سرمایه‌گذاری هدفمندی که عربستان سعودی را به سکوهای جهانی ورزش رساند

روز سه‌شنبه لیگ گلف لیو که تحت حمایت صندوق سرمایه عمومی عربستان سعودی قرار دارد، موافقت کرد با تورنمنت گلف پی‌جی‌ای ادغام شود

در یک سال گذشته، شماری از ستاره‌های گلف با رقم‌هایی قابل‌توجه در لیگ لیو گلف شرکت کردند- Reuters

وقتی عربستان سعودی پنج سال پیش تصمیم گرفت وارد حوزه ورزش جهان شود، حتی در خاورمیانه هم فعالیت چندانی نداشت. گاه و بی‌گاه میزبان مسابقات تنیس یا اتومبیل‌رانی درجه دو بود. به نظر می‌رسید آینده ورزش در دست امارات متحده عربی و قطر باشد. مسابقات فرمول ۱ در ابوظبی و بحرین، و مسابقات تنیس و گلف در دبی برگزار می‌شد.

اما در یک سال گذشته و به‌ویژه در هفته اخیر، مشخص شد که قدرت و آینده بلندپروازی‌های ورزشی واقعا کجا قرار دارد. عربستان سعودی این حوزه را قبضه کرده است.

روز سه‌شنبه ۶ ژوئن، لیگ گلف لیو که تحت حمایت صندوق سرمایه عمومی عربستان سعودی قرار دارد، موافقت کرد با تورنمنت گلف پی‌جی‌ای ادغام شود، یکی از ورزش‌های برتر آمریکا که گردش ثروت زیادی دارد.

عربستان سعودی همچنین میلیاردها دلار برای تقویت جایگاهش در فوتبال، محبوب‌ترین ورزش جهان، هزینه کرده است. از خرید تیم لیگ برتری نیوکاسل یونایتد در سال ۲۰۲۱ به این سو، صندوق سرمایه عمومی نگاهش به جذب بزرگ‌ترین ستاره‌های فوتبال جهان بوده است. تاکنون کریستیانو رونالدو به باشگاه النصر و کریم بنزما به باشگاه الاتحاد پیوسته‌‌اند.

از خاورمیانه، تا اروپا و اکنون آمریکا، پیام عربستان سعودی روشن است: این کشور در نظر دارد نقشی تعیین‌کننده در ورزش جهان داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته وال‌استریت ژورنال، رونق ورزش عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷ آغاز شد، هنگامی که شاهزاده محمد بن سلمان در جایگاه ولیعهد قدرت را به  دست گرفت و متعهد شد که نفوذ و جایگاه جهانی این کشور را تقویت کند.

شاهزاده محمد بن سلمان این برنامه را در چارچوب طرح «چشم‌انداز ۲۰۳۰» گنجاند. رویدادهای بزرگ ورزشی یکی پس از دیگری در این کشور برگزار شدند. نقطه عطف این روند در سال ۲۰۱۹ بود، وقتی عربستان سعودی مسابقه قهرمانی بوکس سنگین‌وزن جهان با جایزه‌ای ۶۰ میلیون دلاری را بین اندی روییز جونیور و آنتونی جاشوا برگزار کرد.  

همان سال، عربستان سعودی وارد حوزه گلف شد و میزبانی مسابقاتی را بر عهده گرفت که در چارچوب تورنمنت اروپایی این ورزش بود. اتفاقی نیست که یاسر الرمیان، مدیر صندوق سرمایه عمومی، طرفدار جدی گلف است. طولی نکشید که صندوق سرمایه عمومی به فکر افتاد که تورنمنت گلف خودش را داشته باشد.

وال‌استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد پس از خرید باشگاه نیوکاسل یونایتد، لیگ لیو گلف نشان‌دهنده تغییری آشکار در راهبرد عربستان سعودی بود. میزبانی رویدادهای ورزشی جهان دیگر کافی نبود، حالا عربستان سعودی می‌خواست از ثروتش استفاده کند تا در رویدادهایی که خارج از این کشور برگزار می‌شد هم مطرح باشد.

لیو گلف را با جوایز بی‌سابقه‌ای که می‌داد و قراردادهای هنگفتی که با بازیکنان امضا می‌کرد، نمی‌شد نادیده گرفت. وقتی تورنمنت پی‌جی‌ای اعلام کرد هر بازیکنی را که به لیو گلف ملحق شود تحریم می‌کند، همه می‌دانستند بی‌اعتنایی به این موضوع رابطه‌شان با این نهاد را به خطر می‌اندازد.

با وجود این، در یک سال گذشته، شماری از ستاره‌های گلف با رقم‌هایی قابل‌توجه در لیگ لیو گلف شرکت کردند. گفته می‌شود برخی از آن‌ها بیش از صد میلیون دلار دریافت کرده‌اند.

پس از جنجال میان لیو گلف و تورنمنت پی‌جی‌ای که به دادگاه هم کشیده شد، سرانجام پی‌جی‌ای عقب‌نشینی کرد و شراکتش با صندوق سرمایه عمومی عربستان سعودی بسیاری از مشکلات حقوقی‌شان را حل کرد.

عربستان سعودی همچنان به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های غیرنفتی ادامه می‌دهد و باید دید مسیر صندوق سرمایه عمومی این کشور از کدام کشورها و ورزش‌ها می‌گذرد و ایستگاه بعدی کجاست.

بیشتر از ورزش