دومین نشست اسلو بدون حضور رهبران طالبان برگزار خواهد شد

بررسی عملکرد دو سال گذشته طالبان در دستور کار نشست اسلو قرار دارد

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان و دو عضو دیگر این گروه در نشست اسلو، ژانویه ۲۰۲۲ــ STIAN LYSBERG SOLUM / NTB / AFP

قرار است نروژ بار دیگر میزبان نشستی در مورد افغانستان باشد. این نشست که از ۱۳ تا ۱۵ ژوئن در اسلو، پایتخت نروژ، برگزار می‌شود، بررسی عملکرد دوساله طالبان در افغانستان را دستور کار قرار داده است. تعدادی از رسانه‌ها گزارش داده‌اند که هیچ‌یک از رهبران گروه طالبان به این نشست دعوت نشده‌اند اما نمایندگانی از وزارت خارجه این گروه در این نشست شرکت خواهند کرد. همچنین گفته می‌شود که تعدادی از چهره‌های مستقل سیاسی افغانستان از داخل این کشور هم به نشست اسلو دعوت شده‌اند.

روزنامه انگلیسی‌زبان نیشن، چاپ پاکستان، درباره این نشست نوشت: نشست آتی در اسلو به عنوان آخرین فشار جامعه بین‌المللی برای یافتن راهی برای ادامه تعامل با گروه طالبان در افغانستان تلقی می‌شود و هرچند در مورد تشکیل حکومتی فراگیر یا رعایت حقوق بشر موانع و اختلاف‌نظرهای زیادی وجود دارد و بسیاری از اقلیت‌ها و گروه‌ها در افغانستان به حاشیه رانده شده‌اند، جز تلاش برای یافتن نقطه‌ای که هر دو طرف بتوانند برای پیمودن مسیری رو به جلو سر آن توافق کنند و بر رفع نیازهای مردم افغانستان متمرکز شوند، گزینه دیگری وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روزنامه پاکستانی می‌افزاید که حنا ربانی کهر، وزیر خارجه پاکستان، و آصف علی درانی، نماینده دولت پاکستان در امور افغانستان، هم در نشست اسلو شرکت خواهند کرد. حنا ربانی چند روز دیگر سفر رسمی خود به چند کشور اروپایی از جمله سوئد، بلژیک، دنمارک و نروژ را آغاز می‌کند.

نشست اسلو آخرین اهرم فشار جامعه جهانی برای جست‌وجوی راهی به منظور تعامل با گروه طالبان که در حال حاضر قدرت را در افغانستان به دست دارند، محسوب می‌شود. این گروه در نزدیک به دو سال حضورشان بر مسند قدرت در افغانستان، با رویکرد ضد حقوق‌بشری خود مردم و به‌خصوص زنان را از حقوق اولیه خود محروم کرده‌ و در هرگونه تعامل با جامعه جهانی را به روی خود بسته‌اند.

طالبان با افزایش خشونت علیه مردم، جامعه جهانی را از عملکردشان ناراضی کرده‌اند و بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه، تهدید و اعمال مجازات‌های غیرانسانی باعث شدند هیچ کشوری این گروه را به عنوان یک دولت مستقل به رسمیت نشناسد. ممنوعیت اشتغال زنان در موسسات خارجی هم باعث شد کمک‌های جهانی به افغانستان حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کند. این در حالی است که سطح فقر در افغانستان از ۹۰ درصد هم بالاتر رفته است.

این دومین نشست در مورد افغانستان به میزبانی نروژ است. نخستین نشست اواخر ژانویه ۲۰۲۲ با حضور امیر خان متقی در شهر اسلو برگزار شد. تعدادی از فعالان زن در افغانستان هم به آن نشست دعوت شده بودند. آن‌ها با ارائه مستندات، برخورد طالبان با زنان و دختران را خشونت‌بار و دور از کرامت انسانی دانستند. با این حال طالبان ادعا می‌کنند که این گروه ارزش‌ها و حقوق زنان را در نظر می‌گیرد و ممنوعیت حضور زنان در جامعه برآمده سنت‌ها و عرف و رسم و رسوم جامعه افغانستان است.

بیشتر از جهان