سانحه ریلی مرگبار در هند؛ ۲۰۰ تن کشته و ۸۰۰ تن مجروح شدند

هند وسیع‌ترین شبکه حمل‌ونقل ریلی در جهان را در اختیار دارد و روزانه ۱۲ میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند، هرچند این شبکه از امنیت کافی برخوردار نیست

در حال حاضر ۴۰۰ تن از مسافران به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نزدیک به محل حادثه منتقل شده‌اند- ANI/Reuters TV via REUTERS

خبرگزاری بلومبرگ با انتشار گزارشی در روز جمعه، ۲ ژوئن ۲۰۲۳، به بیان برخی جزئیات سانحه‌ای پرداخت که در جریان آن ۲۰۰ تن از شهروندهای هند جان خود را از دست دادند.

بلومبرگ به‌نقل از مقام‌های محلی هند نوشت دو قطار مسافربری، که در منطقه‌ای واقع در شرق هندوستان در حرکت بود، روز جمعه از ریل خارج شد و وقوع این سانحهٔ ریلی به کشته شدن دست‌کم ۲۰۰ تن از مسافران این دو قطار و همچنین زخمی شدن صدها تن دیگر منجر شد. به‌گفته مقام‌های محلی هند، در حال حاضر ۸۰۰ تن از مسافران به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نزدیک به محل حادثه منتقل شده‌اند.

برخی دیگر از مقام‌های محلی هند به بلومبرگ اطلاع دادند حدود ۵۰۰ افسر پلیس و امدادگر در محل حادثه حاضر شدند و با استفاده از ۷۵ آمبولانس و اتوبوس به آسیب‌دیدگان این حادثه امدادرسانی کردند. بلومبرگ در عین‌حال از قول مقام‌های مطلع در دولت محلی هند نوشت امدادگران در تلاش‌اند تا جان صدها مسافر این دو قطار را، که لابه‌لای لاشه متعلق به قطارهای از ریل خارج شده گیر افتاده‌اند، نجات دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته سخنگوی وزارت راه‌آهن هند، ابتدا ۱۰ الی ۱۲ واگنِ متعلق به یکی از قطارها از ریل خارج شد و سپس قطار دوم، که از مسیر مخالف پیش می‌آمد، با واگن‌های واژگون شده اصابت کرد و آن هم از ریل خارج شد.

همزمان با انتشار اخبار مربوط به سانحه بزرگ روز جمعه در هند، مقام‌های دولت فدرال هند نیز به اظهارنظر در مورد این واقعه پرداختند. به‌عنوان مثال نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، این سانحه را ناراحت‌کننده خواند و گفت وقوع آن او و اعضای خانواده‌اش را «داغدار» کرد. نخست‌وزیر هند با انتشار توییتی در حساب کاربری خود تاکید کرد به‌صورت اختصاصی با وزیر راه‌آهن هند گفتگو کرده و دستورات لازم به‌منظور امدادرسانی به آسیب‌دیدگان این سانحه صادر شده است.

هند، به‌عنوان کشوری که وسیع‌ترین شبکه حمل‌ونقل ریلی را در اختیار دارد و روزانه ۱۲ میلیون نفر از شهروندهای این کشور سوار قطارهای مسافربری می‌شوند، از جمله کشورهایی است که شهروندانش در هر سال شاهد صدها سانحه ریلی مرگبارند. یکی از این سوانح مرگبار ریلی در آگوست سال ۱۹۹۵ اتفاق افتاد که در جریان اصابت دو قطارِ مسافربری با یکدیگر، ۳۵۸ تن جان خود را از دست دادند.

به‌گزارش بلومبرگ، غالب سوانح مرگبار ریلی در هند یا به‌دلیل خطاهای انسانی رخ می‌دهد یا به‌دلیل اختلال‌های موجود در تجهیزات قدیمی و فرسوده مخابراتی در راه‌آهن هند.

بیشتر از جهان