آکسیوس: واشنگتن و تهران مذاکرات غیرمستقیم‌شان را در عمان برگزار کردند

پیش‌تر، در هشتم ماه مه، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه کاخ سفید به عمان سفر کرد و گفته می‌شود ‏همزمان با او هیات ایرانی، با حضور علی باقری کنی، نیز در عمان حضور داشت

نشست کمیته رایزنی استراتژیک بین هیئت‌های عمان و جمهوری اسلامی به ریاست باقری کنی در اسفند ۱۴۰۱- وزارت خارجه عمان

آکسیوس روز جمعه ۹ ژوئن ۲۰۲۳، به‌نقل از سه منبع آگاه، از مذاکرات غیرمستقیم مقام‌های آمریکایی و جمهوری اسلامی ایران در عمان خبر داد که از قرار معلوم ماه گذشته میلادی برگزار شد. 

به‌گزارش این وب‌سایت خبری - تحلیلی، مقام‌های عمانی پیام‌های مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی را که در اتاق‌های جداگانه بودند به طرف‌ مقابل می‌رساندند. این اولین مذاکره غیرمستقیم میان آمریکا و جمهوری اسلامی ایران در چند ماه اخیر است و در اوج نگرانی‌های کاخ سفید درباره پیشرفت‌ حکومت اسلامگرای ایران در برنامه‌ هسته‌ای‌اش صورت گرفته است. 

پیش‌تر، در هشتم ماه مه، برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه کاخ سفید، برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های عمانی درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران به عمان سفر کرده بود. 

آکسیوس به‌نقل از سه منبع آگاه خود نوشت در همان زمان، هیاتی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران نیز به عمان سفر کرده بود. بر اساس اظهارات یکی از این منابع آگاه، علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، نیز در این هیات حضور داشت. 

به گفته این منابع، مک‌گورک و مقام‌های اعزامی از تهران با یکدیگر ملاقات نکردند. دو طرف در مکان‌هایی جداگانه‌ بودند و واسطه‌های عمانی میان آنان رفت‌وآمد می‌کردند و پیام‌ها را می‌رساندند. 

این منابع آگاه به آکسیوس گفتند یکی از پیام‌های اصلی آمریکا بر مسئله بازدارندگی متمرکز بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنان همچنین گفتند آمریکا به‌صراحت اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران در صورت پیشبرد غنی‌سازی اورانیوم تا غلظت ۹۰ درصد، بهای سنگینی خواهد پرداخت. اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۹۰ درصد در سطح مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای است. 

به گفته منابع آگاه، هدف از تبادل غیرمستقیم پیام‌ها میان دولت بایدن و جمهوری اسلامی ایران دستیابی به «تفاهم» در مورد راه‌های کاهش تنش در برنامه هسته‌ای تهران، تغییر رفتار جمهوری اسلامی در منطقه، و مشارکت آن در جنگ اوکراین بوده است. 

این تفاهم و تنش‌زدایی در منطقه می‌تواند مبنایی برای مذاکرات آینده درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران باشد، هرچند به‌گزارش آکسیوس  اینکه چنین تفاهمی به دست آمده باشد یا خیر همچنان نامشخص است. 

دولت بایدن در ماه آوریل درباره پیشنهاد احتمالی برای توافق موقت با جمهوری اسلامی ایران، که شامل رفع برخی تحریم‌ها در ازای توقف بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران شود، با شریکان اروپایی و اسرائیلی خود گفت‌وگو کرده بود. 

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت سیاست دولت بایدن در برخورد با جمهوری اسلامی ایران تغییر نکرده است.  

او گفت: «ما همچنان بر محدود کردن رفتار بی‌ثبات‌کننده [حکومت] ایران از طریق فشار، هماهنگی نزدیک با متحدانمان، و کاهش تنش در منطقه متمرکزیم و این به معنای اطمینان از این است که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت. ما فعالیت‌های غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران را به‌دقت زیر نظر داریم.»

این مقام آمریکایی افزود ایالات متحده دیپلماسی را ترجیح می دهد، اما آماده است تا «در هماهنگی کامل با شرکا و متحدانش اقدام کند تا اطمینان حاصل شود که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.»