تداوم پلمب واحدهای تجاری در ایران برای تحمیل حجاب اجباری

امام جمعه اهواز: افراد بی‌حجاب باید از ارائه خدمات عمومی محروم شوند

پلیس شهر بابل اعلام کرد که به ۲۷ واحد صنفی در این شهر تذکر و اخطار داده است - public media

پلمب واحدهای تجاری به صورت روزانه ادامه دارد و تاکنون تنها اقدامی بوده است که جمهوری اسلامی توانسته در مقابله با حجاب از سر برداشتن زنان به کار گیرد. اقدامی که برخی معتقدند بر این اساس صورت می‌گیرد که هزینه تحمیل حجاب اجباری و مقابله با مردم را بر دوش فعالان صنوف مختلف و مغازه‌داران بگذارد.

رسانه‌های داخل ایران به نسبت ماه گذشته کمتر اخبار پلمب واحدهای تجاری به بهانه بی‌حجابی را بازتاب می‌دهند، اما بر اساس گفته کاربران رسانه‌های اجتماعی و همچنین صفحات اجتماعی کسب و کارها، این پلمب‌ها کماکان در شهرهای مختلف ادامه دارد.

رستوران هیزمیکس واقع در لواسان در صفحه اینستاگرامی خود اعلام کرد که این واحد تجاری به دستور اداره اماکن در تاریخ دهم خرداد پلمب شده است. این دومین بار است که شعبه لواسان این رستوران به علت عدم رعایت حجاب اجباری پلمب می‌شود.

یک کافه در منطقه سعادت آباد تهران نیز روز شنبه به دستور اداره اماکن پلمب شد. کافه اوستریا واقع در مجتمع مارکیز تهران، با انتشار یک استوری در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: «چراغ‌های خانه، تا اطلاع ثانوی به دستور اداره اماکن خاموش است.»

خانه گدار، کافه دیگری است که در اینستاگرام از پلمب این مجموعه خبر داد. کافه گدار که در حوالی خیابان انقلاب است، در پستی اینستاگرامی با اعلام خبر پلمب این کافه نوشت: «همراهان عزیز، متاسفانه به دستور اداره اماکن و حکم عدم رعایت موازین، مجبوریم که چند روزی پذیرای شما عزیزان نباشیم، تا دیداری نو...»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی کانال‌های تلگرامی و کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز از پلمب شش کافه و قهوه‌خانه و رستوران در قم خبر دادند. در همین راستا فرماندهی انتظامی شهر قم خبر داد که کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، رستوران‌ها در دستور‌کار این‌ روزهای شبکه قضایی و انتظامی قم قرار گرفته‌اند و در ۱۱ خرداد از ساعت ۱۲ تا ۳ بامداد، چند تیم پلیس اماکن با همراهی نماینده دادستان قم در سطح شهر گشت‌زنی کردند.

بر اساس این گزارش، در جریان این گشت‌زنی، دو کافه، دو قهوه‌خانه و دو رستوران، به‌ بهانه اقدام خلاف شئونات اسلامی در خدمات خود، پلمب شدند و به‌منظور سیر مراحل قضایی برای آن‌ها پرونده تشکیل شد. علت پلمب این واحدهای تجاری عدم پوشش حجاب اجباری اعلام شده است.

پلیس شهر بابل نیز اعلام کرد که به ۲۷ واحد صنفی در این شهر تذکر و اخطار داده است. پلیس این شهر اعلام کرد که هم‌زمان با اقدامات میدانی، رصد فضای مجازی ۲۷ واحد صنفی بابل که اقدام به تبلیغات نامتعارف همراه با کشف حجاب در فضای مجازی داشته‌اند، به اداره اماکن بابل احضار شدند و هشدار پلمب واحد صنفی صورت گرفت.

پیش از این و در هفته‌ اول خرداد‌ماه اعلام شد که اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی در شهر مشهد، مجموعه سینمایی گلشن را پلمب کرد. پلمب این واحد در پی اجرای یک همایش که در آن شهروندان معترض به «حجاب اجباری» بدون حجاب حاضر شده بودند صورت گرفت. مجموعه سینمایی گلشن مشهد به دستور قضایی دادستان مشهد و به دست ماموران اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی به علت «کشف حجاب» و «عدم رعایت موازین قانونی» پلمب شد. براساس این گزارش، پلمب مجموعه سینمایی گلشن مشهد در راستای اجرای طرح موسوم به «عفاف و حجاب» به دست ماموران نیروی انتظامی مشهد صورت گرفته است.

هم‌زمان برخی از شهروندان در رسانه‌های اجتماعی از راه‌اندازی کمپینی خبر دادند و گفتند که از این پس مراکزی که پلمب می‌شوند را اعلام خواهند کرد تا دیگر شهروندان برای حمایت از کسب‌و‌کار آن‌ها به علت تعطیلی چند روزه و ایستادن در کنار مردم، به آن‌ها مراجعه کنند.

امامان جمعه نیز هر هفته به‌عنوان حامیان اصلی بسته شدن کسب‌و‌کارهای شهروندان، به سخنرانی و حمایت از پلمب واحدهای تجاری می‌پردازند. محمدنبی موسوی‌فرد، امام جمعه اهواز، روز جمعه در حمایت از پلمب کسب‌و‌کارهای شهروندان اعلام کرد که هر فروشگاهی که به افراد بی‌حجاب خدمات می‌دهد باید پلمب شود. نماینده علی خامنه‌ای در این شهر همچنین در ادامه گفت: «افراد بی‌حجاب باید از ارائه خدمات عمومی محروم شوند و تنها در این صورت است که می‌توان بی‌حجابی را در جامعه کنترل کرد.»