سفر مخفیانه رئیس سازمان سیا به چین

ویلیام برنز به‌عنوان یک دیپلمات ارشد سابق که ماموریت‌های حساس خارجی اغلب به او سپرده می‌شود، برای گفت‌وگو با مقام‌ها به چین سفر کرده است

ویلیام برنز رئیس آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا (سیا)-  Tom Williams-Pool/Getty Images/AFP

ویلیام برنز مشهور به بیل برنز، رئیس سازمان سیا و یکی از مقام‌های مورد اعتماد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، ماه گذشته در یک سفر مخفیانه به چین رفته است. می‌توان گفت این سفر نشان‌دهنده نگرانی فزاینده کاخ سفید در مورد روابط رو به وخامت پکن و واشنگتن است.

فایننشال تایمز روز جمعه، ۲ ژوئن، به نقل از پنج مقام مطلع گزارش داد ویلیام برنز، به‌عنوان یک دیپلمات ارشد سابق که ماموریت‌های حساس خارجی اغلب به او سپرده می‌شود، برای گفت‌وگو با مقام‌های به چین سفر کرده است. این سفر که دیدار بالاترین مقام دولت جو بایدن از چین به شمار می‌رود، در حالی انجام می‌شود که واشنگتن برای کاهش تنش‌ها با پکن تلاش می‌کند.

کاخ سفید و سیا از اظهارنظر در این باره خودداری کردند، اما یک مقام آمریکایی مطلع گفت که برنز در این سفر با مقام‌های اطلاعاتی چین دیدار کرده است. این مقام آمریکایی می‌گوید: «ماه گذشته، بیل برنز با سفر به پکن با همتایان چینی خود دیدار و بر اهمیت حفظ خطوط ارتباطی باز از طریق کانال‌های اطلاعاتی تاکید کرد.»

ماموریت برنز در همان ماه انجام شد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، با وانگ یی، مقام ارشد سیاست خارجی چین، در وین دیدار کرد. کاخ سفید برگزاری این جلسه را تا پایان آن اعلام نکرد. برنز بالاترین مقام آمریکایی است که از زمان سفر وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه، به تیانجین در ژوئیه ۲۰۲۱ به چین سفر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن چندین بار از رئیس سیا خواسته است تا ماموریت‌های حساس را در آمریکا و خارج از این کشور انجام دهد. برنز در نوامبر ۲۰۲۱ به مسکو سفر کرد تا به مقام‌های روسی هشدار دهد که به اوکراین حمله نکنند. چند مقام مطلع می‌گویند جو بایدن سال گذشته برنز را به کنگره فرستاد تا نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا، را متقاعد کند که به تایوان سفر نکند.

کاخ سفید در تلاش است تا مبادلات با چین را پس از یک دوره آشفته از سر گیرد. روابط چین و آمریکا از ماه فوریه امسال، زمانی که یک بالن جاسوسی مشکوک چینی بر فراز آمریکای شمالی پرواز کرد، بیشتر از گذشته تضعیف شده است. این حادثه به تلاش پکن و واشنگتن برای احیای روابط خود ضربه زد. بایدن و شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، در ماه نوامبر در نشست گروه ۲۰ در بالی وعده داده بودند این روابط را احیا کنند. جو بایدن ماه گذشته گفت که انتظار دارد روابط دو کشور نزدیک شود، اما جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نکرد. حالا معلوم شده است که برنز قبل از اظهارات بایدن به چین سفر کرده بود.

بانی گلاسر، کارشناس چین در صندوق مارشال آلمان، می‌گوید: «به‌عنوان یک دیپلمات باتجربه و یک مقام ارشد اطلاعاتی، برنز به طور منحصر‌به‌فردی برای شرکت در گفت‌وگو مناسب است و به طور بالقوه می‌تواند به هدف دولت بایدن برای تثبیت روابط با چین کمک کند.»

پل هنل، یکی از مقام‌های ارشد سابق کاخ سفید در چین، گفت: «یکی از مزایای فرستادن برنز این است که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به او احترام می‌گذارند و همچنین برای مقام‌های چینی شناخته شده است.»

دنیس وایلدر، کارشناس سابق امور چین در سیا که به‌عنوان مقام ارشد کاخ سفید در حوزه آسیا در دولت جرج دابلیو. بوش نیز خدمت کرده است، می‌گوید: «مدیران سیا سابقه طولانی در دیپلماسی مخفی دارند و آن‌ها قادر به سفر در رازداری کامل‌اند و اغلب روابط قوی با سرویس‌های اطلاعاتی دیگر دارند.»

بیشتر از جهان