اشعه رادیواکتیو سلامتی کادر یکی از بیمارستا‌ن‌های کرمانشاه را تهدید می‌کند

زنان پزشک و انترن‌ها می‌پرسند با اینکه از سه هفته قبل متوجه این فاجعه عظیم شده‌اند، به چه حقی به آن‌ها اخطاری مبنی بر احتمال نشت اشعه و به‌خطر افتادن سلامتی‌شان ندادند؟

یک دستگاه رادیوتراپی در ایران - صداوسیما

رسانه‌های داخل ایران در گزارشی که آن را «فاجعه چرنوبیلی در بیمارستان امام رضای کرمانشاه» نامیده‌اند، به ماجرای نشت مقدار زیادی اشعه ایکس به دلیل سرقت سرب‌های واحد رادیوتراپی این بیمارستان پرداخته‌ و از آلوده شدن ده‌ها زن پزشک و کارورز پزشکی در این بیمارستان خبر دادند.

بنا به این گزارش‌ها، مسئولان محلی در هفته‌های اخیر، سرقت سرب‌های واحد رادیوتراپی این بیمارستان را به کارکنان بیمارستان و بیماران آن، به ویژه بیماران سرطانی، اطلاع ندادند.

قباد محمدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، درباره این اتفاق به خبرنگاران گفت طی مدتی نامعلوم، سرب‌های سقف اتاق رادیوتراپی بیمارستان آموزشی امام رضا در کرمانشاه را «چند نفر، از جمله کارکنان بیمارستان»، به سرقت برده‌اند و حدود سه هفته قبل، حراست این بیمارستان متوجه سرقت شده است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که به گفته محمدی، آخرین مرتبه‌ای که مرکز رادیوتراپی بیمارستان امام رضا از لحاظ تابش اشعه ایکس آزمایش شده، دی‌ ۱۴۰۱ بوده و احتمال دارد از آن زمان تا اردیبهشت سال جاری، پزشکان، بیماران و کارکنان بیمارستان در معرض تابش مرگ‌آفرین اشعه رادیواکتیو قرار گرفته بوده باشند.

ایسکانیوز در این باره نوشت: «نکته حائز اهمیت این است که پاویون انترن‌های خانم بیمارستان دقیقا بر روی مرکز رادیوتراپی قرار دارد که سقف‌های سربی آن به سرقت رفته است و طبق اظهارات رئیس دانشگاه، با وجود اینکه از سه هفته پیش مطلع این فاجعه عظیم شده‌اند، اما هیچ اطلاعی به انترن‌های خانم مبنی بر ناامن بودن پاویون نداده‌اند. انترن‌ها می‌پرسند به چه حقی به آن‌ها اطلاعیه‌ای مبنی بر امکان نشت اشعه و به‌خطر افتادن سلامتی‌شان نداده‌اند؟ طبقه دوم بیمارستان را به بهانه نشت گاز (سعی در لاپوشانی مسئله داشتند) تعطیل کردند، درحالیکه در همان طبقه، پاویون انترن‌های خانم قرار دارد و طی این مدت تقریبا همه اینترن‌های خانم کشیک بوده‌اند‌!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رادیوگرافی، روش تصویربرداری تشخیصی از استخوان‌های بدن است که در حین انجام آن، اندام بیمار بین منبع تولید اشعه ایکس (تیوپ) و فیلم رادیولوژی (دتکتور دستگاه) قرار می‌گیرد و بدین ترتیب، تصویر اندام مزبور روی فیلم یا در مانیتور تشکیل می‌شود. سرب‌کوبی، به مجموع کارهایی اطلاق می‌شود که با توجه به نصب ورق‌های سربی، مکان‌های عکسبرداری را ایزوله می‌کند و مانع از خروج اشعه می‌شود. تابش مقدار زیاد اشعه ایکس، برای سلامتی بسیار مضر و سرطان‌زا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین گفت: «اینکه در این فاصله چه افرادی و به چه مقدار تحت تاثیر اشعه بوده‌اند و چه عوارضی به دنبال خواهد داشت، برای ما مبهم است. تعداد قالب‌های سربی دزدیده‌شده مشخص نیست و اسناد سرب‌کوبی را که مربوط به ۲۰ سال قبل بود، متاسفانه پیدا نکردیم.»

او در ادامه افزود: «با هیچ‌‌گونه آزمایشی نمی‌توان در معرض اشعه بودن افراد را مشخص کرد. افرادی که در معرض اشعه بودند، ممکن است در آینده بیمار شوند و افراد مبتلا به سرطان که در این سه هفته درمان آن‌ها عقب افتاده، ممکن است فوت شوند.»

اتاق رادیوگرافی بیمارستان امام رضای کرمانشاه، تنها واحد درمانی دارای دستگاه رایوتراپی دولتی در استان‌های کرمانشاه و ایلام است که شمار زیادی مراجعه‌کننده دارد.

خبرگزاری ایسنا روز شنبه، ۱۳ خرداد (سوم ژوئن)، گزارش داد محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه، در بازدید از این بیمارستان، «یک تیم ویژه را مامور پیگیری مستمر تا رسیدن موضوع به نتیجه نهایی» کرده است.