حمله برنامه‌ریزی‌شده به مزار کشته‌شدگان خیزش مردمی و مخالفان جمهوری اسلامی

در ماه‌های اخیر روند تخریب و مخدوش کردن سنگ مزار کشته‌شدگان و اعدام‌شدگان اعتراضات مردمی ایران افزایش داشته است

مسعود شکاری، پدر محسن شکاری، از شکسته شدن مجدد سنگ مزار فرزند خود خبر داد. او در صفحه توییتر خود نوشت: «من و خانواده‌ام بعد ازدست‌دادن عزیزمون به زندگی عادی گذشته برنگشتیم و برنمی‌گردیم، ولی حالا که به درد خودمون داریم می‌سوزیم، بعضی‌ها همینم نمی‌ذارن.»

سنگ مزار محسن شکاری پیش‌تر نیز در آستانه مراسم چهلمین روز اعدامش شکسته شده بود. در ماه‌های اخیر روند تخریب و مخدوش کردن سنگ مزار کشته‌شدگان و اعدام‌شدگان اعتراضات مردمی ایران افزایش داشته است.

هفته گذشته نیز مژگان افتخاری، مادر مهسا امینی در صفحه اینستاگرام خود خبر از شکستن شیشه محافظ سنگ مهسا داد و نوشت دو روز پس از شکستن شیشه بزرگ روی سنگ مزار مهسا امینی، متأسفانه صبح چهارشنبه، دوباره شیشه‌های طرفین و همچنین شیشه بالای سنگ مزار او را بازکرده و آن‌ها را برداشته و برده‌اند و همچنین تاج روی عکس سنگ را نیز شکسته‌اند.

مادر مهسا امینی با اشاره به اینکه محوطه قبرستان آیچی سقز در اختیار شهرداری سقز است، گفت: «آن محل جزو محوطه شهرداری بوده و قهراً باید کارکنان و نگهبانان شهرداری از کم‌وکیف این وقایع مطلع باشند.»

مژگان افتخاری خطاب به عاملان این اقدام نوشت با این رفتارها کوچکی خود و بزرگی مهسا را نشان می‌دهید. اشکان امینی، برادر مهسا هم در متنی خطاب به خواهرش نوشت: «شیشه سنگ مزارت هم اذیتشان می‌کند. هزار بار هم بشکنند، باز هم درستش می‌کنیم. ببینیم کی خسته می‌شود.»

با وجود گذشت بیش از هشت ماه از قتل مهسا امینی، مزار او و دیگر کشته‌شدگان خیزش مردمی ایران محلی برای حضور ایرانیانی شده است که به آن‌ها ادای احترام می‌کنند. این مسئله موجب خشم نیروهای نزدیک به حاکمیت و دستگاه‌های امنیتی شده است.

سردار سعید قاسمی از چهره‌های نزدیک به دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی و سازمان‌دهنده نیروهایی که در ایران حزب‌الله خوانده می‌شوند، نهم خردادماه در جمع گروهی از نیروهای بسیج با جملات توهین‌آمیز مهسا امینی را مزدور غرب معرفی کرده و گفت: «داستان حوادث اخیر با شعار مزخرف زن زندگی آزادی از همان اول برنامه‌ریزی شده بود. مهسا امینی آموزش‌دیده بود! رئیس مجلس هم تحلیل اشتباه کرد که انتظار معذرت‌خواهی از نیروی انتظامی داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باوجودآنکه سنگ مزار اکثر کشته‌شدگان اعتراض‌های مردمی بارها شکسته شده است، نهادهای رسمی حاکمیت حاضر به قبول مسئولیت این اقدام نیستند و درعین‌حال با وجود نصب دوربین در بسیاری از قبرستان‌ها هیچ اقدامی در جهت شناسایی و بازداشت عاملان تخریب انجام نمی‌دهند.

رویه تخریب مزار مخالفان در جمهوری اسلامی سابقه‌ای دیرینه دارد که منحصر به اعدام‌شدگان و یا کشته‌شدگان خیزش مردمی در سال گذشته نمی‌شود.

در سال‌های اخیر بارها مزار چهره‌های فرهنگی و ورزشی که سابقه مخالفت با حکومت دارند مورد تهاجم نیروهای ناشناس قرار گرفته است. تصاویر شکستن سنگ مزار احمد شاملو، هوشنگ گلشیری در امامزاده طاهر کرج و شکستن سنگ مزار مدیا کاشیگر در بهشت‌زهرا از نمونه‌های شاخص این رویه است.

همچنین در یک مورد سنگ مزار ناصر حجازی مورد هجوم افراد ناشناس قرار گرفت. این در حالی است که از آغاز اعدام‌ها در دهه شصت مزار اعدام‌شدگان مورد تهاجم قرار گرفته و تا امروز برخی قطعات بهشت‌زهرا که محل دفن اعدام‌شدگان دهه شصت است به‌صورت ویرانه‌ای مملو از سنگ‌های شکسته باقی‌مانده است.

در قطعات متروک ۴۱ و ۹۳ بهشت‌زهرا نه‌تنها انبوهی از مزارهای بی‌نام و بی سنگ وجود دارد که بلکه برخی از این مزارها با فرورفتن خاک، بدل به گودالی ترسناک شده‌اند.

به گفته خویشاوندان اعدامیان آن سال‌ها با وجود گذشت بیش از چهل سال هنوز هم درصورتی‌که در این قطعات سنگی نصب و یا گلی بر گورهای تخریب شده قرار بگیرد، بلافاصله نیروهای امنیتی اقدام به تخریب آن می‌کنند.

در سال‌های گذشته روایاتی از برخورد و بازداشت افرادی که در حال عکاسی از این قبرها بودند منتشر شد که نشان می‌دهد مسئله حضور بر مزار قربانیان جنایات جمهوری اسلامی همواره امری امنیتی تلقی شده است.

قبرستان خاوران نیز نمونه مشهور دیگری از دشمنی حکومت با حضور بر سر مزار اعدام‌شدگان و تخریب این امکان است. خانواده قربانیان معتقدند دلیل اصلی این رفتارها آزار روانی خانواده‌ها از طریق بی‌احترامی به مزار عزیزان آن‌هاست.

جامعه‌شناسان بر این باورند جمهوری اسلامی از بدل‌شدن قبور اعدام‌شدگان و کشته‌شدگان مخالف جمهوری اسلامی به‌صورت نمادی برای اعتراض نگرانی‌هایی دارد و این مسئله مهم‌ترین دلیل برخوردهای غیرانسانی با مزار قربانیان است. رویه‌ای که به نظر سابقه‌ای به قدمت حاکمیت فعلی دارد.