افزایش دو درصدی بهای نفت پس از اعلام تصمیم عربستان سعودی برای کاهش تولید

عربستان سعودی از ماه ژوییه، با کم کردن یک میلیون بشکه، تولید نفت خود را به ۹ میلیون بشکه در روز می‌رساند

تولید جهانی نفت حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز است‌ــ AFP

پس از اعلام تصمیم عربستان سعودی مبنی بر کاهش تولید نفت، بهای این ماده ارزشمند بیش از یک دلار در هر بشکه بالا رفت و در نخستین ساعت روز دوشنبه، پنجم ژوئن (۱۵ خرداد)، نرخ نفت برنت در معاملات آتی با دو درصد افزایش به ۷۷.۶۴ دلار در هر بشکه رسید. نرخ نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز همین میزان افزایش یافت و بهای آن‌ به ۷۳.۱۵ دلار در هر بشکه رسید.

یک روز پیش از آن، عربستان سعودی در پایان نشست اعضای گروه اوپک‌پلاس در اتریش، اعلام کرد که از ماه آینده میلادی (ژوییه ۲۰۲۳) تولید نفت خود را حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد. به این ترتیب این کشور تولید نفت را از حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز در ماه مه به ۹ میلیون بشه در روز در ماه ژوییه کاهش می‌دهد تا بزرگ‌ترین میزان کاهش تولید را در کارنامه نفتی سال‌های اخیرش ثبت کند.

تولید جهانی نفت حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز است. دیگر اعضای اوپک‌پلاس نیز در همراهی با ابتکار عربستان سعودی توافق کردند که از آغاز سال ۲۰۲۴، تولید نفتشان را حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوپک‌پلاس، سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت و متحدانش به‌رهبری روسیه، نزدیک به ۴۰ درصد نفت جهان را تولید می‌کنند. به باور تحلیلگران، تصمیم این سازمان مبنی بر کاهش بیش از ۳.۵ میلیون بشکه در روز (حدود ۳.۶ درصد تولید جهانی نفت) می‌تواند بهای طلای سیاه را در هفته‌های آینده بالاتر ببرد.

وزرای نفت و انررژی کشورهای عضو اوپک‌پلاس روز یکشنبه با هدف تثبیت و تقویت قیمت نفت پس از ساعت‌ها بحث و گفت‌وگو در زمینه کاهش قیمت نفت در مقر اوپک در وین، به توافق رسیدند که به روند کاهشی خود ادامه دهند.

در حالی‌ که کاهش تولید نفت به روسیه و برخی کشورهای آفریقایی از جمله نیجریه و آنگولا فشار زیادی وارد کرده است، امارات متحده عربی برای رسیدن به سقف مجاز، تولید نفت خام خود را با افزایش حدود ۲۰۰ هزار بشکه، به ۳.۲۲ میلیون بشکه در روز خواهد رساند.

کشورهای غربی از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، اوپک‌پلاس را به دستکاری در قیمت نفت و در نتیجه تضعیف اقتصاد جهانی متهم می‌کنند.

بیشتر از جهان