مذاکرات دشوار اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت

کشورهای غربی اوپک‌ را به دستکاری قیمت نفت و تضعیف اقتصاد جهانی از طریق افزایش هزینه‌های انرژی متهم کرده‌اند

اعضای گروه اوپک‌پلاس روز یکشنبه، ۴ ژوئن (۱۳ خرداد)، برای توافق بر سر کاهش بیشتر تولید نفت دیدار کردند.

این مذاکرات در شرایطی صورت می‌گیرد که این گروه با کاهش قیمت نفت و مازاد عرضه روبرو است.

خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع نوشت اوپک‌پلاس به دلیل بحث‌‌های اعضا در حاشیه این جلسه درباره میزان پایه تولید هر یک از اعضا و محاسبه میزان کاهش هر عضو، شروع مذاکرات رسمی را دست‌کم سه‌ ساعت و نیم به تاخیر انداخت.

به‌گزارش رویترز، تاثیرگذارترین اعضای اوپک و بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده نفت در خلیج فارس به رهبری عربستان ‌سعودی، می‌کوشند برخی از کشورهای آفریقایی همچون نیجریه و آنگولا را که تولید کمی دارند، متقاعد کنند که اهداف واقعی‌تری برای تولید در نظر گیرند.

یکی از منابع نزدیک به اوپک‌پلاس به رویترز گفت مذاکرات با تولید‌کنندگان آفریقایی دشوار است. از سوی دیگر، امارات متحده عربی نیز خواهان کسب میزان پایه تولید بالاتری است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوپک‌پلاس، سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت و متحدانش به ‌رهبری روسیه، حدود ۴۰ درصد نفت خام‌ جهان را تولید می‌کند و در نتیجه، تصمیمات سیاسی این گروه می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت‌های بازار جهانی انرژی داشته باشد.

چهار منبع آشنا با مذاکرات اوپک‌پلاس به رویترز گفتند در میان گزینه‌های نشست روز یکشنبه، در مورد کاهش تولید بیشتر نیز بحث شده است.

یکی از این چهار منبع گفت: «ما در حال بحث درباره بسته کامل (تغییرات در توافق)ایم.»

از این چهار منبع، سه منبع گفتند کاهش تولید می‌تواند به یک میلیون بشکه در روز برسد و به کاهش‌های موجود، از جمله دو میلیون بشکه در روز و کاهش داوطلبانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز (که در اقدامی غافلگیرانه در آوریل اعلام و در مه اجرایی شد)، اضافه شود.

کاهش غافلگیرانه اوپک‌پلاس در ماه آوریل، به افزایش حدود ۹ دلاری قیمت نفت در هر بشکه انجامید و قیمت هر بشکه را به بالای ۸۷ دلار رساند، اما این قیمت تحت فشار نگرانی‌ها از وضعیت رشد اقتصادی و تقاضای جهانی، به سرعت عقب نشست.

در صورت تصویب، کاهش جدید، کل کاهش اوپک‌پلاس را به ۴.۶۶ میلیون بشکه در روز یا حدود ۴.۵ درصد از تقاضای جهانی خواهد رساند.

در شرایط معمول، کاهش تولید یک ماه پس از توافق اعمال می‌شود، اما وزیران اوپک‌پلاس می‌توانند درباره زمان آن تصمیم دیگری بگیرند.

هفته گذشته، شاهزاده عبدالعزیز، وزیر انرژی عربستان سعودی، گفت سرمایه‌گذارانی که روی کاهش قیمت نفت شرط بسته‌اند، باید مراقب باشند. بسیاری از ناظران بازار، این هشدار را نشانه احتمال کاهش بیشتر عرضه تعبیر کردند.

به گزارش رویترز، منابع نزدیک به اوپک‌پلاس همچنین گفته‌اند این گروه به موضوع میزان پایه تولید هر عضو برای سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ نیز که قبلا مورد بحث بود، رسیدگی خواهد کرد. مدت‌ها است که نیجریه و آنگولا  قادر به تولید مطابق با اهداف خود نیستند، اما با تعیین میزان پایه تولید پایین‌تر مخالفت کرده‌اند، زیرا اهداف جدید می‌تواند آن‌ها را به کاهش واقعی مجبور کند.

کشورهای غربی اوپک‌ را به دستکاری قیمت نفت و تضعیف اقتصاد جهانی از طریق افزایش هزینه‌های انرژی متهم کرده‌اند. غرب همچنین اوپک را متهم کرده است که با وجود تحریم‌های غرب به دلیل حمله روسیه به اوکراین، از روسیه حمایت می‌کند. در پاسخ، اعضای اوپک هم می‌گویند که غرب با چاپ پول در دهه گذشته، موجب تورم شده و کشورهای تولیدکننده نفت را مجبور کرده است که برای حفظ ارزش صادرات اصلی خود تلاش کنند.

کشورهای آسیایی، مانند چین و هند، بیشترین سهم را از خرید نفت از روسیه داشته‌اند و از پیوستن به تحریم‌های غرب علیه مسکو خودداری کرده‌اند.

بیشتر از اقتصاد