دیدار وزیران خارجه عربستان سعودی و روسیه پیش از نشست اوپک‌پلاس

روسیه پس از عربستان سعودی همچنان دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان به‌شمار می‌رود

RYAD KRAMDI / AFP

در آستانه برگزاری نشست کشورهای عضو گروه اوپک پلاس، وزیران خارجه عربستان سعودی و روسیه، در حاشیه اجلاس بریکس، در شهر کیپ‌تاون آفریقای جنوبی دیدار کردند.

گروه «بریکس» شامل چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی است، اما نمایندگانی از سایر کشورها، ازجمله عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران نیز در نشست کنونی در کیپ‌تاون حضور دارند.

هم‌زمان خبرگزاری رویترز، روز پنجشنبه اول ژوئن (۱۱ خردادماه ۱۴۰۲)‌، به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، نوشت: روابط مسکو و ریاض، «سازنده» و مبتنی بر درک و اعتماد متقابل است و بسیار شبیه به یک همکاری دوجانبه پیش می‌رود.

مشارکت در طرح‌های اقتصادی با هدف افزایش رشد متقابل، «توسعه پایدار» و «چندجانبه‌گرایی»، از دیگر محورهای گفت‌وگوهای روز پنجشنبه وزیران خارجه روسیه و عربستان سعودی در آفریقای جنوبی عنوان شده است.

عربستان سعودی و روسیه هر دو از اعضای اصلی گروه نفتی اوپک پلاس، متشکل از سازمان‌ کشورهای صادرکننده نفت و روسیه محسوب می‌شوند.

پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ و به دنبال آن اعمال تحریم‌های گسترده کشورهای غربی علیه مسکو، تصمیم‌های سازمان اوپک پلاس برای تعیین سقف تولید در بازارهای انرژی مهم‌‌تر ارزیابی می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه پس از عربستان سعودی، دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان است.

تصمیم ماه آوریل اوپک پلاس برای کاهش تولید، موجب بالا رفتن دوباره بهای جهانی نفت شد.

در همین حال، شبکه خبری العربیه روز پنجشنبه در گزارشی نوشت شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، بر رویکرد اصولی ریاض برای یافتن و ارائه یک راه‌حل سیاسی برای حل بحران اوکراین تاکید کرد.

دیدار وزیران خارجه عربستان سعودی و روسیه، کمتر از دو هفته بعد از سفر از پیش اعلام‌نشده ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، به جده انجام شد.

سفر زلنسکی به عربستان سعودی، نخستین سفر او به یکی از کشورهای منطقه، پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین است. بر اساس گزارش‌ها، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، از زلنسکی به‌عنوان «مهمان افتخاری» برای حضور در سی‌ودومین اجلاس سران اتحادیه عرب دعوت کرده بود.

بعد از شروع جنگ در اوکراین، مقام‌های عربستان سعودی تلاش کرده‌اند در گفت‌وگوهای جداگانه با مقام‌های روسی و اوکراینی، به‌نوعی نقش میانجیگری داشته باشند. مبادله شماری از زندانیان و اسیران جنگ، از طرح‌هایی بود که سال گذشته میلادی با میانجیگری عربستان سعودی پیگیری و اجرا شد.