«اسرائیل به هیچ توافق هسته‌ای جدیدی با ایران پایبند نخواهد بود»

 نتانیاهو ایران را تهدید اصلی اسرائیل خواند و گفت که ۹۰ درصد مسائل امنیتی اسرائیل از جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی‌اش سرچشمه می‌گیرد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در جلسه کابینه- AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، می‌گوید به هیچ توافق هسته‌ای جدیدی با ایران پایبند نخواهد بود.

نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه، ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد)، پیام روشنی به ایالات متحده فرستاد؛ اینکه تل‌آویو خود را ملزم به توافقی نمی‌داند که ممکن است واشنگتن با ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش به دست آورد.

به گزارش تایمز اسرائیل،‌ بنیامین نتانیاهو در جلسه کمیته امور خارجه و دفاع کنست (پارلمان) اسرائیل، بار دیگر ایران را تهدید اصلی اسرائیل خواند و گفت: «۹۰ درصد مسائل امنیتی ما از ایران و نیروهای نیابتی‌اش سرچشمه می‌گیرد». او همچنین افزود: «موضع ما روشن است؛ اسرائیل به هیچ توافقی با ایران پایبند نخواند بود و به دفاع از خود ادامه می‌دهد.»

اظهارات بنیامین نتانیاهو در حالی بیان می‌شود که واشنگتن به‌طور تلویحی مذاکرات با تهران بر سر توافق ناکام برجام را تایید کرده است.

تل‌آویو پیش از روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، بارها مخالفت خود را با برجام اعلام کرده بود. توافقی که پس از سال‌ها مذاکرات نفس‌گیر میان ایران و قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ به‌دست آمد و با خروج ترامپ از آن در عمل عقیم ماند. با قوت گرفتن گمانه‌های احیای برجام، اسرائیل باز هم از هر فرصتی برای بیان مخالفت خود با آن بهره می‌برد.

تلاش‌های جسته‌گریخته اروپا و دولت جو بایدن در آمریکا برای احیای این توافق و بازگرداندن واشنگتن به این پیمان با اعتراض اسرائیل روبرو بوده است. تل‌آویو اقدام‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را کافی نمی‌داند و در مقابل، مدافع سرسخت تهدید نظامی تهران است.

یک روز پیش از اظهارات نتانیاهو، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، مذاکره با آمریکا را «از طریق واسطه» در عمان تایید کرد و ساعاتی پس از آن نیز یک مقام آمریکایی در گفت‌و‌گو با رویترز به این مذاکرات اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، مانند دیگر مقام‌های دولت بایدن، نزدیک شدن به توافق موقت را تکذیب کرد. با این حال، او گفت که واشنگتن با ایران ارتباط‌هایی داشته و درباره گام‌هایی که ایران برای کاستن از تنش‌ها و فراهم کردن فضای مثبت‌تر باید بردارد، به تهران رهنمود‌هایی داده است.

از اظهار نظر این مقام آمریکایی چنین استنباط می‌شود که واشنگتن به‌دنبال همکاری بیشتر بین تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، آنچه خشم اسرائیل را برانگیخته است.

هم‌زمان، روزنامه هاآرتص به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی نوشت که تل‌آویو نگران است که واشنگتن اقدام‌های خود در مسیر تفاهم با تهران را به‌طور رسمی پیش نبرد که به این ترتیب، بی‌نیاز از رای کنگره خواهد بود. مقام‌های دولت آمریکا این موضوع را رد کرده‌اند و می‌گویند رئیس‌جمهوری آمریکا با کنگره همکاری دارد. اما این موضوع چیزی از نگرانی تل‌آویو نکاسته است.

علی خامنه‌ای، رهبری جمهوری اسلامی ایران، اوایل این هفته تمایل مشروط خود برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای تازه‌ با غرب را اعلام کرد. او روز یکشنبه گفت که «توافق [با غرب] اشکالی ندارد، اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد». علی خامنه‌ای همچنین افزود: «ما بر مبنای اصول اسلامی‌ نمی‌خواهیم طرف سلاح هسته‌ای برویم، در غیر این‌صورت، دشمنان نمی‌توانستند جلو آن را بگیرند.»