دارو، تن ماهی، نان فانتزی و کتاب گران شد

تن ماهی ۶۵ درصد، نان فانتزی نیز ۲۰ درصد، برخی داروها ۵۲ درصد و کتاب ۸۴ درصد گران شد

برخی فروشگاه‌های اینترنتی تن ماهی را به قیمت ۱۵۳ هزار تومان به فروش رسانده‌اند - دنیای اقتصاد

دومینوی گرانی‌ها به کتاب و برای چندمین بار به تن ماهی رسید. از سوی دیگر، نان فانتزی و دارو نیز در سیر صعودی قیمت‌هایشان به سر می‌برند. رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اعلام این خبر که تن ماهی برای مصرف‌کننده حدود ۶۵ درصد گران شده است، گفت که اکنون این محصول بین ۶۶ هزار تا ۷۴ هزار تومان در بازار قیمت دارد.

به گزارش تجارت نیوز، برخی فعالان بازار از افزایش ۱۲۰ درصدی قیمت تن ماهی خبر می‌دهند؛ با این حال، بررسی قیمت تن ماهی شیلتون که از محصولات پرمصرف‌ این بازار است، نشان می‌دهد محصول مورد اشاره که پیش از این ۴۵ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت داشت، اکنون در خرده‌فروشی‌ها حدود ۷۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. این درحالی‌ است که برخی فروشگاه‌های اینترنتی این تن ماهی را به قیمت ۱۵۳ هزار تومان هم طی روزهای اخیر به فروش رسانده‌اند.

طی روزهای گذشته، ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد برخی تولیدکنندگان برای به صرفه شدن قیمت نهایی تن ماهی به کم‌فروشی روی آورده‌اند. در این ویدیو نشان داده می‌شود که روی قوطی کنسرو وزن ۱۸۰ گرم درج شده است، اما وزن نهایی محصول مورد مصرف به ۱۰۰ گرم هم نمی‌رسد.

برخی دیگر از شرکت‌ها نیز برای فرار از قیمت‌گذاری دستوری به تولید محصولات طعم‌دار روی آورده‌اند تا با این شگرد دستشان برای بالا بردن ارزش افزوده محصول تولیدی باز باشد. حدود شش ماه پیش ستاد تنظیم بازار قیمت هر قوطی ۱۸۰ گرمی تن ماهی را ۳۹ هزار تومان تعیین کرد. اما تولیدکنندگان اعلام کرده‌اند که ارزش واقعی این محصول در محدوده ۵۲ هزار تومان بوده است. به عقیده آن‌ها، اکنون با توجه به جهش قیمت گوشت ماهی در بازار، عرضه تن ماهی با قیمت کمتر از ۱۲۰ هزار تومان معنایی جز تحمل زیان و ضرر سنگین ندارد.

مسعود بختیاری، رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران، نیز با تایید بروز کمبود و کاهش تولید تن ماهی، در گفت‌وگو با خبرآنلاین، گفت: «تولیدکنندگان بر تولید کنسروهای طعم‌دار مانند شویددار و فلفلی و ۱۲۰ و ۱۵۰ گرمی متمرکز شده‌اند.»

او در ادامه تاکید کرد که فروشگاه‌های زنجیره‌ای به سندیکا اعلام کرده‌اند که کمبود عرضه کاملا مشهود است.

قیمت نان فانتزی نیز ۲۰ درصد گران شد. محمد جواد کرمی، رئیس اتحادیه نان فانتزی تهران، با اعلام این خبر گفت: «افزایش ناگهانی نرخ ارز، هزینه دستمزد، مواد اولیه و خدمات دولتی باعث شد تا شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت نان فانتزی باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در گفت‌وگو با فودنا اعلام کرد که این موضوع تنها شامل نان فانتزی نمی‌شود، بلکه در بخش تامین خمیر مایه نانوایان سنتی نیز این مشکل وجود دارد.

سایت بیداربورس نیز در گزارشی اعلام کرد که ۷ قلم از محصولات شرکت دارویی حاضر در بورس مشمول افزایش ۲۴ تا ۵۲ درصدی نرخ فروش با مجوز سازمان غذا و دارو شد. بر اساس این گزارش، شرکت ایران دارو از دریافت مجوز برای افزایش ۲۴ تا ۵۲ درصدی نرخ فروش ۷ قلم از محصولات خود از طرف سازمان غذا و دارو خبر داد. فولیک اسید، ماینوکسیدیل و مدافینیل از جمله داروهایی‌اند که این شرکت‌ قیمت‌ آن‌ها را افزایش داده است.

میانگین قیمت کتاب نیز در اردیبهشت ماه به ۱۱۴ هزار و ۳۳۰ تومان رسید.‌ بر این اساس، کتاب در مقایسه با ماه گذشته ۳۵ درصد و در مقایسه با سال گذشته ۸۴ درصد گران شده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، میانگین شمارگان کتاب در حوزه ادبیات ۶۷۳ نسخه و میانگین قیمت کتاب ۱۱۷ هزار تومان بوده است.

شمار کتاب‌های چاپ اول ۸۲۸ عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها ۷۹۶ عنوان بوده است‌. میانگین شمارگان در حوزه کودک و نوجوان  هزار و ۳۶۲ نسخه و میانگین قیمت نیز ۶۳۲ هزار تومان است. میانگین قیمت کتاب کودک و نوجوان در اردیبهشت ماه نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۸۳ درصد افزایش داشته است.