چگونه عربستان سعودی به مرکز تلاقی گلف جهان تبدیل شد؟

عربستان سعودی با طرح ۶.۷ تریلیون دلاری «چشم‌انداز ۲۰۳۰»، بزرگ‌ترین تاثیر را بر ورزش جهان دارد

لیو گلف، لیگی تحت حمایت صندوق سرمایه عمومی عربستان سعودی، بازیکنان مطرحی را با قراردادهای هنگفت جذب کرده است‌ـ AMER HILABI/AFP

در سال‌های اخیر، ثروت حاصل از فروش سوخت‌های فسیلی خاورمیانه به ورزش سرازیر شده و سلطه سنتی غرب بر این حوزه را متزلزل کرده است.

در تازه‌ترین نمونه، عربستان سعودی به محل تلاقی گلف حرفه‌ای جهان تبدیل شده است.

پس از دو سال کش‌و‌قوس، ادغام لیگ گلف لیو (LIV Golf)، که تحت حمایت صندوق سرمایه عمومی عربستان سعودی قرار دارد، با تورنمنت‌‌های حرفه‌ای پی‌جی‌ای (PGA) آمریکا و دی‌پی ورلد (DP World) اروپا خبرساز شد.

لیگ گلف لیو بازیکنان مطرحی را با قراردادهای هنگفت جذب کرده است، مانند کامرون اسمیت استرالیایی که با قراردادی ۹۳.۴ میلیون دلاری به این لیگ ملحق شد. لیگ‌های اصلی در واکنش، گلف‌بازهایی را که با لیو قرارداد امضا کرده بودند از بیشتر تورنمت‌هایشان محروم کردند. ماجرا به همین جا ختم نشد و به دادگاه کشیده شد، لیگ لیو از تورنمنت پی‌جی‌‌ای به‌دلیل اقدام‌های محدودکننده و پی‌جی‌ای، در مقابل، از لیگ لیو به‌دلیل ترغیب گلف‌بازها به لغو قرارداد شکایت کرد.

اما ناگهان در هفته جاری، صلح و صفا برقرار و خبر ادغام هر سه لیگ در قالب مالکیتی مشاع و انتفاعی اعلام شد. این خبر برای گلف‌بازهای تورنمنت‌های آمریکا و اروپا، که سازوکاری بازیکن‌محور دارد، غافلگیرکننده بود و آنها از طریق توییتر، از این رویداد خبردار شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار است یاسر الرمیان، مدیر صندوق سرمایه عمومی عربستان سعودی، رئیس و جی موناهان، سرپرست تورنمنت پی‌جی‌ای، مدیرعامل این سازمان جدید باشند که نامش هنوز اعلام نشده است، تا اختلاف‌ها رفع شوند و زخم‌ها التیام یابند. اکنون گلف‌بازهایی که از امضای قراردادهای هنگفت با لیو امتناع کرده و به موضع سرسختانه موناهان پایبند مانده بودند احساس می‌کنند به آن‌ها خیانت شده است.

جنجال اخیر گلف نشان‌دهنده تاثیر تزریق سرمایه هنگفتی است که از خارج از آمریکا و اروپا می‌آید. هرچند خاورمیانه تنها سرچشمه این جریان پول نیست، اما جایی است که ورزش به چشم آینده اقتصاد پساکربن دیده می‌شود. سال گذشته، قطر میزبان جام جهانی فوتبال بود و پیوسته در حال تکمیل زیرساخت‌های ورزشی‌اش است. امارات متحده عربی و بحرین نیز مبالغ زیادی در اتومبیل‌رانی و کریکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

اما عربستان سعودی با طرح ۶.۷ تریلیون دلاری «چشم‌انداز ۲۰۳۰»، بزرگ‌ترین تاثیر را بر ورزش جهان دارد. شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، با این طرح در نظر دارد اقتصاد عربستان سعودی را متنوع و از وابستگی به نفت خارج کند.

صندوق سرمایه‌ عمومی عربستان سعودی باشگاه نیوکاسل یونایتد لیگ برتر انگلستان را خریده است و بازیکنان مشهوری چون کریستیانو رونالدو و کریم بنزما را به لیگ حرفه‌ای فوتبال عربستان سعودی آورده است.

انتشار تصویر جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، که در افتتاحیه جام جهانی قطر با چهره‌ای خندان کنار شاهزاده محمد بن سلمان نشسته است به گمانه‌زنی‌ها در مورد برگزاری جام جهانی ۲۰۳۰ در عربستان سعودی دامن زده است.

بی‌تردید، سرمایه‌گذاری ورزشی بخشی از برنامه اقتصادی و موضع سیاسی عربستان سعودی است، و سرمایه سعودی‌ها همچنان به ورزش‌ها و کشورهای بیشتری سرازیر خواهد شد.

بیشتر از جهان