عوارض ادامه‌دار کووید-۱۹؛ میلیون‌ها نفر هنوز فاقد حس بویایی یا چشایی‌اند

از هر چهار نفر که در روزهای اولیه همه‌گیری کووید-۱۹ به این بیماری مبتلا شدند، یک نفر هنوز حس بویایی یا چشایی خود را بازنیافته است

محققان دریافتند انواع جدیدتر ویروس کرونا که اکنون در گردش‌اند، کمتر حس بویایی و چشایی را به خطر می‌اندازند ـ Canva

نیویورک‌پست در گزارشی به عوارض طولانی‌مدت ابتلا به کرونا اشاره کرد و نوشت که با وجود بازگشت به زندگی عادی پس از این بحران جهانی، کووید-۱۹ برای میلیون‌ها نفر هنوز به پایان نرسیده است.

از هر چهار نفر که در روزهای اولیه همه‌گیری به کووید-۱۹ مبتلا شدند، تقریبا یک نفر هنوز حس بویایی یا چشایی خود را بازنیافته است. این نتیجه یک مطالعه جدید است که در نشریه علمی لارینگوسکوپ (The Laryngoscope) منتشر شده است.

نیل باتاچاریا، متخصص گوش وحلق و بینی در ماساچوست و از محققان این پژوهش، به عوارض بدخیم از دست دادن حس بویایی یا چشایی اشاره کرد و گفت: «این موضوع شاید در ابتدا بی‌اهمیت به نظر برسد اما می‌تواند به کاهش لذت غذا خوردن و در نتیجه افسردگی و کاهش وزن شدید منجر شود.»

او برای مثال از یکی از بیمارانش نام برد که به دلیل از دست دادن بویایی و چشایی بسیار وزن کم کرد و گفت: «این بیمار نمی‌توانست از زندگی‌اش لذت ببرد و به‌شدت افسرده شده بود. او هم مانند بسیاری از مراجعان دیگر می‌گفت که طعم غذا را شبیه مقوا احساس می‌کند و از غذا خوردن یا بوییدن اشیای خوشبو هیچ لذتی نمی‌برد.»

این متخصص در عین حال تاکید کرد که برای بسیاری از افراد، از دست دادن چشایی یا بویایی می‌تواند پیامدهای جدی‌تری داشته باشد. برای مثال ممکن است بوی نشت گاز در خانه را حس نکنند یا شغلشان را که به طعم و بو بستگی دارد، از دست بدهند.

در مطالعه جدید، از داده‌های یک نظرسنجی گسترده‌ از تقریبا ۳۰ هزار بزرگسال در سراسر ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ استفاده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آن زمان یافته‌ها نشان دادند که ۳۵.۸ میلیون نفرــ حدود ۱۴ درصد از جمعیت بزرگسال آمریکا‌ــ به کرونا مبتلا شدند که ۶۰.۵ درصد این افراد از دست دادن بویایی و ۵۸.۲ درصد از دست دادن چشایی را گزارش کردند. این علائم به ویژه در افرادی که به کووید شدید مبتلا شدند، رایج‌تر بود.

تا پایان سال ۲۰۲۱، تقریبا ۲۵ درصد شرکت‌کنندگان در آن نظرسنجی هنوز حواس بویایی یا چشایی خود را به طور کامل بازنیافته بودند و بیش از سه درصد آن‌ها گفتند که این دو حس را کاملا از دست داده‌اند.

یکی دیگر از نتایج مهم این مطالعه آن بود که نشان داد واکسن زدن و همچنین مصرف داروهای مرتبط با درمان کرونا از جمله پاکسلووید بهترین راه برای مقابله با از دست دادن حس بویایی و چشایی است. نویسندگان این پژوهش خاطرنشان کردند که ثابت شده است واکسن و داروی ضدویروس پاکسلووید شدت علائم کووید-۱۹ را کاهش می‌دهند.

در همین حال، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا در ریچموند دریافتند انواع جدیدتر ویروس کرونا که اکنون در گردش‌اند، برای بویایی و چشایی خطر کمتری دارند.

در سال ۲۰۲۲ و اوایل سال ۲۰۲۳ با تسلط سویه اومیکرون، خطر کاهش بویایی ناشی از کووید در مقایسه با انواع قبلی  شایع در سال ۲۰۲۰ به شش درصد کاهش یافت.

ایوان رایتر، متخصص اختلالات بویایی و چشایی و نویسنده اصلی مطالعه جدید، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایمنی بالاتر در برابر ویروس کرونا می‌تواند عاملی در کاهش از دست دادن حس بویایی یا چشایی باشد. ما در مورد اینکه چه چیزی باعث این کاهش شد، اطلاعاتی نداریم، اما ممکن است به افزایش مصونیت بدن در برابر ویروس مربوط باشد؛ چه از طریق واکسن‌ها چه ابتلای پیشین.»

 دکتر رایتر همچنین اظهار امیدواری کرد که اثر واکسن بتواند در آینده، شدت موارد ابتلا به کووید را کاهش دهد.

بیشتر از بهداشت و درمان