مرگ مشکوک منصوره سگوند، دانشجوی مشروطه‌خواه لرستانی

این دختر ۱۸ ساله پیش از مرگ به دوستانش پیام‌ داده بود که ماموران امنیتی او را به مرگ تهدید کرده‌اند و گفته بود که قصد خودکشی ندارد

منصوره سگوند، دانشجوی جان‌باخته در آبدانان‌ــ  public media

گزارش‌ها از ایران حاکی از مرگ مشکوک منصوره سگوند، شهروند ۱۸ ساله و دانشجوی رشته حقوق در شهر آبدانان در استان ایلام، در روز یکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ است.

منابع حقوق‌بشری و اطرافیان او در ایران می‌گویند منصوره که متولد خرم‌آباد در لرستان بود، مدتی عضو افتخاری نیروی انتظامی خرم‌آباد در بخش اداری بود اما پس از آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی در شهریور سال گذشته، در «همراهی با مردم معترض»، از عضویت در نیروی انتظامی استعفا کرد.

منصوره سگوند پس از آن در اینستاگرام نوشت: «به عنوان کسی که در داخل بدنه نیروهای نظامی فعالیت داشته‌ام، تا جایی که تونستم سعی کردم واقعیت رو به کسانی که ناآگاه هستن، بفهمونم. ما جنایت رو با چشم خود دیده بودیم و واقعیت‌ها رو گفتیم. این انقلاب نزدیک‌تر از آن چیزی که فکرش رو بکنید، رخ خواهد داد.»

اما آخرین نوشته‌های او در اینستاگرام و همچنین پیام‌هایی که در روزهای اخیر به شماری از خبرنگاران و فعالان حقوق‌بشری فرستاده داده است، نشان می‌دهد که او تحت فشار امنیتی و تهدیدهای شدید ماموران اداره اطلاعات استان لرستان بود و به دلیل خارج شدن از کادر پلیس و همچنین انتشار مطالبی با محتوای مشروطه‌خواهی و ضدیت با نظام جمهوری اسلامی، بارها «تهدید به مرگ» شده بود.

در یکی از همین پیام‌ها، منصوره سگوند به فرد مورداعتمادش گفته بود: «این چندمین‌باره که تهدید به مرگ می‌شم یا می‌گن می‌دزدنم و می‌کشنم. فعلا خودم رو جایی پنهان کردم ولی دیر یا زود پیدام می‌کنن. اگه بلایی سرم اومد، می‌خوام همه بدونن من خودکشی نکردم. مدام از طرف اطلاعات تهدید به مرگ می‌شم.»

گزارش‌ها و شواهد موجود نشان می‌دهند که این دختر ۱۸ ساله مدتی به دلیل فعالیت‌های سیاسی‌اش در بازداشت به‌ سر می‌برد و تهدیدهای امنیتی علیه او پس از آزادی موقتش ادامه داشته است. به همین دلیل، او صبح یکشنبه ۱۴ خرداد در آخرین مطلب بخش روایتگر صفحه اینستاگرامش، با هشتگ «تهدید» نوشت: «ما را از مرگ می‌ترسانند، انگار ما زنده‌ایم... تا ابد و یک روز جانم فدای وطن، پاینده ایران.»

منصوره سگوند در همین روز، بدون اینکه هیچ بیماری زمینه‌ای داشته باشد جان باخت. مسئولان درمانی استان ایلام شامگاه یکشنبه با تایید مرگ این دانشجو، علت فوت را «ایست قلبی و تنفسی» عنوان کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایرنا به نقل از صیدنور علیمرادی، رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ادعا کرد که کارکنان اورژانس در ‌ساعت ۱۴:۵۶ روز یکشنبه و در پی دریافت یک گزارش تلفنی درباره بیماری با کاهش سطح هوشیاری به محل اعزام شدند و پیکر منصوره سگوند را که دچار ایست قلبی تنفسی و سیانوز شده بود، تحویل گرفتند.

در حساب اینستاگرام منصوره سگوند، تصویری از او با چادر فرم نیروهای زن شاغل در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی دیده می‌شود که در تاریخ ۲۶ اردیبهشت‌ماه زیر همان عکس نوشته است: «من، منصوره سگوند، اهل لرستان، در پلیس افتخاری نیروی انتظامی خرم‌آباد مشغول به کار بوده‌ام. زین‌پس هیچ‌گونه همکاری با نیروهای مسلح نخواهم داشت و با افتخار در کنار هموطنانم خواهم ماند.»

مقام‌های قضایی و امنیتی استان ایلام تاکنون درباره مرگ مشکوک و تهدیدهای امنیتی علیه این دانشجوی دختر و همکار پیشین فرماندهی انتظامی ایلام، هیچ توضیحی ارائه نکرده‌اند.

از زمان بازداشت و همچنین زمان آزادی منصوره سگوند هم اطلاع دقیقی در دست نیست اما وب‌سایت ایران‌وایر و حساب توییتری ۱۵۰۰تصویر نیز جزئیات این اتفاق و تهدیدهای جانی ماموران اداره اطلاعات خرم‌آباد علیه سگوند را تایید کرده‌اند.

در جریان خیزش سراسری اخیر که پس از قتل حکومتی مهسا امینی آغاز شد، موارد متعددی از مرگ‌های مشکوک و کشته شدن معترضان پس از آزادی از زندان مخابره شد اما مقام‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی هربار دلایلی همچون خودکشی، مسمومیت، ایست قلبی، تصادف یا سقوط از ارتفاع را به‌عنوان علت مرگ معترضان آزادشده عنوان کرده‌اند.

مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار ایرانی ساکن آمریکا، درباره منصوره سگوند نوشت: «به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی باز هم دست به جنایتی دیگر زده است. جنایاتی ادامه‌دار که تنها با سرنگونی این رژیم سفاک و خونخوار تمام خواهد شد.»