آتش‌‌گرفتن مقابر منسوب به دو امامزاده در ایلام؛ حاصل دین‌داری حکومتی

در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت، دو امامزاده در استان ایلام آتش زده شدند

در‌های این دو امامزاده همواره به روی مردم باز بود، اما زمان حادثه درهایشان بسته بوده است که این باید در تحقیقات مدنظر قرار گیرد- خبرگزاری مهر

در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت، دو امامزاده در استان ایلام آتش زده شدند. مرتضی عزیزی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام، با تایید خبر تشریح کرده است که بقعه‌های سید یوسف و سید حبیب که در فاصله ۶ کیلومتری از هم و در مسیر جاده مورموری - دهلران قرار دارند به طور هم‌زمان طعمه حریق شده‌اند.

به گفته عزیزی، با وجود آنکه در‌های این دو امامزاده همواره به روی مردم باز بوده است، به نظر می‌رسد زمان حادثه درهایشان بسته بوده که این موضوع باید در تحقیقات مدنظر قرار گیرد.

مقام‌های انتظامی استان ایلام نیز با اعلام پیگیری فوری حادثه اذعان داشته‌اند اطلاعی از عوامل این اقدام ندارند. روابط‌ عمومی دادستانی استان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است چند نفر مظنون شناسایی شده و پیگیری و رصد آنان در حال انجام است.

محسن موسوی، امام‌جمعه دهلران، نیز با حضور در محل حادثه از دستگاه قضایی و امنیتی خواستار شناسایی عوامل این اقدام و مجازات آن‌ها شده است.

درحالی‌ که برخی چهره‌های حکومتی در استان ایلام تلاش دارند این اقدام‌ها را به تجمع اعتراضی روزهای گذشته آبدانان مرتبط کنند، واکنش برخی روحانیون در رسانه‌های مجازی این موضوع را تایید می‌کند که افزایش موارد حمله به مساجد و اماکن مذهبی حکومتی طی سال‌های اخیر، تداوم ستیز جامعه با تشدید حکومتی شدن مسائل دینی در ایران و سرکوب مردم به نام دینداری است.

اصرار جمهوری اسلامی برای مرتبط دانستن اقدام‌های خود به احکام شرعی و دینی سبب شده روحانیون سرشناسی همچون جوادی آملی از مراجع تقلید، در مورد خدشه‌دار شدن اعتقاد مردم هشدار داده و از مسئولان بخواهند که با عملکرد خود به دین آسیب نزنند.

در ماه رمضان گذشته، نیز پخش سخنان شیخ حسین انصاریان از صداوسیما که در آن از مردم خواست عملکرد روحانیون حکومتی را پای دین ننویسند، مورد توجه فعالان سیاسی قرار گرفته بود. این روحانی سرشناس پیش‌تر نیز گفته بود عملکرد بد هم‌لباس‌های ما مردم را دین‌گریز کرده است.

اسفند ۱۴۰۱ نیز آتش زدن هم‌زمان چند مسجد در شهر مذهبی یزد موجب شد مسئله خشم مردم از نمادهای مذهبی به‌دلیل خشم آن‌ها از حکومت، از طرف کارشناسان و فعالان مذهبی مورد توجه گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نکته دیگری که به گفته برخی روحانیون باید در مورد شرایط فعلی جامعه ایران در نظر گرفت، مسئله افزایش تعداد امامزاده‌ها در سطح کشور است که برخی از آن‌ها پس از مدتی با اعلام جعلی بودن جمع‌آوری شده‌اند. این مسئله موجب شبهاتی در مورد صحت اعتبار باقی امامزاده میان مردم شده است.

تنها در سال ۹۷، مدیرکل اوقاف استان گیلان اعلام کرد ۱۳ امامزاده جعلی در این استان تخریب شده است.

در سال ۱۳۹۰ حسن ربیعی، سخنگوی وقت سازمان اوقاف و امور خیریه جمهوری اسلامی، نیز از رشد تعداد امامزاده‌های کشور از سال ۵۷ تا سال ۹۰ خبر داد و گفت تعداد امامزاده‌های رسمی و مورد تایید سازمان اوقاف نزدیک به ۱۱ هزار مورد است که در بیش از هشت هزار بقعه دفن شده‌اند.

این آمار در حالی مطرح می‌شود که طی یک دهه گذشته، تعطیلی برخی امامزاده‌ها بر ابهام در مورد سوابق باقی امامزاده‌ها افزوده است.

سال ۹۶، امام‌جمعه ایذه در خبری مدعی شد امامزاده امیرالمومنین این شهر از فهرست امامزاده‌های کشور خارج شده است. به گزارش رسانه‌ها، در آن زمان فردی با در اختیار داشتن سند رسمی اثبات کرده بود که این مکان محل دفن پدربزرگ او بوده، هرچند مدتی بعد مقام‌های محلی اعلام کردند این محل از ابتدا نه به‌عنوان امامزاده که به‌عنوان قدمگاه ثبت شده است.

طی سال‌های اخیر، شیوه احداث برخی امامزاده‌ها موجب تعجب رسانه‌ها شده است. در اواخر دهه هشتاد پس از انتشار خبر کشف یک امامزاده در مناطق شمالی ایران و درگیری میان روستاهای اطراف بر سر مدیریت آن، در مدت کوتاهی مدیران اوقاف اعلام کردند در منطقه محل مناقشه امامزاده‌ای دیگر نیز کشف شده است تا از این طریق به دعوای روستاییان منطقه خاتمه دهند.

موارد این‌چنینی سبب شد در سال ۹۸، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مجلس، با مشکوک دانستن رشد ۱۰۰۰ درصدی امامزاده‌ها پس از انقلاب خواستار برخورد مقام‌های قضایی با کسانی شود که از طریق امامزاده‌سازی مشغول کسب درآمدند.

جعفرزاده با اشاره به اینکه این مسئله موجب ایجاد شبهه در جوانان می‌شود، تاکید کرده بود که بعضی از امامزاده‌ها تبدیل به دکان‌هایی برای درآمدزایی شده‌اند.

از موارد مشهور دیگری که مورد اعتراض روحانیون محلی قرار گرفت، ساخت مقبره برای پدر میرحمایت میرزاده، نماینده وقت شهرستان گرمی استان اردبیل، بود که به‌دلیل نصب ضریح در محل مقبره پس از دو دهه، محل زیارت مردم محلی تحت عنوان امامزاده شد.

هرچند در ارتباط با موضوع امامزاده‌های آتش‌زده‌شده استان ایلام، سازمان اوقاف مدعی‌ است بر اساس مستندات قطعی این دو محل مزار فرزندان امامان شیعه است، ولی شاید کسب درآمد از علایق مذهبی مردم و ساخت امامزاده‌های متعدد جعلی طی چهار دهه گذشته را بتوان از جمله دلایل روی‌گردانی مردم از باور اعتقادی به این اماکن در سطح کشور دانست.