اخطار اوپک به آژانس بین‌المللی انرژی: سرمایه‌گذاری در نفت را تضعیف نکنید

دبیرکل اوپک از رئیس سازمان انرژی اتمی خواست در اظهاراتش درباره تضعیف سرمایه‌گذاری در نفت احتیاط کند

اوپک می‌گوید تلاطم بازار نفت از بازارهای دیگر جهانی کمتر بوده است- Spencer Platt/Getty Images/AFP

دبیرکل اوپک، روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت (۲۷ آوریل)، در بیانیه‌ای شدیداللحن به انتقادهای فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، واکنش نشان داد و هشدار داد که این نهاد به‌عنوان مرجع انرژی پیشرو در جهان، باید در اظهارنظرهایش در مایوس کردن و تضعیف سرمایه‌گذاری در صنعت نفت «بسیار محتاط» باشد.  

هیثم الغیص در این بیانیه تاکید کرد که «آژانس بین‌المللی انرژی از عوامل مختلف موثر بر بازار نفت، ازجمله آسیب‌های همه‌گیری کووید-۱۹، سیاست‌های پولی، تحرکات بازار سهام و الگوریتم‌های تجاری بر بازار، به‌خوبی آگاه است» و افزود که متهم کردن اوپک‌ و اوپک پلاس و مقصر دانستن نفت در تورم، «غیرسازنده و خطا» است. 

الغیص همچنین هشدار داد که سازمان بین‌المللی انرژی در اظهاراتش درباره تضعیف سرمایه‌گذاری در صنعت نفت احتیاط پیشه کند. او افزود که اوپک بر قیمت تمرکز نکرده و در عوض تمرکزش را روی اصول بازار گذاشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، پیش‌تر در روز چهارشنبه در مصاحبه‌ با تلویزیون بلومبرگ لحن و کلام مشابهی را در هشدار به اوپک به کار گرفته و گفته بود که اوپک باید در سیاست‌گذاری تولید خود «بسیار محتاط» عمل کند و هشدار داد که قیمت بالاتر نفت خام و فشارهای تورمی، تضعیف اقتصاد جهانی را به‌دنبال دارد و در این میان کشورهای کم‌درآمدتر به‌طور غیرمتناسب بیشترین ضرر را دریافت می‌کنند. 

بیرول گفت که به نظر می‌رسد منافع کوتاه‌مدت و میان‌مدت سازمان اوپک (‌ائتلاف کشورهای صادرکننده نفت به رهبری عربستان سعودی) متناقض‌اند. 

آژانس بین‌المللی انرژی مستقر در پاریس پیش‌تر در ماه آوریل گفت که تصمیم اوپک پلاس برای کاهش غیرمنتظره تولید نفت، خطر کسری عرضه را تشدید می‌کند و می‌تواند بهبود اقتصادی را مخدوش کند. 

چندین کشور عضو اوپک پلاس در اوایل آوریل اعلام کردند که قرار است تولید جهانی خود را تا پایان سال به میزان مضاعف یک میلیون و ۱۶ هزار بشکه در روز کاهش دهند. 

گفته می‌شود این تصمیم که مورد انتقاد کاخ سفید قرار گرفت، در چارچوب یک ابتکار مستقل اتخاذ شده که با سیاست گسترده‌تر اوپک پلاس بی‌ارتباط است. 

این کاهش تولید، مضاف بر کاهش تولید ۵۰۰ هزار بشکه در روز روسیه است که از ماه مارس شروع شده و دست‌کم تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد یافت. 

الغیص گفت:‌ «دیگر بازارهای انرژی به‌مراتب بی‌ثبات‌تر بوده‌اند و بازارهای نفت عمدتا به‌دلیل نقش تثبیت‌کننده اوپک و اوپک پلاس بی‌ثباتی کمتری را تجربه کردند.»

او افزود: «اگر مسئله‌ای در آینده به بی‌ثباتی بازار نفت منجر شود، این درخواست‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی برای توقف سرمایه‌گذاری در نفت است.»‌

روابط میان اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی در سال‌های اخیر پرتنش بوده و بیرول بارها از عملکرد اوپک انتقاد کرده است. دیدگاه‌های انتقادی آژانس بین‌المللی انرژی عمدتا همسو با نظر برخی کشورهای خریدار نفت، ازجمله ایالات متحده آمریکا است. 

آژانس بین‌المللی انرژی به‌عنوان یکی از منابع ثانویه‌ای عمل کرده است که گروه اوپک پلاس از داده‌های آن برای محک زدن پایبندی داخلی اعضایش با تعهدات مربوط به تولید استفاده می‌کند. 

بیشتر از جهان