نزدیکتر شدن محققان به کشف واکسن کوویدی که مصونیت مادام‌العمر ایجاد می‌کند

«از لحاظ نظری، تزریق دوز تقویتی از واکسنی که برای هر سویه روزآوری می‌کنیم می‌تواند مصونیت مادام‌العمر ایجاد کند»

در بیشتر واکسن‌های کووید-۱۹ پروتئین سنبله‌ ویروس کرونا عامل تحریک مضاعف واکنش ایمنی بدن است-  JACK GUEZ / AFP

محققان نشان داده‌اند واکسن جدیدی می‌تواند نسبت به واکسن‌های موجود، مصونیت بادوام‌تری در برابرویروس کرونای جدید در حیوانات ایجاد کند. این پیشرفت ممکن است به ایجاد ایمنی درمانی بهتری در برابر این ویروس منجر شود.

در حالی که واکسن‌های موجود کووید در برابر ابتلای شدید به عفونت ویروسی سارس-کوو-۲ و مرگ بر اثر آن، مصونیت ایجاد می‌کنند، ایمنی ایجادشده به‌وسیله این واکسن‌ها بعد از رشد ناگهانی و موقتی پادتن‌های محافظ کاهش پیدا می‌کند و موجب می‌شود بیشتر افراد در برابر ابتلای مکرر به این عفونت آسیب‌پذیر شوند.

به نوشته این مطالعه که اخیرا در نشریه واکسن‌ها (Vaccines) منتشر شده، این واکسن جدید موسوم به ام‌تی‌ـ۰۰۱ ممکن است بتواند انسان را به مدت بیشتری در برابر بسیاری از سویه‌های این ویروس مصون کند.

استیون اندرسون، از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه راتگرز ایالات متحده، گفت: «نیاز به واکسن بهتری داریم که بتواند با دوزهای تقویتی کمتر، سال‌ها مصونیت باثباتی در برابر انواع سویه‌های سارس‌کو-۲ ایجاد کند. داده‌های ما نشان می‌دهد این نسخه آزمایشی واکسن احتمالا این قابلیت را دارد.»

دکتر اندرسون گفت: «خوشبختانه واکسن‌های موجود جان بسیاری را نجات دادند، اما همچنان حالت بهینه در بعضی جنبه‌های مهم ندارند. ممکن است نتوانند به مدت طولانی از بیمار شدن مردم جلوگیری کنند.»

به گفته محققان، در بیشتر واکسن‌های کووید-۱۹ موجود در سراسر جهان، پروتئین سنبله‌ ویروس کرونا عامل تحریک مضاعف واکنش ایمنی بدن است، اما در این واکسن آزمایشی جدید ام‌تی-۱۰۰، بخش یکتایی از پروتئین سنبله این ویروس عامل ایمنی‌زا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنان می‌گویند این بخش از پروتئین سنبله، اکثر اهداف پادتن‌های محافظ ازجمله مناطقی را که احتمالا در سویه‌های بعدی به همان شکل می‌مانند، در برمی‌گیرد.

مقادیر «بسیار زیادی» پادتن آی‌جی‌جی ضد سنبله در بدن موش‌ها و همسترهایی که با یک سری از این واکسن ایمن شده بودند مشاهده شد و به گفته محققان، «این واکنش ایمنی تا ۱۲ ماه پس از واکسن زدن چندان کاهش پیدا نکرد.»

بدین ترتیب، محققان می‌گویند ام‌تی-۱۰۰ ممکن است بتواند موجب تولید پادتن‌هایی شود که علیه سویه‌های سارس-کوو-۲ که اکنون در میان جوامع انسانی شایع است و نیز علیه سویه‌های آینده‌ای که هنوز پدیدار نشده‌اند، «در حدی وسیع خنثی‌کنندگی» داشته باشد.

محققان همچنین خاطرنشان کردند این واکسن آزمایشی را طوری طراحی کرده‌اند که قابلیت تولید و توزیع مستقیم و بدون نیاز به نگهداری در دمای پایین را داشته باشد.

به گفته محققان، نمونه اولیه ام‌تی-۱۰۰ با داشتن این ویژگی می‌تواند فورا در دسترس قرار گیرد، حتی در جاهایی که زیرساخت‌های سردخانه‌ای وجود ندارد.

دکتر اندرسون گفت: «از لحاظ نظری، تزریق دوز تقویتی از واکسنی که برای هر سویه روزآوری می‌کنیم می‌تواند مصونیت مادام‌العمر ایجاد کند.»

او افزود: «این داده‌های آزمایش‌های حیوانی نشان می‌دهد این واکسن دست‌کم باید بتواند میزانی از پادتن تولید کند که دست‌کم یک سال یا بیشتر دوام داشته باشد و با این حساب واکسن‌های موجود به‌طور چشمگیری بهبود می‌یابد مخصوصا با توجه به این‌که بسیاری از افراد آشکارا تمایلی به دریافت دوز تقویتی هرچند ماه یک بار ندارند.»

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان