دست‌کم ۲۵۰ معلم با دستور دولت از رتبه‌بندی حذف شده‌اند

وزارت کشور از آموزش‌وپرورش خواست برای مقابله با اعتراض‌های ‌صنفی از «حذف رتبه‌بندی» استفاده کند

شماری از معلمان برجسته با احکام سنگین قضایی در زندان به سر می‌برند-شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان

رضامراد صحرایی، وزیر جدید آموزش‌وپرورش، چند روز قبل از گرفتن رای اعتماد از مجلس گفت که تمام معلمان مشمول طرح رتبه‌بندی شده‌اند. این ادعا واکنش فعالان صنفی را در‌پی داشت و شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در بیانیه‌ای وضعیت «معلمان ستاره‌دار» را که در جریان خیزش انقلابی با دستور وزیر پیشین آموزش‌وپرورش، وزیر کشور و نهادهای اطلاعاتی، از رتبه‌بندی محروم شدند یادآور شد. اکنون گزارش‌ها حاکی از آن است که ده‌ها معلم در نقاط مختلف ایران در‌پی فعالیت‌های صنفی، حمایت از دانش‌آموزان معترض و شرکت در تجمع‌ها، از طرح رتبه‌بندی حذف شده‌اند.

در شیوه‌نامه رتبه‌بندی معلمان، ماده‌ای وجود دارد که برمبنای آن «شایستگی عمومی فرهنگیان» از «مراجع ذیصلاح» استعلام می‌شود. در این آیین‌نامه همچون دیگر شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها استخدامی و گزینشی از مراجعی که صلاحیت بررسی شایستگی فرد را دارند، نام برده نشده است، اما بر اساس رویه جاری در جمهوری اسلامی، نیروهای حراست سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به‌عنوان بازوی اجرایی نهادهای اطلاعاتی و ماموران امنیتی عمل می‌کنند و مهم‌ترین نقش را در گزینش، استخدام و ارتقای شغلی افراد دارند.

 اعتراض‌های فرهنگیان به نبود عدالت آموزشی و اجرا نشدن طرح‌های همسان‌سازی و رتبه‌بندی، از مدت‌ها پیش آغاز شده بود و شماری از معلمان نیز در ارتباط با فعالیت‌ها و مطالبه‌های صنفی، با برخوردهای قضایی و محکومیت‌های سنگین مواجه شده بودند. این اعتراض‌ها با شروع خیزش انقلابی ایرانیان و پیوستن دانش‌آموزان به جنبش آزادی‌خواهانه مردم افزایش نیز یافت و بسیاری از معلمان به اعتراض‌ها پیوستند و از دانش‌آموزان حمایت کردند.

پیش‌تر علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی، ادعا کرده بود که دولت صدای اعتراض معلمان را شنیده است، اما اکنون گزارش‌های فعالان صنفی از نقاط مختلف ایران حاکی از آن است که همین دولت، معلمان معترض را از طرح رتبه‌بندی حذف کرده است.

در پیوند با این موضوع، محمدرضا نیک‌نژاد، فعال صنفی، گفت که دست‌کم ۲۵۰ نفر در یک اقدام فراقانونی، حتی ذیل رتبه یک که پایین‌ترین رتبه است، هم قرار نگرفته‌اند و به‌طور کامل حذف شده‌اند.

به نوشته روزنامه اعتماد، ریشه بسیاری از این برخوردها به مصوبه‌ای بازمی‌گردد که وزارت کشور صادر کرده است و بر‌اساس این مصوبه که از طریق استانداری‌ها به اداره کل‌های آموزش‌وپرورش ابلاغ شده، «حذف رتبه‌بندی» و «تنزل رتبه» به‌عنوان راهکار مقابله با برگزاری تجمع‌های صنفی عنوان شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 براساس این گزارش، تنها در استان کردستان بیش از ۴۸ معلم، در استان کرمانشاه ۲۰ معلم، در استان تهران ۸۰ معلم به‌دلیل پیگیری مطالبات صنفی و حضور در تشکل‌های مدنی از فهرست رتبه‌بندی معلمان حذف شده‌اند. معلمانی که از رتبه‌بندی حذف شده‌اند، پس از پیگیری از مسئولان آموزش‌وپرورش این پاسخ را می‌شنوند که دستور از مقام‌های بالای دولتی صادر شده است.

نیک‌نژاد با یادآوری اینکه اساس رتبه‌بندی بر مبنای تشویق است و قرار نبود از این قانون برای گوشمالی و تنبیه معلمان استفاده شود، به اعتماد گفت همگی کسانی که از فهرست رتبه‌بندی حذف شده‌اند، معلمان برجسته‌اند.

پیش‌تر نیز یک معلم مریوانی به نام تحسین مصطفی، به روزنامه شرق گفته بود: «دست‌کم ۱۰ معلم مریوانی از مزایای رتبه‌بندی حذف شده‌اند و این آمار در سنندج بیشتر است؛ یعنی رقم دو ‌میلیون ‌و ۵۰۰ تا سه ‌میلیون ‌و ۲۰۰ هزار تومان پولی که بابت رتبه‌بندی معلمان پرداخت می‌شد، حذف شده است. وقتی با مدیرکل‌های استان حرف می‌زنیم، به معلمانی که پیگیر حق‌وحقوقمان هستند، می‌گویند که دیگر آن دوره گذشت که ما فرش قرمز برای معلم پهن کنیم تا در ادارات بیایند و گفت‌وگو کنند.»

حذف فعالان صنفی و معلمان معترض از رتبه‌بندی در حالی است که شماری از معلمان برجسته نیز اکنون با احکام سنگین قضایی در زندان به سر می‌برند.

آموزش‌وپرورش در جمهوری اسلامی ایران، نهادی حاکمیتی و زیر نظر مستقیم علی خامنه‌ای است. رضامراد صحرایی، وزیر جدید آموزش‌وپرورش که با ۱۶۷ رای موفق شد از «مجلس انقلابی» رای اعتماد بگیرد، در جلسه دفاع از خود افشا کرد که برنامه‌اش را از قبل برای علی خامنه‌ای تشریح کرده و آنچه در مجلس ارائه داده، تنها بخشی از آن برنامه است.

پس از رای اعتماد مجلس به صحرایی، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان با افشای لابی‌گری او با نمایندگان مجلس برای گرفتن رای اعتماد، نوشت منتظریم اسناد مالی معامله ۱۶۷ رای موافق به صحرایی منتشر شود. این شورا همچنین تاکید کرد که کار تمام وزیران آموزش‌وپرورش در جمهوری اسلامی، تحقیر و تخریب معلمان و دانش‌آموزان بوده است و خواهد بود و از همین روی است که عامدانه آموزش‌وپرورش را به ویرانه تبدیل کرده‌اند.