رئیس‌جمهوری تاجیکستان دو پاسگاه‎‌‌ جدید در مرز با افغانستان افتتاح کرد

امامعلی رحمان با اشاره به افزایش تهدیدها، بر خدمت صادقانه نیروهای مرزبانی تاکید کرد

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، روز یکشنبه ۲۸ مه در شهرستان شهریتوس استان ختلان در نزدیک مرز این کشور با افغانستان، دو پاسگاه جدید مرزی افتتاح کرد. او ضمن خاطرنشان کردن افزایش خطرات و تهدیدها، بر لزوم هوشیاری حرفه‌ای، تیزهوشی سیاسی و خدمت صادقانه سربازان مرزی تاجیکستان تاکید کرد.

در گزارشی که در وب‌سایت ریاست‌جمهوری تاجیکستان منتشر شد، آمده است که امامعلی رحمان روز ۲۸ مه که در تاجیکستان به نام مرزبانان نامیده شده است، از توجه ویژه حکومت به تقویت این نیروها سخن گفت و  قول داد گردان‌های مرزی در شهرستان‌ها و بخش‌های مختلف تاجیکستان از جمله خاروغ، شغنان، روشان، دروازه ونجی، منطقه خودمختار بدخشان، شهرستان شمس‌الدین شاهین، فرخار، جیحون و ختلان را تقویت کند. تمامی این نواحی با افغانستان هم‌مرزند.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، نگرانی تاجیکستان از نفوذ تروریست‌های مستقر در شمال افغانستان به این نواحی افزایش یافته است. در ماه‌های اخیر، چند مورد درگیری میان نیروهای مرزبانی تاجیکستان با قاچاقچیان مواد مخدر هم گزارش شد. نیروهای مرزبانی تاجیکستان تاکنون چندین محموله مواد مخدر را در مرزهای تاجیکستان با افغانستان کشف و ضبط کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری تاجیکستان با اشاره به تهدیدها افزود که حفاظت از مرزهای تاجیکستان در اولویت قرار دارد و مراکز آموزشی نیروهای مرزی باید برای جذب نیروی بیشتر اهتمام کنند.

امامعلی رحمان که در میان صدها تن از سربازان و افسران مرزبانی در شهریتوس سخنرانی می‌کرد، گفت که تنها در روز یکشنبه، ۳۳ مورد تسهیلات جدید شامل ادوات نظامی و تجهیزات فنی مدرن، در اختیار چهار هزار نیروی مرزبانی قرار گرفته و تجهیزات این نیروها هر روز در حال افزایش است.

امامعلی رحمان همچنین به ۱۶۶ خانواده از نیروهای مرزبانی تاجیکستان آپارتمان‌های مجهز اهدا کرد و گفت این نیروها در محور توجه حکومت او قرار دارند.

یکی از پاسگاه‌های مرزی که امامعلی رحمان روز یکشنبه افتتاح کرد، در ناحیه ایووج در شهرستان شهریتوس قرار دارد. این پاسگاه به تجهیزات رصد و کنترل مرز تاجیکستان با افغانستان مجهز است.

امامعلی رحمان پاسگاه دیگری را هم در منطقه محنت شهرستان شهریتوس افتتاح کرد. هم‌زمان با حضور رئیس‌جمهوری تاجیکستان برای افتتاح این پاسگاه‌ها، تجهیزات نظامی این پاسگاه‌ها از جمله خودروهای نظامی، تجهیزات رصد و سلاح‌های سبک و سنگینی که در این پاسگاه‌ها قرار دارند به نمایش گذاشته شدند.

رئیس‌جمهوری تاجیکستان گفت: «فعالیت این پاسگاه‌ها بر مبارزه با تخلفات مرزی، جلوگیری از ورود گروه‌های تروریستی و قاچاقچیان مواد مخدر متمرکز است.»

تاکید امامعلی رحمان بر ایجاد کمربند امنیتی در اطراف افغانستان

امامعلی رحمان در نزدیک به دو سالی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، بر ایجاد کمربندی امنیتی در اطراف افغانستان تاکید کرده است. او نخستین بار اکتبر ۲۰۲۲ در نشستی که در مورد تامین امنیت مرزهای آسیای میانه در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار شد، به دولت‌های منطقه و به‌ویژه کشورهای آسیای میانه هم‌مرز با افغانستان پیشنهاد کرد برای جلوگیری از ورود تروریست‌ها و قاچاقچیان به این کشورها، در اطراف افغانستان کمربند امنیتی ایجاد شود.

دولت‌های آسیای میانه از جمله تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان که با افغانستان هم‌مرزند، در دو سال گذشته نیروهای مرزبانی خود در منطقه مرزی با افغانستان را تقویت کرده‌اند. سازمان پیمان امنیت جمعی نیز تاکنون دو بار در نقاط مرزی میان افغانستان و تاجیکستان رزمایش بزرگ نظامی اجرا کرده است. این سازمان به دولت تاجیکستان اطمینان داده که اگر تهدیدی از سوی افغانستان متوجه این کشور شود، آماده است آن را دفع کند.

یکی از نگرانی‌های تاجیکستان و دیگر دولت‌های آسیای میانه وجودیت صدها شهروند این کشورها در میان طالبان است که تحت لوای گروه‌های جداگانه به نام‌های جماعت انصارالله و حرکت اسلامی ازبکستان فعالیت می‌کنند.

بیشتر از جهان