انفجار در فیض‌آباد؛ فرمانده پلیس طالبان کشته شد

گروه داعش خراسان، با انتشار اطلاعیه‌ای، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت

مولوی عبدالحق عمر از فرماندهان محلی طالبان در بدخشان بود و گفته می‌‎شود اصالتا اهل خاش بود-aseermushwani/Twitter@

صبح دوشنبه پنجم دی، انفجاری در شهر فیض‌آباد، مرکز استان بدخشان، مقابل ورودی فرماندهی پلیس طالبان اتفاق افتاد. صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان، در توییتی نوشت که عبدالحق عمر، فرمانده پلیس طالبان در بدخشان، در این انفجار کشته شده است.

سخنگوی جبهه مقاومت ملی مسئولیت این حمله را نپذیرفت و تاکید کرد که این انفجار پس از افزایش اختلاف‌ها میان سران طالبان رخ داده است.

مولوی عبدالحق عمر، از فرماندهان محلی طالبان در بدخشان بود. گفته می‌‎شود او اصالتا اهل شهرستان خاش بود.

داعش خراسان، با انتشار خبرنامه‌ای، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

در تصاویر منتشرشده در فضای مجازی، ستونی از دود در محل انفجار دیده می‌شود.

طالبان هنوز در مورد کشته شدن فرمانده پلیس این گروه در بدخشان و سایر تلفات در محل انفجار جزئیاتی ارائه نداده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از سلطه طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، اختلاف‌های جناحی میان اعضای این گروه سر تقسیم قدرت علنی شد، اما سران طالبان همواره با رد این اختلاف‌ها، مدعی شده‌اند که یکدست‌اند و اختلافی با هم ندارند.

قاری فصیح‌الدین، رئیس ستاد ارتش طالبان، و مولوی امان‌الدین، فرمانده پیشین نیروی هوایی و استاندار کنونی طالبان در بدخشان، هر دو اهل بدخشان و از قوم تاجیک‌اند و اختیار امور در بدخشان نیز بیشتر دست همین افراد است.

اوایل مهرماه، یک فرمانده ارشد طالبان در بدخشان به نام عبدالحمید مجاهد از این گروه جدا شد و با بیش از ۱۰۰ نفر از افراد تحت امر خود، به جبهه مقاومت ملی افغانستان پیوست. هم‌زمان، نیروهای جبهه مقاومت ملی فرماندار طالبان در شهرستان شکی را بازداشت و پس از انتشار ویدیویی، او را آزاد کردند.

گسترش فعالیت جبهه مقاومت ملی در بدخشان باعث شد تا مولوی محمد یعقوب و دیگر سران طالبان، مولوی امان‌الدین را که در بدخشان به بی‌رحمی و کشتار مشهور است، به استانداری بدخشان بگمارند.

مولوی امان‌الدین اواخر مهر، پس از انتصاب به عنوان فرماندار طالبان در بدخشان، در شهرستان‌های یفتل، راغستان و شیوه عملیاتی را با حضور صدها جنگجو راه‌اندازی کرد که در آن، دو فرمانده جبهه مقاومت ملی و شماری از نیروهای آنان کشته شدند. از بعد از کشته شدن این دو فرمانده و نیروهایشان، درگیری نظامی دیگری در بدخشان رخ نداده بود.

بدخشان در ۲۰ سال حاکمیت دولت جمهوری، از استان‌های ناامن افغانستان بود. طالبان با استفاده از مسیرهای کوهستانی، از وزیرستان پاکستان به بخش‌هایی از این استان وارد شدند و با سلطه بر معادن لاجورد، از آن درآمد کسب می‌کردند.

بیشتر از جهان