صادرات گسترده روده گوسفندی با قیمت نجومی برای روکش کردن سوسیس

در ایران به دلیل گران‌ بودن روده گوسفند، سوسیس را با پلاستیک کاور می‌کنند

گزارش‌های میدانی از قیمت‌ نجومی فراورده‌های گوشتی در ایران حکایت داردــ فرارو

کاهش قدرت خرید مردم و افزایش سرسام‌آور قیمت گوشت و فراورده‌های آن به کاهش شدید مصرف این ماده غذایی در ایران منجر شده است و گفته می‌شود برخی دهک‌ها گوشت را به‌طور کامل از سبد غذایی خود حذف کرده‌اند. در چنین شرایطی گزارش‌ها حاکی از آن است که بخش زیادی از محصولات خوراکی و غیرخوراکی مرتبط با گوشت قرمز به کشورهای دیگر صادر می‌شوند. در پیوند با این موضوع، جمشید نفر، دبیرکل کنفدراسیون صادرکنندگان، از صادرات گسترده روده گوسفندی خبر داد و گفت در آلمان به‌جای پلاستیک از روده گوسفندی برای بسته‌بندی و روکش کردن سوسیس استفاده می‌شود.

به گفته دبیرکل کنفدراسیون صادرکنندگان، استفاده از روده به‌ جای پلاستیک در کاور سوسیس باعث می‌شود سلامت و بهداشت محصول بالاتر رود و ماندگاری آن نیز افزایش یابد.

جمشید نفر با بیان اینکه روده گوسفندی در دسته آلایش غیرخوراکی طبقه‌بندی می‌شود، گفت این کالا ۱۰۰ درصد صادراتی است و جزو صادرات ارزآور ایران محسوب می‌شود. او قیمت یک کیلو روده گوسفندی در بازار جهانی را معادل ۴۰ دلار یا حدود دو میلیون تومان اعلام کرد و افزود روده گوسفند در ایران مصرفی ندارد.

دبیرکل کنفدراسیون صادرکنندگان درباره اینکه چرا در ایران نیز از روده گوسفند برای روکش کردن سوسیس استفاده نمی‌شود، به آفتاب‌نیوز گفت: «وقتی هر کیلوگرم گوشت مثلا قریب به ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد، به‌صرفه نیست که برای پوشش سوسیس به‌دست‌آمده از آن به‌ جای پلاستیک از روده‌ای استفاده کنیم که هر کیلوی آن دو میلیون تومان است و چند برابر خود محصول سوسیس ارزش دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمشید نفر در ادامه افزود که روده گاو نیز برای پوشش و کاور سوسیس صادر می‌شود. به گفته او استخوان گاو و سیرابی نیز دیگر محصولات گوشتی ایران‌اند که به کشورهایی مانند چین صادر می‌شوند.

صادرات محصولات مرتبط با گوشت قرمز در حالی است که گزارش‌ها از کاهش شدید سرانه مصرف گوشت در ایران خبر می‌دهند. به‌تازگی علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، از کاهش ۳۰ درصدی فروش مغازه‌داران این صنف خبر داد و گفت شرایط تورمی فعلی روی تقاضا تاثیر گذاشته است.

گزارش‌های میدانی نیز از قیمت‌ نجومی فراورده‌های گوشتی در ایران حکایت دارد. نگاهی به قیمت‌ روز در فروشگاه‌های اینترنتی نشان می‌دهد در حال حاضر یک بسته ۳۰۰ گرمی کالباس مرغ و قارچ بین ۸۳ تا ۱۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود و قیمت یک بسته ۳۵۰ گرمی کالباس گوشت قرمز نیز از ۱۷۴ هزار تومان به بالا است. یک بسته ۵۰۰ گرمی کوکتل مرغ نیز دست‌کم ۶۵ هزار تومان است و یک کیلو سوسیس گوشتی هم با قیمت حدود ۲۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود. همچنین قیمت هات‎‌داگ ۵۰۰ گرمی گوشت هم حداقل ۱۷۴ هزار تومان است. این قیمت‌ها بسته به کارخانه تولیدکننده و درصد گوشت یا مرغ استفاده‌شده در روند تهیه این فراورده‌های گوشتی می‌تواند متفاوت باشد.

به‌رغم‌ اینکه قیمت‌های نجومی مصرف سوسیس و کالباس در ایران را به‌شدت‌ کاهش داده است، گزارش‌هایی هم از نبود نظارت اصولی بر تولید، توزیع و نگهداری فراورده‌های گوشتی منتشر می‌شود. شهریور‌ماه گذشته، پس از درز اخباری مبنی بر استفاده از گوشت اسب و الاغ در تولید سوسیس و کالباس، محمد آقامیری، رئیس سازمان دامپزشکی، این خبر را تلویحا تایید کرد و گفت که گزارش‌ فروش اسب و الاغ به دست ما نیز رسیده است. او همچنین گفت که ما با کشتارهای غیرمجاز که شیوه و پروتکل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، مواجه‌ایم.

تاکنون چند بار هم اخباری مبنی بر مسمومیت و مرگ افراد در پی مصرف سوسیس و کالباس آلوده منتشر شده است. غذاهای آماده مثل سوسیس و کالباس علاوه بر اینکه در رژیم غذایی افراد شاغل قرار دارند، باب میل کودکان‌اند اما بسیاری از خانواده‌ها به دلیل گران بودن نوع مرغوب این محصولات گوشتی، به خرید انواع بی‌کیفیت و ارزان‌تر این محصولات که اغلب از ضایعات گوشتی درست شده‌اند، رو می‌آورند.