وزیر امور خارجه آمریکا عازم عربستان سعودی است

سفر مقام‌های ارشد کاخ سفید به عربستان سعودی نشان از خواست دولت جو بایدن برای تقویت و حفظ پایداری روابط با ‏ریاض دارد

RONALDO SCHEMIDT / POOL / AFP

مقام‌های ارشد عربستان سعودی هفته آینده میزبان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، خواهند بود. گفت‌وگو بر سر همکاری‌های راهبردی، مسائل امنیتی، و موضوع‌های منطقه‌ای و بین‌المللی محور اصلی گفت‌وگوهای وزیر خارجه آمریکا با مقام‌های سعودی عنوان شده است.

وزارت خارجه آمریکا شامگاه جمعه دوم ژوئن (۱۲ خرداد) ضمن تایید این خبر اعلام کرد سفر آنتونی بلینکن به عربستان سعودی روزهای هفتم و هشتم ماه جاری میلادی انجام می‌شود. بلینکن در روز اول سفر به عربستان سعودی در نشست مشترک وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شرکت خواهد کرد.

شبکه خبری العربیه نیز شامگاه جمعه در گزارشی نوشت که وزیر خارجه آمریکا و شاهزاده فیصل بن فرحان، همتای سعودی‌اش، نشست وزیران خارجه کشورهای ائتلاف جهانی علیه داعش را نیز میزبانی می‌کنند. این نشست قرار است پنجشنبه هفته آینده در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی، برگزار شود.

به نوشته مت میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در نشست روز پنجشنبه در ریاض بر نقش کشورهای عضو ائتلاف در شکست دادن داعش و تداوم مقابله با تهدیدهای این سازمان تروریستی تاکید خواهد شد.

در این میان، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه ضمن اشاره به پیشینه ۸۰ ساله روابط ریاض و واشنگتن، از سطح کنونی روابط عربستان سعودی با دولت جو بایدن تمجید کرد.

به نوشته شبکه خبری العربیه، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در اوایل روی کار آمدن خود سیاست‌ها و برنامه‌هایی را پیش برد که با منافع عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس همخوانی نداشت، ولی در ماه‌های گذشته، گزارش‌هایی از نزدیکی مجدد روابط عربستان سعودی و دولت آمریکا منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه خبری العربیه در بخش دیگری از گزارش شامگاه جمعه به نقل از سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نوشت: «ما قطعا اختلاف‌نظرهایی داشته‌ایم. این به آن معنا نیست که در آینده چنین اختلاف‌های وجود نخواهد داشت. با این حال، تقویت همکاری‌های راهبردی میان دو طرف مهم است.»

برآورد می‌شود که حدود هفت هزار تن از نیروهای نظامی آمریکا در ماموریت‌های گوناگون در عربستان سعودی حضور دارند. جان کربی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره روابط ریاض و واشنگتن گفت: «عربستان سعودی نیازهای دفاعی مشروعی دارد و به این نیازها پاسخ داده خواهد شد.»

سفر آنتونی بلینکن به عربستان سعودی، به دنبال دیدار اخیر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، با مقام‌های سعودی برنامه‌ریزی شده است.

به نوشته رویترز، سفر این دو مقام ارشد کاخ سفید به عربستان سعودی نشان از خواست دولت جو بایدن برای تقویت و حفظ پایداری روابط با ریاض دارد، روابطی که در دوره ریاست‌جمهوری بایدن با اختلاف‌‌نظر و بی‌اعتمادی همراه بوده است.

بسیاری از تحلیلگران باور دارند که «جلوگیری از نفوذ چین و روسیه»، «تقویت جایگاه ریاض در تعیین بهای جهانی نفت»، و تلاش برای «عادی‌سازی نهایی روابط عربستان سعودی و اسرائیل» از هدف‌های اصلی سفر بلیکن به عربستان سعودی است.

بیشتر از جهان