در قبال تحویل اسدالله اسدی، دست‌کم سه شهروند اروپایی دیگر هم آزاد شدند

مسعود مصاحب و ‏کامران قادری، شهروندان دوتابعیتی ایرانی-اتریشی و یک شهروند دانمارکی از زندان‌های جمهوری اسلامی آزاد شدند

کامران قادری و مسعود مصاحب، به اتهام جاسوسی هر یک به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شده بودند - Public Media

‏داده‌های مقام‌های اروپایی نشان می‌دهد، جمهوری اسلامی ایران در قبال تحویل گرفتن اسدالله اسدی، دیپلمات پیشین وزارت خارجه جمهوری اسلامی، علاوه بر اولیویه فانده‌کاستیل، امدادگر ۴۲ ساله بلژیکی، دست‌کم سه شهروند اروپایی بازداشت‌شده دیگر، از جمله کامران قادری و مسعود مصاحب، را آزاد کرده است.

اسدالله اسدی به اتهام جرایم تروریستی در بلژیک محاکمه و دوران محکومیت خود را می‌گذراند. او جمعه هفته گذشته با وساطت دولت عمان، به مقام‌های جمهوری اسلامی تحویل داده شد.

‏خبرگزاری رویترز شامگاه جمعه دوم ژوئن (۱۲ خردادماه ۱۴۰۲) به نقل از سخنگوی دولت بلژیک نوشت در قبال تحویل اسدالله اسدی به ایران، علاوه بر فانده‌کاستیل، دو شهروند اتریشی و یک شهروندی دانمارکی نیز آزاد شده‌اند.

‏هم‌زمان وزارت خارجه اتریش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد پس از سال‌ها تلاش‌های دیپلماتیک، در نهایت کامران قادری و مسعود مصاحب از زندان‌های جمهوری اسلامی آزاد شدند.

الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش، نیز شامگاه جمعه ضمن تایید خبر آزادی کامران قادری و مسعود مصاحب نوشت آن‌ها بعد از تحمل سال‌ها حبس دشوار و طاقت‌فرسا در زندان‌های جمهوری اسلامی، در راه بازگشت به اتریش‌اند.

مسعود مصاحب، ۷۷ساله، در بهمن ۱۳۹۷ در جریان سفر به ایران به‌اتهام جاسوسی برای دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل و آلمان بازداشت شد. او در دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان عفو بین‌الملل و خانواده مسعود مصاحب پیش‌تر بارها در مورد وضعیت سلامتی این بازرگان ۷۷ ساله دوتابعیتی ابراز نگرانی کرده بودند. در زمان بازداشت، او دبیرکل «انجمن دوستی ایران و اتریش» بود و بارها به ایران سفر کرده بود.

کامران قادری نیز در دی‌ماه ۱۳۹۴ در جریان سفر به ایران بازداشت شد و بعدها به اتهام جرایم امنیتی در دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شد.

تا لحظه تنظیم و انتشار این خبر، هنوز اطلاعی از هویت شهروند دانمارکی آزادشده از زندان‌های جمهوری اسلامی در دست نیست.

تصمیم روز جمعه دولت بلژیک برای تحویل دادن اسدی به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، با موجی از واکنش‌ها و اعتراض‌های فعالان سیاسی و سازمان‌های حقوق بشری همراه بود.

کنشگران سیاسی و سازمان‌های حقوق بشری، دولت‌های اروپایی را متهم می‌کنند که با تن دادن به طرح مبادله زندانیان با جمهوری اسلامی، در عمل سیاست «باج‌خواهی» و «گروگان‌گیری» جمهوری اسلامی را تقویت می‌کنند و به این واسطه جان و امنیت شهروندان خود یا ایرانیان دو تابعیتی را که به ایران یا کشورهای همسایه ایران سفر می‌کنند، به‌خطر می‌اندازند.