شهبانو فرح پهلوی مهمان ویژه ضیافت‌های سلطنتی

شهبانو در کنار گلچینی از بهترین خانه‌های مد جهان، لباس‌هایی را که به دست سوزن‌دوزان بلوچ تهیه‌ شده بود به دنیا معرفی کرد

شهبانو در خارج از ایران همچنان به‌عنوان ملکه مهمان ویژه ضیافت‌های سلطنتی و رویدادهای فرهنگی است-AFP

شهبانو فرح پهلوی در جشن ازدواج ولیعهد اردن در امان با یکی از نشانه‌های فرهنگ ایرانی ظاهر شد.

شهبانو فرح که مهمان شاه و ملکه اردن در جشن ازدواج پسرشان، شاهزاده حسین و همسرش، امیره رجوه در امان بود، پیراهن سبز رنگی که با گلدوزی بلوچ تزئین شده بود، به تن داشت.

شهبانو فرح پهلوی در دهه‌های گذشته چه در داخل و چه در خارج از ایران، نقش مهمی در شناساندن هنر سنتی کشورش به جهان داشت. تاکید او بر استفاده از هنرهای سنتی که مهجور مانده بودند، سبب شد تا بسیاری از چهره‌های جهانی به ایده استفاده از هنر محلی برای طراحی لباس‌های مدرن توجه بیشتری نشان دهند.

شهبانو که یکی از شیک‌پوش‌ترین زنان دوره خود و یکی از نمادهای مد بود، در کنار گلچینی از بهترین خانه‌های مد جهان، لباس‌هایی را که به دست ماهرترین سوزن‌دوزان بلوچ تهیه‌ شده بود به دنیا معرفی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهبانو پس از ترک اجباری ایران در سال ۱۳۵۷، هیچ‌کدام از لباس‌های فاخر خود را همراه نبرد و همه لباس‌های رسمی او در مجموعه سعدآباد نگهداری می‌شود. شهبانو درباره دلیل خارج نکردن این لباس‌ها از ایران می‌گوید: «این لباس‌ها کارهای زیبای هنر ایران بود و می‌خواستم ازلحاظ تاریخی در ایران بماند.»

ایده استفاده از سوزن‌دوزی بلوچ را منیر جهانبانی به ملکه معرفی کرد. کیوان خسروانی آن‌ها را طراحی می‌کرد و پری ذوالفقاری، دوزنده جامه‌های ملکه ایران بود. خسروانی همچنان به طراحی لباس برای شهبانو ادامه داد. در سال‌های اخیر کار طراحان جوان‌تری مانند آراز فضائلی را هم بر تن شهبانو دیده‌ایم. فضائلی به هنر بلوچ و نمادهای آن در کنار کارهای مدرن خود جان می‌بخشد.

او در خارج از ایران همچنان به‌عنوان ملکه ایران مهمان ویژه ضیافت‌های سلطنتی و رویدادهای فرهنگی است.

شهبانو، شاهزاده رضا و بانو یاسمین در اکتبر ۱۹۹۷ برای شرکت در مراسم ازدواج کریستینا، دختر پادشاه اسپانیا (خوان کارلوس) به بارسلون دعوت شدند.

در همان سال شهبانو به همراه شاهزاده رضا پهلوی در جشن هفتصدمین سالگرد سلطنت خانواده گریمالدی در مونت‌کارلو حضور داشتند.

شهبانو به همراه پسر ارشد خود، شاهزاده رضا و عروسش، بانو یاسمین در سال ۲۰۰۴ در عروسی ولیعهد فیلیپ و ملکه لتیزیا، مهمان خانواده سلطنتی اسپانیا بودند.

شهبانو به مراسم مذهبی عقد و همچنین جشن ازدواج شاهزاده آلبرت دوم موناکو و همسرش شارمین دعوت شد.

شهبانو یکی از نمونه‌های برجسته لباس با نقوش سوزن‌دوزی بلوچ در خارج از ایران را سال ۲۰۰۳ در جشن «بنیاد کودکان» در فرانسه به تن کرد. این کفتان جلوباز با گلدوزی‌های برجسته و درشت به رنگ بژ، کرم و طلایی و گلابتون تزئین شده بود.

دعوت شهبانو به مراسم ازدواج ولیعهد اردن به سابقه دوستی خانواده پهلوی و خاندان هاشمی بازمی‌گردد. این دو کشور در دوران سلطنت محمدرضا شاه پهلوی روابط استواری داشتند. شهبانو فرح بارها در مناسبت‌های مختلف با ملکه رانیا دیدار داشت. آن‌ها در شب جشن «بنیاد رودخانه اردن» در کاخ ورسای در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴ در کنار هم بودند.

بیشتر از مُد و زیبایی