فرمانده ارشد نیروی انتظامی ایران: آماده‌ایم پروتکل‌های مرزی را به طالبان آموزش دهیم

به گفته این مقام ارشد امنیتی ایران، میان نیروهای طالبان در رده‌های مختلف هماهنگی وجود ندارد

رضایی: مرزبانان طالبان باید لباس متحدالشکل بپوشند و به قوانین بین‌المللی پایبند باشند‌- Sara Abdollahi/BORNA news

قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل نیروی انتظامی ایران، پس از تنش‌های مرزی اخیر میان مرزبان این کشور و نیروهای طالبان، از آمادگی ایران برای آموزش نیروهای مرزی این گروه خبر داد.

این فرمانده ارشد نیروی انتظامی ایران روز شنبه ۱۳ خرداد (سوم ژوئن) در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر توضیح داد: «ما حتی اعلام آمادگی کردیم به آن‌ها درباره رعایت پروتکل‌های مرزی در پایانه‌های مرزی و مناطق پرجمعیت و نیز در مناطقی غیر از پایانه‌های مرزی آموزش دهیم تا به پروتکل‌ها اشراف داشته باشند؛ اما آن‌ها هنوز برای آموزش حضور نیافته‌اند.»

رضایی افزود: میان نیروهای طالبان در رده‌های مختلف هماهنگی وجود ندارد و این گروه در مسائل مرزی فاقد منبع واحد برای صدور دستورند. به گفته او، «خود طالبان هم از شرایط به‌وجود‌آمده در مرز ناراحت‌اند و سعی دارند این موضوع دیگر اتفاق نیفتد.»

جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران از پوشش متفاوت طالبان هم انتقاد کرد و گفت: «لازم است مرزبانان طالبان لباس متحدالشکل بپوشند و به قوانین بین‌المللی پایبند باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام ارشد نظامی ایران که روز پس از درگیری مرزی اخیر نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی از منطقه بازدید کرده بود، آنچه اتفاق می‌افتد را ناشی از بی‌توجهی رده‌هایی از افراد طالبان که در مرز حضور دارند، دانست و اضافه کرد که برخی قاچاقچیان مسلح نیز «از آن سوی مرز تیراندازی می‌کنند».

در آخرین درگیری میان مرزبانان ایرانی و جنگجویان طالبان که چندساعت ادامه داشت، دو سرباز مرزبانی ایران و یک نیروی طالبان کشته شدند. با این حال،‌ جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران تاکید کرد که در مرزهای شرقی ایران آرامش کامل برقرار است، هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد و عبورومرور مردم و نیز کالاهای تجاری به صورت عادی در جریان است.

قاسم رضایی با اشاره به مشکلات مرزی بعد از به قدرت رسیدن طالبان، علی‌رغم برگزاری نشست‌هایی با مقام‌های این گروه در تهران، کابل و در مرزها، دلیل این امر را پاسخگو نبودن نیروهای طالبان در مرزها دانست. به گفته او، در زمان دولت پیشین افغانستان، «مرز را تقریبا مشترک اداره می‌کردیم و با آنکه مشکلاتی بود، اما پاسخگو بودند».

رضایی تصریح کرد با اینکه مقام‌های طالبان در نشست‌ها به اشتباه نیروهای خود معترف‌اند و تکرار نشدن آن را وعده می‌دهند، مدتی بعد باز اتفاقی مشابه در نقطه دیگری از مرز رخ می‌دهد.

او با اشاره به ناهماهنگی با نیروهای طالبان افزود: ممکن طالبان در رده‌های میانی برای خود سازمانی داشته باشند، «اما عملکرد و سازماندهی آن‌ها برای ما متعارف نیست، زیرا مرزبانان دو طرف باید با یکدیگر نشست برگزار کنند، مذاکره داشته باشند و حتی گشت‌های هم‌زمان و مشترک برقرار کنند.»

رضایی تاکید کرد: «اگر به مرزها تعدی شود، قطعا با قاطعیت برخورد خواهیم کرد.»