مقام آمریکایی ساعاتی پس از کنعانی در تماس بودن تهران و واشینگتن را تایید کرد

مقام آمریکایی به رویترز گفت که واشینگتن به تهران درباره اقداماتی که تنش‌ها را تشدید می‌کند، هشدار داده است

گزارش‌ها حاکی از آن است که نمایندگان تهران و واشینگتن در حال رایزنی‌اند-Reuters

ساعاتی پس از آنکه ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، مذاکره با آمریکا «از طریق واسطه» در عمان را تایید کرد، یک مقام آمریکایی نیز در گفت‌و‌گو با رویترز به در تماس بودن با طرف ایرانی اشاره کرد.

در هفته‌های اخیر، رسانه‌های مختلف از فایننشال‌تایمز، تا اکسیوس و رویترز، گزارش‌های متعددی از ملاقات‌های مقامات تهران و واشینگتن و رایزنی برای نوعی توافق منتشر کرده‌اند.

کنعانی روز دوشنبه ۲۲ خرداد، در واکنش به گزارش این رایزنی‌ها در عمان گفته بود که موضوع محرمانه‌ای نبوده و احتمال آزادی «زندانیان» در نتیجه این «رایزنی‌های با واسطه» وجود دارد.

پیش‌تر هم مقامات وزارت خارجه آمریکا ضمن تکذیب نزدیک شدن به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی گفته بودند که برای ارتباط با تهران کانال‌های خودشان را دارند.

اکنون رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده است که واشینگتن با تهران در تماس است. البته او هم مانند دیگر مقامات دولت جو بایدن، نزدیک شدن به توافق موقت را تکذیب کرد.

به گفته این مقام آمریکایی که بدون فاش شدن نام خود با رویترز صحبت کرده است، واشینگتن با ایران ارتباط‌هایی داشته است؛ اما مذاکره‌ای درباره توافق مقدماتی نبوده است.

این مقام مطلع، تاکید می‌کند که واشینگتن درباره گام‌هایی که تهران باید از آن پرهیز کند و اقداماتی در جهت کاهش تنش‌ها برای پدید آوردن فضای مثبت‌تر به تهران رهنمود داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین بار است که یک مقام آمریکایی به در جریان بودن گفت‌و‌گو با تهران اشاره می‌کند.

مذاکرات برای احیای برجام که‌ به‌طور علنی در دولت بایدن جریان داشت و تا اسفندماه گذاشته ادامه داشت، پس از حمله روسیه به اوکراین متوقف شد و از آن پس باتوجه به آغاز خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، در ظاهر پیشرفتی نداشت.

هرچند مقامات کاخ سفید جزئیاتی که هر از چندگاهی در رسانه‌ها درباره مفاد توافق احتمالی منتشر می‌شود را رد می‌کنند، در ماه‌های اخیر نشانه‌‌هایی از توافق‌های پشت پرده آشکار شده است. مانند آزادی گروگان‌های اروپایی و دوتابعیتی یا آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران در عراق و صحبت از آزادسازی دارایی‌های مسدود شده در کره جنوبی.

همزمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در نشست اخیر شورای حکام باوجود پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی از صدور قطعنامه علیه ایران خودداری کرد.

این درحالی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز توافق بدون تغییر زیرساخت‌های موجود را بلامانع عنوان کرده است.