آیا اوپک‌پلاس باز هم تولید نفتش را کاهش می‌دهد؟

اگر تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه به کاهش قیمت جهانی نفت منجر شود، بی‌تردید اوپک‌پلاس نیز تولیدش را در ماه‌های ژانویه و فوریه کاهش می‌دهد

روزنامه نیویورک‌تایمز با انتشار گزارشی در روز جمعه، ۲ دسامبر ۲۰۲۲، نوشت مقامات اوپک و دولت روسیه، به‌منظور بررسی سطح تولید نفت، در روز یکشنبه پیش‌رو با یکدیگر ملاقات خواهند کرد.

به‌گزارش این روزنامه آمریکایی، نشست مشترک مقامات اوپک و دولت روسیه درست چند ساعت پیش از آغاز اجرای تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه روسیه و همچنین در گرماگرم مذاکرات کشورهای غربی برای تعیین سقف قیمت نفت روسیه برگزار خواهد شد.

کشورهای غربی، به رهبری ایالات متحده آمریکا، طرحی را دنبال می‌کنند تا قیمت فروش نفت روسیه در بازارهای جهانی، سقفی معین داشته باشد تا از طریق کاهش درآمدهای روسیه بتوانند ماشین جنگی این کشور در اوکراین را کنترل کنند.

در پیوند با همین موضوع، اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد که، پس از موافقت لهستان، کشورهای عضو این اتحادیه توافق کردند تا سقف قیمت هر بشکه نفت روسیه را ۶۰ دلار اعلام کنند؛ تصمیمی که در آخر هفته جاری نهایی خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا روزنامه نیویورک‌تایمز می‌نویسد همچنان زود است تا تاثیر این تصمیم کشورهای غربی بر سیاست‌های اوپک‌پلاس سنجیده شود. با این‌حال به‌گزارش این روزنامه، بسیاری از ناظران اقتصادی بر این باورند که با توجه به تصمیم اوپک‌پلاس در ماه اکتبر مبنی بر کاهش تولید نفت به‌منظور بالا نگاه داشتن قیمت این کالا در بازارهای جهانی، بعید به‌نظرمی رسد که کشورهای عضو این سازمان، که عربستان سعودی رهبری آنها را بر عهده دارد، با تصمیم اخیر غربی‌ها همراه شوند.

از این‌رو گروهی از تحلیلگران اقتصادی می‌گویند اگر تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه به کاهش قیمت جهانی نفت منجر شود، تقریبا تردیدی به‌جا نخواهد ماند که کشورهای عضو اوپک‌پلاس بار دیگر تولید نفت‌شان را در ماه‌های ژانویه و فوریه ۲۰۲۳ کاهش دهند. این گروه از ناظران اقتصادی شاهد ادعای خود را یکی از اظهارات شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، می‌دانند که پیش‌تر گفته بود اوپک‌پلاس آماده است تا از طریق کاهش تولید نفت قیمت‌ها را بالا ببرد.

به‌گزارش نیویورک‌تایمز آغاز تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه روسیه، کشورهای قاره سبز را وادار کرده است تا به دنبال منابعی برای جایگزین کردن نفت و انرژی‌های روسی باشند. به همین دلیل نیز در حال حاضر عربستان سعودی موقعیتی استثنایی به‌دست آورده است.

با این‌وجود، گزارش نیویورک‌تایمز می‌نویسد بسیار بعید است عربستان سعودی روسیه را، که از سال ۲۰۱۶ به‌ این‌سو متحدی مفید برای این کشور تولیدکننده نفت بوده است، تنها بگذارد و به‌نفع غربی‌ها تولید نفت خام خود را افزایش دهد.

بیشتر از جهان