دست کم یک نفر در حمله تروریستی در قلب مسکو کشته شد

این حادثه در آستانه روز «جاسوس» در روسیه رخ داد

یک فرد مسلح در مقر امنیتی روسیه آتش گشوده و دست‌کم یک افسر امنیتی را کشته و چندین نفر را مجروح کرد.

حمله به ساختمان خدمات امنیتی فدرال (اف‌ اس بی) در مسکو، اندکی پس از این رخ داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود را برگزار کرد.

تصاویر دریافتی از صحنه این حمله نشان داد که یک مرد مسلح درست پشت در اصلی ساختمان «اف اس بی» سنگر گرفته و به سوی پنجره این مقر آتش می‌گشاید. در تصاویر دیده شد که یک افسر پلیس راهنمایی و رانندگی روی زمین افتاده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویدیوهای دیگر مردمی ‌را نشان می‌داد که وحشت‌زده از آن محدوده فرار می‌کنند. رانندگانی دیده ‌می‌شدند که خودروها را رها کرده و می‌گریزند.

بر پایه گزارش آژانس جاسوسی روسیه، فرد مهاجم - که هویتش نیز شناسایی شده، در جریان این تیراندازی کشته شد. این نهاد امنیتی اخبار ضد و نقیضی درباره آنچه رخ داد ارائه کرده و به انگیزه فرد مسلح اشاره‌ای نکرد.

طبق گزارش‌ اولیه، اندکی پس از ساعت 6 عصر، سه مرد مسلح وارد سالن انتظار این مقر «اف اس بی» شده و پس از نزدیک شدن به افسران امنیتی، با استفاده از اسلحه‌های اتوماتیک به روی آنان آتش گشودند. دو تن از مردان مسلح همان جا کشته شند اما یکی از آنها به خیابان فرار کرده و از آنجا دوباره به افسران امنیتی تیراندازی کرد.  

با این حال، اخبار بعدی با گزارش‌ نخستین در تناقض بود، چرا که تنها یک فرد را مسئول این حمله دانست - که گفته شد او نیز کشته شده است. مقامات امنیتی این حمله را «یک اقدام تروریستی» عنوان کردند.  

هنوز تعداد تلفات این حادثه تایید نشده است. یک حساب کاربری در رسانه اجتماعی - که متعلق به مقامات روس است، احتمال داد که سه افسر امنیتی ریاست جمهوری در جریان درگیری کشته شده باشند. یک حساب دیگر مدعی شد که یک افسر راهنمایی و رانندگی به قتل رسیده. همچنین گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر این که دو غیرنظامی ‌در این حادثه مجروح شدند که حال یکی از آن‌ها وخیم است.

نیروهای ویژه به سرعت به محل درگیری اعزام شدند. در محدوده اطراف مقر امنیتی، که در منطقه شلوغی در مرکز مسکو قرار دارد، برای مدت یک ساعت ممنوعیت آمد و شد برقرار بود. دیده شد که پنج آمبولانس محل تیراندازی را ترک کردند.

این تیراندازی زمانی رخ داد که پوتین اندکی پس از مصاحبه مطبوعاتی خود، در کاخ کرملین و در تجلیل از خدمات نیروهای امنیتی روسیه سخنرانی می‌کرد. این حادثه در آستانه روز «جاسوس» اتفاق افتاد. این روز که در تقویم روسیه تعطیل رسمی‌ است، سالگرد تاسیس «چِکا» پلیس مخفی بدنام اتحاد جماهیر شوروی است.

سخنگوی پوتین، دمیتری پسکوف، گفت که رئیس جمهوری در جریان این تیراندازی قرار گرفته است.

© The Independent

بیشتر از جهان