رئیس «سیا» در سفری اعلام‌نشده به عربستان سعودی رفت

این سفر چند روز قبل از دیدار برنامه‌ریزی‌شده روز پنجشنبه وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در پکن انجام شد

ویلیام برنز آوریل سال گذشته هم در جده با مقام‌های ارشد سعودی دیدار کرد -  AFP

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، این هفته در سفری اعلام‌نشده به عربستان سعودی مهمان مقام‌های ارشد دولتی و همتایان سعودی خود بود. این دیدار چند روز قبل از دیدار برنامه‌ریزی‌شده روز پنجشنبه وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در پکن انجام شد.

شبکه خبری العربیه روز چهارشنبه پنجم آوریل، ۱۶ فروردین‌ماه، در گزارشی به‌نقل از یک مقام دولت آمریکا نوشت: رئیس «سیا» به‌‌منظور تقویت تعهدات واشنگتن در راستای همکاری‌های اطلاعاتی با مقام‌های عربستان سعودی این هفته در ریاض بود.

به‌نوشته العربیه، سفر بی‌سروصدای رئیس‌ سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به ریاض، در ‌فاصله کوتاهی بعد از توافق سیاسی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک انجام شد. توافقی که با میانجیگری دولت چین انجام شد و انتظار می‌رود پیامدهای کوتاه‌مدت و میان‌مدتی در منطقه داشته باشد.

سفر رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به عربستان سعودی تنها چند روز پیش از دیدار برنامه‌ریزی‌شده وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در پکن انجام شده است.

قرار است روز پنجشنبه وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی با میانجیگری دولت چین در پکن دیدار داشته باشند. دیداری که تاریخی توصیف شده است و می‌تواند تاثیر معناداری در روابط دو کشور، پس از یک دوره طولانی سردی روابط داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند روابط ریاض و واشنگتن در طول سال‌های گذشته، به‌ویژه پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری دموکرات آمریکا، فرازوفرودهای پرشماری داشته است، اما عربستان سعودی همچنان یکی از متحدان اصلی و منطقه‌ای ایالات متحده است و دو کشور در زمینه‌های مختلف، از جمله نظامی و اطلاعاتی، همکاری‌های نزدیکی دارند.

آمریکا و عربستان سعودی به‌تازگی نخستین رزمایش مشترک ضد پهپادی خود را در یک مرکز آزمایش نظامی جدید در ریاض به پایان رساندند.

مقام‌های نظامی و دولتی آمریکا بارها سیاست منطقه‌ جمهوری اسلامی ایران را عامل بی‌ثباتی معرفی کرده‌اند.

آمریکا حکومت ایران را متهم می‌کند که با توسعه برنامه پهپادی خود خطری برای امنیت کشورهای منطقه و متحدان ایالات متحده به‌شمار می‌رود.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا آوریل سال گذشته نیز در جده با مقام‌های ارشد عربستان سعودی، از جمله شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار  داشت. 

بیشتر از جهان