هتوی، میندی کیلینگ، ریانا، و آکوافینا، دست به سرقتی دراماتیک در تالار آثار مصری موزه، یعنی معبد دندور زدند.

زمان جشن مِت؟

امسال، جشن سالانه قرار است ششم ماه می برگزار شود.

طبق سنت، مراسم با صرف کوکتل شروع می‌شود، با حضور کسانی مثل ریانا، کیت ماس و کندال جنر، که روی فرش قرمز قدم می‌گذارند و در حضور عکاسان، از پله‌های معروف موزه بالا می‌روند.

بعد، حاضران را، پیش از آن که به روی همگان باز شود، به تماشای نمایشگاه جدید می‌برند. بعد، از مهمانان، پیش از آن که همه روی پیست رقص بروند، با کوکتل و شام پذیرایی می‌شود.

کی شروع می‌شود؟

مراسم فرش قرمز پیش از ساعت ۷ شب، با حضور نامدارترین‌های هالیوود و نخبگان دنیای هنر که حدود ساعت ۸ می‌آیند، شروع می‌شود.

مضمون امسال چیست؟

موزه هنر متروپولیتن اخیرا اعلام کرد که الهام‌بخش تازه‌اش برای موسسه مُد برای سال ۲۰۱۹: "اردوگاه (کمپ): یادداشت‌هایی برای مد" است.

این مضمون الهام گرفته از مقاله سال ۱۹۶۴ سوزان سونتاگ با عنوان "یادداشت‌هایی در باره کمپ" است که عموماً پیشگام مفهوم "کمپ" به جریان اصلی مد شناخته می‌شود.

سونتاگ زمانی در مجله "پارتیزان ریویو" توضیح داد که "جوهر کمپ، عشق آن به پدیده‌های غیرطبیعی، ملنند زبردستی و اغراق است."

اندرو بولتون، مسئول موسسه، اذغان کرد که سال‌هاست این مضمون را در نظر داشته که "در کثرت خود، به طور فزاینده‌ای جزو جریان اصلی شده‌است -- کمپ‌های سیاسی، کمپ‌های غیردگرجنسگرایان، کمپ‌های پاپ، درآمیختگی بالا و پایین، و این ایده که چیزی به نام اصالت وجود ندارد".

او به نیویورک تایمز گفت: "در حال گذر از لحظه خارق‌العاده‌ای از کمپ هستیم، و خیلی مناسب به نظر می‌رسید که گفتمان فرهنگی نگاهی بیندازد به آنچه اغلب به عنوان سبک‌سری نفی می‌شود، ولی در عمل می‌تواند ابزار سیاسی بسیار پیچیده و نیرومندی، بویژه برای فرهنگ‌های به حاشیه رانده شده باشد."

بولتون افزود که علاوه بر تأثیر کمپ بر مد و سیاست و موسیقی و هنر، از زمانی که روی این نمایش کار کرده، متوجه تاثیر آن در همه جا شده، و این که "مد در سطوحی کمپ است" و به تأثیر طراحانی چون ایو سن لوران و مارک جیکابز در طول سال‌ها اشاره کرد.

"کمپ چنان رایج شده که دیده نمی‌شود، و بخشی از هدف من این است که دوباره دیده بشود."

در همین حال، الساندرو میشل، مدیر خلاقه گوچی، به نیویورک تایمز گفت: "معنای واقعی کمپ توانایی منحصر به فرد ترکیب هنر نخبه و فرهنگ عامه است. مبتذل نیست."

میزبان جشن کیست؟

چهره جمع‌های طبقه بالای نیویورک، پت باکلی، اولین زن رئیس هیئت مدیره جشن در سال ۱۹۷۹ شد. پس از آن، ان وینتور، سردبیر مجله وگ آمریکا در سال ۱۹۹۵ جایش را گرفت. وینتور وظیفه دارد چهره‌های شاخص فرهنگ پاپ را به عنوان همکارانش انتخاب کند.

اعضای هیئت مدیره امسال عبارتند از لیدی گاگا، هری استایلز، سرنا ویلیامز و الساندرو میشل. گفته می‌شود که گاگا و استایلز در شب جشن اجرا خواهند داشت.

کیتی پری، ریانا، امل کلونی و بیانسه از جمله میزبانان سابق بوده‌اند.

چه کسی نمایشگاه را طراحی می‌کند؟

طراح رقص و نورپرداز بلژیکی یان ورسویولد که بیشترین شهرتش برای خلق "لازاروس" دیوید بووی است، و پس از تمرکز میشل بر قدرت کمپ از سال ۲۰۱۵ که رئیس گوچی شد، از تأیید این شرکت برخوردار بوده ‌است.

نمایشگاه دو قسمت دارد. یکی به منشاء کمپ نظر دارد، که بولتون از طریق اصطلاح ویکتوریایی "شورش‌های استون‌وال" و کاربرد این کلمه به‌عنوان "زبان جامعه غیردگرجنسگرا." آن را بررسی می‌کند.

بخش دیگر نمایشگاه بر تعبیرهای طراحان معاصر از کلمه "کمپ" تمرکز دارد و به تأثیرات خلاقه از بالنپیاگا و میوکیا پرادا می‌نگرد.

حدود هفتاد اثر هنری از جمله نقاش، تصویرسازی، مجسمه، و پوشاک زنانه و مردانه نمایش داده می‌شود.

محل این نمایشگاه، سالن نمایش آیریس و بی جرالد کنتور در موزه مت است. موقعیت این نمایشگاه اهمیت زیادی برای هوادارن جشن مت دارد، چون قبلا در آن نمایشگاه‌های "الکساندر مک‌کویین: زیبایی وحشی" و "ری کاواکوبو/کوم دس گراچونس" هنر میانی" برگزار شده‌است.

چه کسی به جشن امسال دعوت شده؟

گرچه هنوز معلوم نیست چه کسی کارت دعوت گرفته، وینتور فاش کرده است که دونالد ترامپ دعوت نخواهد شد.

در یک بحث همگانی در دهمین مجمع جهانی سالانه زنان تینا براون در ۱۲ آوریل، براون از وینتور پرسید که آیا ترامپ می‌تواند کاری کند که به رخداد "کمپ: یادداشت‌هایی در باره مد" دعوت بشود.

وینتور جواب داد: "مطلقا نه." جمعیت حاضر در مرکز لینکلن شهر نیویورک بشدت برایش کف زدند.

این خبر چند روز بعد از آن اعلام شد که وینتور گفت که هنگام تصمیم‌گیری در باره زنان تأثیرگذاری در سیاست برای روی جلد مجله وگ، "موضع را مشخص کرد."

وینتور ۶۹ ساله گفت: "آدم باید از چیزی که به آن اعتقاد دارد دفاع کند و موضع بگیرد."

وینتور از قدیم حامی پرشور دموکرات‌ها بوده و جلسات گردآوری اعانه برای هیلاری کلینتون و باراک اوباما برگزار کرده ‌است.

او انتظارش از رخداد امسال را هم بیان کرد. در مورد لباسی که خواهد پوشید گفت: "هنوز تصمیم نگرفته‌ام. گزینه های مختلفی دارم. واقعا امیدوارم که یک نفر با پوتین کوهنوردی و کوله پشتی بیاید."

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی