«افغانستان به مرکز پرورش تروریسم تبدیل شده است»

نمایندگان کشورهای تاجیکستان و ازبکستان و ترکمنستان خواهان توجه جهان به وضعیت ‏کنونی افغانستان شدند

شماری از شرکت‌کنندگان دومین اجلاس رهبران اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای میانه - Kazakh Foreign Ministry

شماری از کشورهای همسایه شمالی افغانستان با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی و افزایش تهدیدها از مرزهای افغانستان گفته‌اند که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، آن کشور به مرکز پرورش تروریست‌های بین‌المللی تبدیل شده است.

نمایندگان کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، و ترکمنستان در نشست سران اتحادیه اروپا و آسیای میانه خواهان توجه جهان به وضعیت کنونی افغانستان شدند.

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، در نشست آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا، که در شهر چولپون آتا قرقیزستان برگزار شده بود، تاکید کرد که قلمرو افغانستان، به‌ویژه استان‌های شمالی و شمال‌شرقی آن کشور، «محل پرورش تروریسم بین‌المللی شده است.»

رئیس‌جمهوری تاجیکستان گفت که افغانستان همچنان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد مخدر در جهان است، تا جایی که اکنون در زیر سلطه طالبان، تولید مواد مخدر چند برابر افزایش یافته است.

امامعلی رحمان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت افغانستان از جامعه جهانی خواست که برای تقویت مرزها با افغانستان کمک‌هایشان را افزایش دهند. رئیس‌جمهوری تاجیکستان  تاکید کرد که «ما لازم می‌دانیم که برای تقویت مرز با افغانستان اقدام فوری کنیم».
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در این مورد خواستار همکاری اتحادیه اروپا شد و تاکید کرد که برنامه‌های کنونی آن اتحادیه در چارچوب پروژه «یوان‌دی‌پی» (UNDP) به‌ویژه برای جلوگیری از تهدیدهای تروریسم و قاچاق مواد مخدر کافی نیست.

این حرف‌های رحمان در حالی مطرح می‌شود که تاجیکستان پس از تهدیدهای فزاینده از خاک افغانستان، به‌تازگی دو پاسگاه جدید امنیتی در مرز افغانستان ساخت.

از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری ازبکستان و معاون نخست‌وزیر ترکمنستان نیز در نشست رهبران اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای میانه خواستار توجه جامعه جهانی به وضعیت حقوق بشر کنونی در افغانستان شدند و بر همکاری‌های بیشتر با افغانستان تاکید کردند.

شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهوری ازبکستان، در نشست سران آسیای میانه و اتحادیه اروپا گفت که وضعیت حقوق بشر در افغانستان به‌سرعت رو به وخامت می‌رود و میلیون‌ها افغان در تقلاش برای زنده ماندن‌اند.

رئیس‌جمهوری ازبکستان از کشورهای اروپایی خواست که کمک‌های بشردوستانه خود به مردم افغانستان را ادامه دهند. او تاکید کرد که به این منظور مرکز لجستیکی ازبکستان در شهر ترمذ آماده ارائه کمک‌ها به افغانستان است.

میرضیایف پیشنهاد کرد که رایزنی‌های منظم با نمایندگان ویژه کشورها برای در پیش گرفتن رویکردهای مشترک با هدف حل‌وفصل مشکلات افغانستان ادامه یابد.

در عین حال، نورمحمد مانی‌یسوف، معاون نخست‌وزیر ترکمنستان، در این نشست به اتحادیه اروپا پیشنهاد کرد که از قابلیت‌های ترابری در افغانستان برای تجارت استفاده کند.

مانی‌یسوف تاکید کرد: «یکی از عرصه‌های اصلی همکاری در قالب آسیای مرکزی-اتحادیه اروپا مشارکت تجاری و اقتصادی است. توسعه مسیرهای حمل‌ونقل به تحقق کامل قابلیت‌ها در این حوزه کمک می‌کند.»

دومین نشست رهبران اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی روز جمع (دوم ژوئن) در شهر چولپون آتا در قرقیزستان برگزار شد. در این نشست که به میزبانی سدیر جباروف، رئیس‌جمهوری قرقیزستان، برگزار شد، شارل میشل، رئیس شورای اروپا، قاسم جومارت توکایف، رئیس‌جمهور قزاقستان، شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهوری ازبکستان، امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، و نورمحمد امانپسوف، معاون شورای وزیران ترکمنستان، حضور داشتند.