تاکید دوباره دولت آمریکا به تامین امنیت امارات متحده عربی

امارات متحده عربی از پاسخ‌های دولت بایدن به بحران‌های امنیتی منطقه ناراضی است

Abdulla AL-NEYADI / Ministry of Presidential Affairs - Abu Dhabi / AFP

تنها سه روز بعد از آن که اعلام شد امارات متحده عربی از یک ائتلاف نظامی امنیتی به رهبری ایالات متحده آمریکا، در آب‌های منطقه خارج شده است، روزنامه فایننشال‌ تایمز در گزارشی نوشت مقام‌های ارشد دولت آمریکا و امارات متحده عربی، روز شنبه در جریان گفت‌‌وگوهای خود در واشنگتن، روی همکاری و «مشارکت‌ راهبردی» میان دو کشور تاکید کردند. در این دیدار، بر حمایت آمریکا از امارات متحده عربی در برابر تهدید‌های نظامی تاکید شد.

روزنامه فایننشال‌ تایمز روز شنبه سوم ژوئن (۱۳ خرداد ۱۴۰۲) به‌نقل از جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، نوشت او در دیدار با شیخ طحنون بن زاید آل نهیان، همتای اماراتی خود، بر تعهد اصولی دولت بایدن، رئيس‌جمهوری ایالات متحده، به ایستادگی در برابر تهدیدهای نظامی علیه امارات متحده عربی تاکید کرد.

دیدار مقام‌های ارشد امنیتی آمریکا و امارات متحده عربی، چند هفته پس از آن انجام شد که نیروهای نظامی حکومت ایران یک نفتکش دیگر را در نزدیکی آب‌های امارات متحده عربی توقیف کردند.

مقام‌های دولتی و نظامی آمریکا و بسیاری از کشورها منطقه بارها نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را متهم کرده‌اند که امنیت کشتیرانی تجاری در آب‌های آزاد خلیج فارس و تنگه هرمز را به‌خطر می‌اندازند.

ایالات متحده آمریکا و برخی از متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی واشنگتن، برای مقابله با دزدی دریایی، قاچاق سلاح، تهدید‌های نظامی حکومت ایران یا شبه‌نظامیان فعال در منطقه، یک گروه عملیاتی متشکل از ۳۸ کشور تشکیل داده‌اند. مقر این نیروی نظامی در بحرین است. این ائتلاف، وظیفه دارد تا امنیت دریایی در آب‌های منطقه، از جمله در دریای سرخ، تنگه عدن و خلیج فارس را تامین کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امارات متحده عربی روز چهارشنبه هفته پیش اعلام کرد که از دو ماه قبل، از این ائتلاف نظامی به رهبری ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده خارج شده است.

در بیانیه رسمی مقام‌های امارات متحده عربی اشاره است که این تصمیم، بر اساس ارزیابی‌های مستمر از همکاری امنیتی با تمامی متحدان ابوظبی گرفته شده است.

با این حال، به‌نظر می‌رسد که دلایل دیگری نیز مطرح است. فایننشال‌ تایمز در گزارش روز شنبه خود به نقل از یک منبع آگاه بدون ذکر نام نوشت: «دلیل کناره‌گیری امارات متحده عربی از ائتلاف دریایی آمریکا در آب‌های منطقه، برداشت‌‌ها و انتظارات متفاوت نظامی مقام‌های اماراتی است.»

به‌نوشته روزنامه فایننشال‌ تایمز، روابط ایالات متحده و امارات متحده عربی از ژانویه سال ۲۰۲۱، زمانی که شبه‌نظامیان شیعی حوثی وابسته به حکومت ایران، مجموعه‌ای از حمله‌های موشکی و پهپادی را علیه اهدافی در ابوظبی ترتیب دادند، پرتنش بوده است.

مقام‌های اماراتی انتظار داشتند دولت آمریکا در برابر حمله‌های هوایی نیروهای حوثی، سیاست قاطع‌تری اعمال می‌کرد و پاسخ محکمی می‌داد.

به‌ نوشته فایننشال‌ تایمز، مقام‌های امارات متحده عربی همچنین از شیوه برخورد و پاسخ‌های آمریکا به حملات خرابکارانه علیه کشتی‌های تجاری و نیز حمله‌های موشکی به زیرساخت‌های مهم صنایع نفتی عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹ دلسرد شده بودند. در تمامی این حمله‌ها، حکومت ایران و عوامل وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به‌عنوان مسئول حمله‌ها معرفی شدند.

بیشتر از جهان