گزارش‌های متناقض درباره رایزنی‌های تهران و واشینگتن

مقام آمریکایی اصل مذاکره با نمایندگان جمهوری اسلامی را تایید کرد

دولت بایدن گزارش‌ها درباره «مذاکره برای توافق موقت» با نمایندگان جمهوری اسلامی را رد می‌کند- AFP

در ادامه واکنش‌ها به انتشار گزارش‌هایی از مذاکرات نمایندگان جمهوری اسلامی ایران با دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، شامگاه سه‌شنبه ۱۳ ژوئن (۲۳ خردادماه ۱۴۰۲) شبکه خبری الجزیره به‌نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا نوشت: «بیشتر گزارش‌هایی که درباره مذاکره و توافق با حکومت ایران منتشر شده است، اشتباه و گمراه‌کننده است.»

روز دوشنبه نیز خبرگزاری رویترز به‌نقل از یک مقام دولتی آمریکا، بدون ذکر نام، نوشت دولت بایدن مشخصا درباره «برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی» و دستیابی به یک توافق تازه، هیچ گفت‌وگویی با نمایندگان حکومت ایران نداشته است. با این حال، این مقام آمریکایی اصل مذاکره با نمایندگان جمهوری اسلامی را تایید کرد.

وب‌سایت خبری-تحلیلی آکسیوس نیز بامداد چهارشنبه در گزارشی نوشت هرچند مقام‌های دولت بایدن مذاکره با نمایندگان جمهوری اسلامی را رد می‌کنند، اما شواهدی وجود دارد که انجام گفت‌وگوهای هسته‌ای دوجانبه را تایید می‌کند.

مقام‌های دولت بایدن در حالی انجام مذاکره برای توافق موقت با حکومت ایران را انکار می‌کنند که ظرف روزها و هفته‌های اخیر، گزارش‌های متعددی از پیشرفت قابل ملاحظه در مذاکرات دوجانبه میان نمایندگان دولت بایدن و جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر نیز ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، تایید کرد که مجموعه تماس‌ها و گفت‌وگوهایی با مقام‌های آمریکایی، به میزبانی و میناجی‌گری سلطان‌نشین عمان انجام شده است.

کنعانی در اظهارات روز دوشنبه خود درباره محتوا گفت‌وگوها با مقام‌های آمریکایی اظهارنظری نکرد و تنها به این تاکید بسنده کرد که این مذاکره با نمایندگان دولت بایدن غیرمستقیم و «از طریق واسطه» انجام شده است.

در همین حال، خبرگزاری بلومبرگ بامداد چهارشنبه نوشت مقام‌های دولتی و نظامی اسرائیل سال‌ها است که می‌گویند ایران مجهز به سلاح اتمی را تحمل نخواهند کرد. با این حال، طی ماه‌های گذشته تحولات دیپلماتیکی رخ داده است که کار را برای مقام‌های اسرائیلی در قبال حکومت ایران دشوار کرده است.

به نوشته بلومبرگ، تلاش‌های ماه‌های اخیر مقام‌های جمهوری اسلامی برای بهبود روابط دیپلماتیک در منطقه، به‌طور مشخص عربستان سعودی و اتحاد نظامی با روسیه، شرایط را برای مقام‌های اسرائیلی دشوارتر کرده است، به‌ویژه اگر قرار باشد برای اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای حکومت ایران، روی کمک‌ها یا همراهی ایالات متحده حساب نکنند.

علی خامنه‌ای، رهبری جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه اصل توافق هسته‌ای با کشورهای غربی را تایید کرد اما در ادامه شرط گذاشت که توافق با غرب نباید موجب تضعیف زیرساخت‌های صنایع هسته‌ای جمهوری اسلامی شود.

بیشتر از جهان